۵۵ شهروند سیک افغانستان به هند منتقل شدند

بالجیت سینگ: طالبان موهای ما را در زندان کوتاه کردند

از مجموع شهروندان سیک افغانستان، فقط ۳۵ نفر در این کشور باقی مانده‌اند-Money SHARMA / AFP

۵۵ تن از شهروندان سیک افغانستان که از پس از سلطه طالبان بر افغانستان در تلاش بودند از این کشور خارج شوند، روز یکشنبه، ۳ مهر، با پرواز ویژه‌ای که به کمک دولت هند انجام شد، به دهلی رسیدند.

خبرگزاری ای‌ان‌آی هندوستان نوشت که سیک‌های افغانستان از رسیدن به دهلی خوشحال‌اند و می‌گویند شرایط افغانستان برای آنان خطرناک بود و در کابل مدام در معرض خطر بودند.

بالجیت سینگ، از اعضای جامعه سیک افغانستان، که روز یکشنبه به دهلی، پایتخت هند، رسید، گفت: «وضعیت در افغانستان خیلی دشوار است. من چهار ماه در زندان بودم. طالبان ما را فریب دادند و در زندان، موهای ما را کوتاه کردند. من از بازگشت به هند بسیار خوشحالم.»

سیک‌ها به صورت سنتی، موهایشان را کوتاه نمی‌کنند و آن را داخل عمامه‌ای که بر سر می‌گذارند جمع می‌کنند. به گفته بالجیت سینگ، طالبان موهای شهروندان سیک افغانستان را به‌اجبار کوتاه و با این اقدام، به سنن و اعتقاد‌های آنان بی‌حرمتی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خروج ۵۵ تن از شهروندان سیک افغانستان از کابل و اسکان آن‌ها در دهلی، با حمایت دولت هند و همکاری مجمع جهانی هند صورت گرفت. مجمع جهانی هند و اتحادیه عبادتگاه‌های سیک، پیش از این، از خطر روزافزون حمله به سیک‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

از مجموع شهروندان سیک افغانستان، فقط ۳۵ نفر در این کشور باقی مانده‌اند و بقیه در سال‌های اخیر و به‌ویژه در یک‌ سال سلطه طالبان بر افغانستان، به کشورهای مختلف جهان از جمله هند و کانادا مهاجرت کردند.

سوخبیر سینگ خالصه، یکی از ۵۵ نفری که روز یکشنبه به دهلی رسید، با سپاسگزاری از دولت هند بابت صدور ویزای فوری برای او و دیگر همراهانش، گفت: «اعضای خانواده‌ بسیاری از ما هنوز در افغانستان‌اند. حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر در افغانستان سرگردان مانده‌اند.»

آخرین آمار شهروندان سیک افغانستان در سال ۲۰۲۰ نشان می‌داد که حدود ۷۰۰ نفر شامل زن، مرد و کودک سیک در کابل و چند شهر دیگر باقی مانده‌اند. با سلطه طالبان بر افغانستان و افزایش حملات به مراکز عبادی سیک‌ها، دولت هند تعهد کرد که با صدور ویزای فوری برای سیک‌ها، زمینه انتقال آنان به هند را فراهم کند.

طالبان در یک‌ سال گذشته، تلاش کردند از خروج شهروندان افغانستان به قصد مهاجرت به دیگر کشورها ممانعت کنند. یک گروه ۵۰ نفره از شهروندان سیک که قرار بود ۲۴ شهریور از افغانستان خارج شوند، به دلیل به همراه داشتن کتاب مقدس سیک‌ها به نام «سری گورو گرانت صاحب جی» با ممانعت طالبان مواجه شدند.

سیک‌ها از شهروندان بومی افغانستان‌اند که تا دهه ۸۰ میلادی، شمار آنان به ۴۰ هزار خانوار می‌رسید. بیشترین خانواده‌های سیک در کار تجارت و واردات کالا از هند به افغانستان‌ بودند و جزو طبقه مرفه جامعه افغانستان به شمار می‌رفتند. با وقوع جنگ داخلی در دهه ۹۰ میلادی، بسیاری از دارایی‌های سیک‌ها غارت و کوچ گروهی آن‌ها از افغانستان آغاز شد. اکنون از آن ۴۰ هزار خانواده، تنها ۳۰ تا ۳۵ نفر در افغانستان باقی مانده‌اند که آن‌ها هم منتظر صدور ویزای هند برای خروج از این کشورند.

بیشتر از جهان