نسرین شاکرمی: گونه‌ها، دندان‌ها و جمجمه نیکا را خرد کرده بودند

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قصد دارند مرگ نیکا شاکرمی را خودکشی جلوه دهند و به این منظور اعضای خانواده‌اش را تحت فشار گذاشته‌اند

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی که در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به‌دست نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی به‌ قتل رسید، با ارسال پیامی ویدئویی به رادیو فردا به شرح وقایع منجر به قتل دخترش پرداخت و گفت هدفش از تهیه این ویدئو مقابله با شایعات و سناریویی است که نهادهای امنیتی وابسته به حکومت ایران در ارتباط با پرونده مربوط به قتل نیکا ساخته‌اند.

نسرین شاکرمی در بخشی از این پیام ویدئویی می‌گوید بر اساس اطلاعاتی که پزشکی قانونی در اختیار اعضای خانواده آنها قرار داده، علت مرگ نیکا اصابت «ضربات متعدد جسم سخت» به سر او عنوان شده است. شاکرمی در ادامه این بخش از گفته‌هایش تاکید می‌کند او، در سردخانه کهریزک، پیکر بی‌جان فرزندش را دیده است و بر اساس مشاهداتش «گونه‌ها، دندان‌ها و جمجمه» نیکا خرده شده‌ بودند.

با این‌حال نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کنند علت مرگ نیکا شاکرمی پرت شدن او از ساختمانی پنج طبقه بوده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تهیه گزارشی در روز چهارشنبه، ۱۳ مهر ۱۴۰۱، این سناریوی امنیتی را پخش کرد. تهیه‌کنندگان این گزارش تصاویری از آتش شاکرمی، خاله نیکا، را نیز نمایش دادند که او در آنها سناریوی تهیه شده از سوی نهادهای امنیتی را تایید می‌کند.

از سوی دیگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفتگویی با محسن شاکرمی، دایی نیکا، پخش کرد که او در آن ادعاهایی علیه معترضان مطرح می‌کند و در دفاع از نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گوید. با این‌حال پس از پخش این مصاحبه، برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی با بررسی تصاویر و صداهای موجود در این گفتگوی تلویزیونی، متوجه حضور فردی در پشت دوربین شدند که عبارت‌هایی را به محسن شاکرمی دیکته می‌کند.

در ساعات گذشته نیز برخی منابع، از قول افراد نزدیک به خانواده شاکرمی، از فشار نهادهای امنیتی بر آتش و محسن شاکرمی خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو بخشی از گفته‌های نسرین شاکرمی نیز به فشارهای نهادهای امنیتی بر اعضای خانواده‌اش اختصاص داشت. به‌گفته نسرین شاکرمی، ماموران اطلاعاتی و امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران با اعمال فشار بر خواهرش او را وادار کرده‌اند تا سناریوی تهیه شده از سوی آنان را تایید کند.

مادر نیکا شاکرمی در ادامه این بخش از پیام ویدئویی‌اش گفت نهادهای امنیتی همچنین در تلاش‌اند با او تماس بگیرند، اما وی تا این لحظه از صحبت با آنها خودداری کرده است. به‌گفته نسرین شاکرمی، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به‌ دیگر اعضای خانواده او گفته‌اند اگر «مادر نیکا» سناریوی تهیه شده از سوی آنها را تایید نکند با مخاطراتی جدی مواجه خواهد شد.

نیکا شاکرمی، به قصد اعتراض به «حجاب اجباری» در تظاهرات بلوار کشاورزِ تهران شرکت کرد و همان روز به‌وسیله نیروهای سرکوب بازداشت شد. به‌گفته مادر نیکا شاکرمی، او با وجود مراجعه به تمام سازمان‌های مربوطه، از جمله زندان‌ها و اداره آگاهی، تا ۹ روز از سرنوشت فرزندش بی‌اطلاع بود. با این‌حال اداره آگاهی در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به او و اعضای خانواده‌اش اطلاع داد که برای شناسایی جسد نیکا به سردخانه کهریزک مراجعه کنند.

نسرین شاکرمی در پیام ویدئویی‌اش می‌گوید پس از آنکه جسد نیکا را از سردخانه تحویل گرفتند به‌ سمت خرم‌آباد حرکت کردند تا عزیزشان را در آرامستان صالحین این شهر به خاک بسپارند. با این‌وجود ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در تمام مسیر سعی کردند آنها را از این تصمیم منصرف کنند و جسد نیکا را در مکانی دیگر به خاک بسپارند.

شاکرمی می‌گوید با وجود تمام مخالفت‌های او و اعضای خانواده‌اش، ماموران امنیتی حکومت ایران در نهایت صبح روز خاکسپاری جسد نیکا را دزدیدند و او را در روستایی پرت افتاده دفن کردند.

نسرین شاکرمی در بخش دیگری از این پیام ویدئویی می‌گوید نهادهای امنیتی هرگز شناسنامه و گوشی تلفن همراه نیکا را به خانواده تحویل ندادند؛ موضوعی که به‌گفته مادر نیکا، همچنان سئوالی بزرگ برای آنها به‌حساب می‌آید.