بایدن: آمریکا از تایوان در برابر تهاجم چین دفاع خواهد کرد

رئیس‌جمهوری ایالات متحده یک‌بار دیگر تاکید کرد که از استقلال رسمی تایوان حمایت نمی‌کند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که اگر چین بخواهد به جزیره خودمختار تایوان حمله کند، نیروهای ایالات متحده از تایپه دفاع خواهند کرد.

بایدن در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس، به این سوال که آیا ایالات متحده از تایوان در صورت تهاجم چین دفاع خواهد کرد؟ پاسخ مثبت داد.

بااین‌حال، سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که کاخ سفید پس‌ازاین مصاحبه اعلام کرد که سیاست ایالات متحده تغییر نکرده است. این سیاست می‌گوید واشینگتن می‌خواهد وضعیت تایوان را به‌صورت مسالمت‌آمیز حل‌وفصل کند، اما نمی‌گوید که آیا نیروهای آمریکایی ممکن است در پاسخ به حمله چین اعزام شوند یا خیر.

بایدن در ماه مه نیز وقتی در یک کنفرانس خبری در توکیو از او پرسیده شد که آیا حاضر است در صورت حمله چین به تایوان ازلحاظ نظامی درگیر شود، پاسخ مثبت داده بود.

در هفته‌های اخیر، تنش‌ها میان چین و تایوان پس از بازدید شخصیت‌های سیاسی ازجمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایپه، افزایش یافته است. دولت شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین برای ارعاب تایوان با شلیک موشک به دریای مجاور و پرواز جت‌های جنگنده در نزدیکی این جزیره خشم خود را درباره این موضوع نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار گفت‌وگوی اخیر بایدن، وزارت امور خارجه تایوان روز دوشنبه از او به خاطر «تایید قول محکم دولت آمریکا به تایوان مبنی بر حفظ امنیت» قدردانی کرد.

در بیانیه منتشرشده تایوان آمده است که دولت این جزیره در برابر تهاجم مستبدانه مقاومت خواهد کرد و شراکت امنیتی نزدیک را با واشینگتن و سایر دولت‌های «با تفکر مشابه» برای حفاظت از ثبات منطقه تعمیق می‌بخشد.

مطابق با قانون فدرال، واشینگتن موظف است ببیند که تایوان ابزاری برای دفاع از خود دارد یا نه، اما نمی‌گوید که آیا نیروهای آمریکایی اعزام خواهند شد یا خیر. ایالات متحده هیچ رابطه رسمی با این جزیره ندارد، اما روابط دیپلماتیک غیررسمی دارد.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی که با کنترل سرزمین اصلی از سوی حزب کمونیست به پایان رسید، از هم جدا شدند.

پکن از تماس رسمی کشورهای خارجی با دولت منتخب تایوان انتقاد کرد و آن را همچون تشویقی برای دائمی کردن استقلال این سرزمین می‌داند. بااین‌حال، واشینگتن می‌گوید از استقلال رسمی تایوان حمایت نمی‌کند. این موضع را بایدن نیز در مصاحبه اخیرش تکرار کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «تایوان درباره استقلال خودش تصمیم می‌گیرد. ما استقلال آن‌ها را تشویق نمی‌کنیم.»

دیدار اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، آغازگر دیدارهای دیگر مقام‌های آمریکایی و غیرآمریکایی شد. در پی این دیدارها، از فروش سلاح به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به تایوان و از پذیرش آن همچون متحد غیرعضو در «ناتو» سخن به میان آمد. در مقابل نیز تحرکات روزانه نظامی چین در تنگه تایوان فزونی گرفت و این خبر پخش شد که شی‌ جین‌پینگ، رهبر چین، درحال برنامه‌ریزی است تا در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، تایوان را به خاک چین بازگرداند.

تایوان، جزیره‌ای ثروتمند و پیشرفته است و در فناوری اطلاعات و ارتباطات ازجمله کشورهای پیشتاز جهان به‌شمار می‌رود. درآمد سالانه‌ تایوان به حدود ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که ۴۴۶ میلیارد دلار آن، از صادرات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تامین می‌شود.

بیشتر از جهان