ادامه خیزش مردمی؛ ماشین سرکوب جمهوری اسلامی ناتوان شده است

فقط در اعتراض‌های خیابانی تهران و پنج استان گیلان، ایلام، مازندران، کردستان و سمنان، بیش از ۴۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند

با وجود بازداشت نزدیک به ۴۰۰۰ نفر از مردم فقط در اعتراض‌های خیابانی تهران و پنج استان گیلان، ایلام، مازندران، کردستان و سمنان، و در حالی که مقام‌های امنیتی و انتظامی از بازداشت صدها نفر در کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، ارومیه، کرمان و دیگر شهرها خبر می‌دهند، ادامه خیزش و تظاهرات مردم در شهرهای مختلف نشان می‌دهد که ماشین سرکوب جمهوری اسلامی در مقابله با خیزش سراسری فرسوده و ناتوان شده است.

با گذشت ۱۱ روز از آغاز خیزش عمومی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های حکومتی آمار کامل کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها را ارائه نمی‌کنند. در همین حال، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از «یک منبع آگاه امنیتی» اعلام کرد که تا دوم مهر، ۱۲۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

با آنکه در خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران به محدوده بازداشت معترضان اشاره نشده، ابعاد گسترده بازداشت‌ها در سطح کشور حاکی از آن است که آمار این خبرگزاری فقط به بخشی از بازداشت‌شدگان در پایتخت اشاره دارد.

این در حالی است که فقط در شهر ۴۰۰ هزار نفری پاکدشت در جنوب تهران، دست‌کم ۴۵۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند. خبرگزاری رسمی بسیج به نقل از «یک مسئول امنیتی» نوشت فقط طی دو شب از اعتراض‌ها، «بیش از ۴۵۰ نفر» در شهر پاکدشت بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام امنیتی مردم معترض را «آشوبگران و اغتشاشگران» نامید و گفت: «حدود ۵۰ نفر از بازداشت‌شدگان نقش موثر داشته و لیدر این اغتشاش‌ها بوده‌اند.»

عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان، از بازداشت ۷۳۹ نفر از معترضان در شهرهای رشت، لاهیجان، رودسر، لنگرود، انزلی، رضوانشهر و دیگر شهرهای این استان خبر داد.

فرمانده انتظامی استان گیلان همچنین گفت که ۶۰ نفر از بازداشت‌شدگان زن‌اند که به‌دست نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.

علی میراحمدی، جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان، از بازداشت ۱۵۵ نفر از معترضان خبر داد و گفت: «۲۶ نفر از دستگیرشدگان را خانم‌ها تشکیل داده‌اند و ۱۲۹ نفر دیگر از دستگیرشدگان در سمنان مرد بوده‌اند.»

محمد کریمی، دادستان ساری، نیز معترضان را «آشوبگر» خواند و از بازداشت دست‌کم ۴۵۰ نفر در شهرهای استان مازندران خبر داد. کریمی گفت: «تاکنون در ناآرامی‌های استان مازندران، ۴۵۰ آشوبگر بازداشت شده‌اند و با ایجاد شعب ویژه در دادسراهای عمومی و انقلاب استان، تحقیقات حوادث اخیر به‌سرعت در حال انجام است.»

حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام، نیز از بازداشت دست‌کم ۱۸۶ نفر خبر داد و گفت: «حدود ۱۸۶ نفر دستگیر و  تحت پیگرد قانونی قرار دارند.»

بهرام‌نیا معترضان را «اخلالگر و آشوبگر» خواند و تهدید کرد که «هیچ مماشاتی با اخلالگران صورت نخواهد گرفت» و افزود: «در جریان اعتراضات نیروهای فراجا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و با آشوبگران با نصب العین قرار دادن عدالت و عدالت‌محوری، مماشاتی صورت نخواهد گرفت و با قدرت پای کاریم  و حکم متناسب با نوع جرم صادر خواهد شد.»

همزمان، به دنبال انتشار گزارش‌هایی از بازداشت ده‌ها نفر از معترضان در زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان، اداره‌ کل اطلاعات سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای، این بازداشت‌ها را تایید کرد اما از اعلام شمار بازداشت‌شدگان خودداری کرد.

 با آنکه آمار بازداشت‌شدگان استان همدان اعلام نشده است، اما فقط در شهر ۱۷۰ هزار نفری ملایر به گفته سلمان اسماعیلی، فرماندار ویژه این شهر، دست‌کم ۶۹ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

ابعاد بازداشت‌ها به‌حدی گسترده است که بنا بر اعلام شبکه حقوق بشر کردستان، تا پایان هفته اول اعتراض‌ها در شهرهای مختلف استان کردستان، دست‌کم ۱۶ نفر کشته،‌ ۴۳۵ نفر زخمی و بیش از ۵۷۰ نفر بازداشت شدند.

در شهر قم، پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی که از روزهای ابتدایی اعتراض‌ها به خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پیوست، ده‌ها نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

امیر مختاری، فرمانده انتظامی قم، با این ادعا که تجمع اعتراضی مردم قم «از خارج استان خط‌دهی و سازماندهی» شده است، گفت تعدادی از معترضان بازداشت شده‌اند و اکثر افراد شرکت‌کننده در این تجمع‌ها کمتر از ۲۰ سال سن داشتند. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قم نیز اعلام کرد که شش نفر از معترضان به‌دست نیروهای این سازمان بازداشت شده‌اند.

مقام‌های انتظامی و سپاه پاسداران در شهرهای کرج، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز و دیگر شهرها نیز از بازداشت‌ گسترده معترضان خبر داده‌اند اما آمار بازداشتی‌ها را اعلام نکردند.

در حال حاضر، بخشی از نیروهای سرکوب میدانی یگان ویژه، یگان امداد و نیروهای فرماندهی انتظامی استان‌ها را شامل می‌شود.

گردان‌های امنیتی نیروی زمینی سپاه پاسداران موسوم به گردان‌های امنیتی امام علی، یگان صابرین و تیپ‌های مخصوص سپاه‌های استانی، همراه قرارگاه‌های امنیتی سپاه در سطح کشور و قرارگاه ثارالله در تهران به‌طور مستقیم در سرکوب و بازداشت معترضان شرکت دارند.

علاوه بر این، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز ضمن بازداشت معترضان، به نوشته روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، درصددند ۲۷۰۰ نفر از فعالان مدنی، فعالان حقوق زنان، وکلا، دانشجویان، معلمان و کارگران را بازداشت کنند که فهرست آن‌ها را نهادهای امنیتی آماده‌ کرده‌اند و حکم بازداشت را نیز غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای به‌عنوان «بازداشت پیشگیرانه» صادر کرده است.

ادامه تظاهرات خیابانی در یازدهمین روز، در کنار آغاز و گسترش اعتصاب‌ها، همزمان با شتاب گرفتن ریزش نیروهای نزدیک به حکومت و موج پیوستن هنرمندان، ورزشکاران، دانشگاهیان، معلمان، پزشکان و دیگر اصناف و اقشار به خیزش علیه جمهوری اسلامی، به‌روشنی نشان می‌دهد که ماشین سرکوب جمهوری اسلامی به‌شدت فرسوده، ناکارآمد و ناتوان شده است.