ناتو: نشت خطوط لوله گاز نورد استریم ناشی از خرابکاری است

«هرگونه حمله عمدی علیه زیرساخت‌های حیاتی متحدان ناتو با پاسخی متحد و مصمم مواجه خواهد شد»

نشت گاز در نورد استریم دو همانطور که از بالا دیده می شود_توسط فرماندهی دفاع دانمارک گرفته شده است_REUTERS

 

ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه حمله به زيرساخت‌های مهم هر يک از ۳۰ کشور عضو خود را تلافی خواهد کرد. این خبر روز پنجشنبه پس از آن منتشر شد که دو خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان به‌طور قابل توجهی آسیب دیدند. ناتو و برخی کشورهای اروپایی تصور می‌کنند که این آسیب ناشی از خرابکاری بوده است. این خطوط لوله از آب‌های بین‌المللی دریای بالتیک در کنار دانمارک و سوئد عبور می‌کنند. این موضوع از این جهت مهم است که دانمارک یکی از اعضای ناتو است و سوئد نیز به‌زودی عضو این سازمان خواهد شد.

علاوه بر این، آلمان نیز عضو ناتو است و به‌دلیل آسیب‌دیدگی این خط لوله، تا زمستان برای دریافت گاز طبیعی از روسیه مشکل خواهد داشت. سفیران ناتو در بیانیه‌ای اعلام کردند: «هرگونه حمله عمدی علیه زیرساخت‌های حیاتی متحدان ناتو با پاسخی متحد و مصمم مواجه خواهد شد.» آن‌ها گفتند که این صدمه‌ها به خطوط لوله گاز «بسیار نگران‌کننده» است. این اتحادیه نظامی همچنین گفت: «تمام اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد که نشت در این خطوط لوله عمدی، غیرمسئولانه و خرابکارانه است و این نشت‌ها باعث افزایش خطرات برای حمل و نقل و وارد شدن آسیب‌های قابل توجه زیست‌محیطی می‌شود.»

مورتن بودسکوف، وزیر دفاع دانمارک، در توییتی از بیانیه ناتو حمایت کرد و نوشت: « این پیامی بسیار قوی از این اتحادیه بود.»

گارد ساحلی سوئد روز پنجشنبه چهارمين نشت در خطوط لوله نورد استريم در جنوب سوئد را تایيد کرد. ماتیاس لیندهولم‌، سخنگوی گارد ساحلی سوئد، گفت ما دو نشت در سواحل سوئد را شناسایی کردیم. او گفت دو نشت دیگر در سواحل دانمارک وجود دارد. دو مورد از نشت‌ها در خط لوله نورد استریم ۱ اتفاق افتاد. این خط لوله به‌تازگی تامین گاز برای اروپا را متوقف کرد. بقیه آسیب‌ها در خط لوله نورد استریم۲ روی داده است. نورد استریم۲ آماده افتتاح است اما هرگز شروع به فعالیت نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمان وقوع این نشت‌ها، اگرچه هر دو خط لوله فعال نبودند، پر از گاز بودند که این گاز به سطح آب نشت کرده است. قبل از اینکه این نشت‌ها گزارش شود، دستگاه‌های زلزله‌نگاری انفجارهایی را ثبت کردند. دولت‌های سوئد و دانمارک بر این باورند که این نشت نتیجه اقدام‌های عمدی بوده است. 

 برخی از مقام‌های اروپایی و کارشناسان انرژی گفتند که روسيه در این موضوع مقصر بوده است. روسیه به‌طور مستقیم از افزایش قیمت انرژی در سراسر اروپا بهره می‌برد. ماگدالنا اندرسون،  نخست‌وزير سوئد، روز چهارشنبه پيش از اعلام چهارمین مورد نشت در خطوط لوله گفت برای وارد کردن خسارت به این گستردگی، تجهیزات انفجاری بزرگی استفاده شده است.

در مسکو، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنجشنبه گفت حادثه نشت در خط لوله نورد استریم بدون دخالت یک بازیگر دولتی غیرممکن بوده است. پسکوف در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد این یک حمله تروریستی است که احتمالا در سطح دولتی انجام شده است.» او گزارش رسانه‌ها در مورد مشاهده کشتی‌های جنگی روسیه در این منطقه را «احمقانه و مغرضانه» خواند و آن‌ها را رد کرد. 

تاثیر زیست‌محیطی این نشت برای تغییرات آب‌وهوایی فاجعه‌بار است. نشت خطوط لوله گاز طبیعی به آزاد کردن گاز متان در دریای بالتیک منجر شده است. متان یک گاز گلخانه‌ای قوی است. اگرچه دی‌اکسید کربن زمان بیشتری در جو باقی می‌ماند، اما متان در به دام انداختن گرما بسیار بهترعمل می‌کند و در طول ۱۰۰ سال، حدود ۳۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن، گرما را در جو نگه می‌دارد. 

بیشتر از جهان