بازماندگان بمب‌گذاری بالی هنوز با عواقب آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند

یکی از بازماندگان حادثه که همسرش را در بمب‌گذاری از دست داده می‌گوید دیدار با عاملان این بمب‌گذاری که از او تقاضای بخشش می‌کنند به کاهش رنج و اندوهش کمک می‌کند

OKA BUDHI / AFP

۲۰ سال از بمب‌گذاری در بالی اندونزی می‌گذرد. تیولینا مارپاونگ، از مجروحان آن بمب‌گذاری، همچنان هر زمان که بوی دود می‌شنود، وحشت می‌کند و بلافاصله انفجار بمبی را به یاد می‌آورد که زندگی‌اش را از هم پاشید. مارپاونگ که اکنون ۴۸ سال دارد، در سال ۲۰۰۲ همراه همکارانش در جزیره تفریحی بالی در اتومبیلی نشسته بود که انفجار بمب در اتومبیلی در پشت سرشان، خودرو آن‌ها را به شدت تکان داد. مارپاونگ موقتا بینایی‌اش را از دست داد، چرا که خرده‌شیشه‌های ناشی از انفجار، به چشمهایش آسیب رسانده بود.

به گزارش اسوشیتدپرس، مارپاونگ یکی از ده‌ها بازمانده اندونزیایی است که در شب ۱۲ اکتبر ۲۰۰۲ در محل حادثه بودند. در آن شب یک بمب‌گذاری در یک اتومبیل و نیز یک بمب‌گذاری انتحاری همزمان، در نزدیک میخانه پدی رخ داد. ۲۰۲ نفر کشته شدند. اکثر کشته‌شدگان گردشگران خارجی بودند؛ از جمله ۸۸ استرالیایی و هفت آمریکایی. مارپاونگ پس از آن حادثه در استرالیا جراحی چشم کرد تا خرده شیشه‌ها را از چشمهایش خارج کنند، اما درد هنوز آزارش می‌دهد و تا امروز نیز همچنان به درمان نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هنگام وقوع این انفجارها، اقدامات ضد تروریسم در اندونزی در حکم پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان، هنوز در سطح بالایی در جریان است. طبق آمارهای مرکز مطالعات افراطگرایی و ضد افراطگرایی، تاکنون ۲۳۰۰ نفر با اتهامات تروریستی بازداشت شده‌اند. واحد ضد تروریسم پلیس که پس از این انفجارها ایجاد شد، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۲۸ نفر را به اتهام تروریسم دستگیر کرد. این تعداد در سال گذشته به ۳۷۰ نفر افزایش یافت، اما اقدامات پلیس نیز نگرانی‌هایی را در مورد تجاوز بالقوه به حقوق شهروندان برانگیخته است. زانا جافری، مدیر موسسه تحلیل سیاست منازعه در جاکارتا، در این مورد می‌گوید که دولت تعریف دقیقی برای «تهدید تروریسم» ندارد و «با رفتن به سراغ سازمان‌های صلح‌آمیز یا محافظه‌کار»، می‌تواند «مشروعیت تلاش‌های ضد تروریسم خود را تضعیف کند».

تعقيب مظنونان مربوط به بمب‌گذاری‌های بالی در سال‌های اخير نیز همچنان ادامه داشته است. هیثم بن علی زین، ۵۵ ساله و معروف به عمر پتک، یکی از مظنونان است. او یکی از اعضای رهبری گروه جماعت اسلامی بود که گروهی اسلامگرا و رادیکال در جنوب شرقی آسیا و مرتبط با القاعده شناخته می‌شود. مقام‌های اندونزی می‌گویند پتک نمونه‌ای از تلاش‌های موفق برای اصلاح تروريست‌هایی است که محکوم به حبس شده‌اند. مسئولان برنامه‌ريزی کردند تا از او به منظور تحت تاثير قرار دادن ديگران برای جلوگیری از انجام اعمال تروريستی، استفاده کنند.

خانم نی لوه ارناتی، یکی دیگر از بازماندگان آن حادثه است که همسرش را در بمب‌گذاری بالی از دست داد و در حکم مادری مجرد، دو پسرش را دست‌تنها بزرگ کرده است. او ماه گذشته عمر پتک را در زندانی در استان جاوه ملاقات کرد. نی لوه با تروريست‌های محکوم دیگر هم آشنا شده و معتقد است که این دیدار‌ها می‌تواند به کاهش رنج و اندوهش کمک کند. نی لوه ارناتی در دیدارش با عمر پتک، به او گفت: «در اثر آن حادثه، عشق واقعی‌ام را از دست دادم.» نی لوه در مورد زندگی خود نیز با عمر حرف زده است، و می‌گوید: «او گریه می‌کرد، واقعا گریه می‌کرد.» پتک حتی با التماس تقاضای بخشش کرد.

نی لوه ارناتی در پاسخ به عمر گفت: «بیایید با هم برای حفاظت از کشور عزیزمان کار کنیم تا در آینده این فجایع رخ ندهد.»

بیشتر از جهان