منابع آگاه: کوچ اجباری ساکنان خواجه بهاوالدین به دستور ملا یعقوب انجام شده است

طالبان بیش از ۴۰۰ خانواده از بخش‌هایی از شهرستان خواجه بهاوالدین را وادار به ترک خانه‌هایشان و کوچ اجباری کرده‌اند

کوچ اجباری خانواده‌ها در خواجه بهاوالدین تخار، سه هفته پیش آغاز شده بود، اما در سه روز گذشته با اقدام طالبان، این کوچ‌های اجباری شدت بیشتری گرفته است عکس‌ها از ایندیپندنت فارسی

منابعی آگاه از تخار گفتند که یک گروه ۵۰ نفری از نیروهای طالبان به شهرستان خواجه بهاوالدین تخار رفته‌اند تا خودشان خانواده‌ها در این شهرستان را وادار به ترک خانه‌ها و کوچ اجباری بکنند.

این منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان از سه روز پیش به این سو، روند کوچ اجباری مردم در خواجه بهاوالدن تخار را از سر گرفته‌اند و ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان، یک گروه ۵۰ نفری طالبان را به این شهرستان فرستاده است تا این کار را انجام بدهند.

به گفته این منابع آگاه، طالبان طی حدود سه هفته گذشته، بیش از ۴۰۰ خانواده را وادار به ترک خانه‌هایشان و کوچ اجباری کرده‌اند. منابع آگاه افزودند که تمامی ساکنان روستای «مجر قشلاق» و ده‌ها خانواده از روستا‌های دیگر این منطقه نیز خانه‌هایشان را ترک و کوچ کردند.

صبغت احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان خانه‌ها و زمین‌های افراد بومی شهرستان خوابه بهاوالدین را گرفته‌اند و آن‌ها را از خانه‌هایشان بیرون کرده‌اند. احمدی در ادامه افزود که طالبان حتی زمین‌هایی که کشت و زراعت در آن‌ها انجام شده و همچنین، دام‌های ساکنان برخی از روستاهای خواجه بهاوالدین را گرفتند و به آن‌ها گفتند که حق ندارند حتی دام‌هایشان را با خود ببرند.

صبغت احمدی شمار خانواده‌هایی را که بی‌خانمان شده‌اند، بیش از ۴۰۰ خانواده دانست و گفت که بیشتر این خانواده‌ها تاجیک‌تباران و ازبک‌تباران شهرستان خواجه بهاوالدین‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، منابعی آگاه در محل گفتند که نیروهای محلی طالبان در تخار در مورد کوچ اجباری ساکنان شهرستان خواجه بهاوالدین به دو دسته تقسیم شده‌اند، چنان که طالبان ازبک‌تبار طرفدار ساکنان بومی منطقه‌اند و طالبان پشتون‌تبار نیز از خانواده‌هایی که از پاکستان و کوچی‌هایی که از مناطق جنوبی و شرقی به خواجه بهاوالدین آمده‌اند و خانه‌های ساکنان اصلی خواجه بهاوالدین را گرفته‌اند، طرفداری می‌کنند.

منابع آگاه افزودند قاری مهتاب، فرمانده پلیس طالبان در خواجه بهاوالدین تخار که ازبک‌تبار است، از ساکنان بومی حمایت می‌کند و آن‌ها را بر حق می‌داند، اما تحت فشار طالبان به‌طور غیرمستقیم، از افرادی که خانه‌های ساکنان اصلی را گرفته‌اند، حمایت می‌کند.

نیروهای محلی طالبان علاقه‌ای به صحبت در این مورد ندارند و نمی‌خواهند جابه‌جایی پشتون‌های پاکستان و کوچی‌هایی که از مناطق جنوبی و شرقی به شهرستان خواجه بهاوالدین آمده‌اند، رسانه‌ای شود.

در همین حال، جبهه مقاومت ملی گفت که طالبان با کوچ اجباری ساکنان بومی شهرستان خواجه بهاوالدین استان تخار و جابه‌جایی پشتون‌های پاکستان و کوچی‌ها در این بخش‌ها می‌خواهند پاکسازی قومی بکنند. این جبهه گفت که این کار طالبان جنایت جنگی و نقض حقوق بشر است.

با اینکه ساکنان شهرستان خواجه بهاوالدین تخار گفتند طی بیش از ۱۰۰ سال گذشته، اجدادشان در همین منطقه زندگی کردند و آن‌ها ساکنان اصلی این منطقه‌اند، اما شماری از کسانی که در این منطقه جابه‌جا شده‌اند می‌گویند که زمین‌های این منطقه به آن‌ها تعلق دارد.

اما ساکنان تخار گفتند که طالبان پشتون‌های وزیرستانی و شماری از کوچی‌ها را در این منطقه جابه‌جا کرده و ساکنان اصلی خواجه بهاوالدین را از آنجا بیرون کرده‌اند.

بیشتر از جهان