اروپا از «طرح فوری» استقرار نیروگاه خورشیدی در فضا رونمایی می‌کند

برنامه سولاریس شامل مطالعات جدید و پیشرفت‌های فناوری، با هدف تبدیل اروپا به یک رهبر جهانی در این منبع انرژی بکر و استفاده‌نشده خواهد بود

ایده استخراج انرژی خورشید در فضا و بازگرداندن آن به زمین، دهه‌ها مورد بحث قرار گرفته است - Wikipedia

سازمان فضایی اروپا برای حل‌وفصل [مسئله] «نیاز مبرم» به منابع تجدیدپذیر انرژی، از طرحی به منظور آزمایش توانمندی و قابلیت کارکرد انرژی خورشیدی بر پایه فضا رونمایی کرده است. 

برنامه سولاریس شامل مطالعات جدید و پیشرفت‌های فناوری، با هدف تبدیل اروپا به یک رهبر جهانی در این منبع انرژی بکر و استفاده‌نشده خواهد بود.

ایده استخراج انرژی خورشید در فضا و بازگرداندن آن به زمین، دهه‌ها مورد بحث قرار گرفته است و دولت ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶ برای بررسی امکان‌پذیری آن به وزارت انرژی و ناسا  ۵۰ میلیون دلار اعطا کرد.

از آن زمان تاکنون، پیشرفت‌های عمده‌ای در سلول‌های خورشیدی با راندمان بالا، انتقال انرژی بدون سیم و [همچنین] بستن و سوار کردن قطعات رباتیک در مدار صورت گرفته است که موجب شده چند سازمان فضایی ملی دوباره به این ایده علاقه‌مند شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) و آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) هر دو به‌طور فعال این هدف را دنبال می‌کنند، اگرچه  که همچنان باید بر مسائل نامعلوم و چالش‌های فنی غلبه کرد.

همچنین باید تحقیقاتی در مورد این انجام شود که آیا اثرهای ریزموج با توان پایین بر سلامت انسان و حیوانات، بی‌خطر است یا خیر.

سانجی ویجندران، سرپرست پیشنهاد سولاریس در سازمان فضایی اروپا گفت: «این‌ها پرسش‌هایی فنی‌اند که سولاریس برای بررسی بیشتر امکان‌پذیری این مفهوم، بررسی می‌کند.»

به‌عنوان یک مزیت افزوده، هر پیشرفتی که در این زمینه‌ها به دست می‌آید به‌خودی‌خود ارزشمند و در بسیاری از تلاش‌های دیگر پروازهای فضایی قابل‌استفاده خواهد بود.»

برنامه سولاریس «ای‌اس‌آ» در ماه نوامبر در شورای سازمان فضایی اروپا در سطح اداری و اجرایی ارائه خواهد شد، به این امید که یک برنامه توسعه کامل بتواند تا سال ۲۰۲۵ آماده‌سازی شود.

سازمان فضایی اروپا در بیانیه‌ای نوشت: «اروپا با سولاریس، پیشرفته‌ترین فناوری را در مجموعه متنوعی از فناوری‌های کلیدی مرتبط با کاربردهای زمینی و فضایی گسترش خواهد داد.»

«این تضمین خواهد کرد که اروپا در رقابت بین‌المللی به‌سوی راه‌حل‌های انرژی پاک در مقیاس انبوه برای کاهش [اثر] تغییرات اقلیمی به یک بازیگر کلیدی – و بالقوه [با نقش] رهبری – تبدیل می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از علوم