شورای حراست: نامزدان باید به تصمیم‌ کمیسیون‌ انتخابات احترام بگذارند

«تاخیر در اعلام نتایج و تبلیغات بحران‌زا، به معنی رفتن این کشور، به عقب است»

رییس جمهور افغانستان همراه با همسرش رولا غنی در سفر اخیر به ژاپن برای شرکت در مراسم تحلیف امپراتور جدید- AFP

مسعود ترشت‌وال، عضو و سخنگوی شورای «حراست و ثبات» به رهبری استاد عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی افغانستان، روز چهارشنبه، ۸ آبان، یک کنفراس خبری در کابل در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، و آغاز دوباره مذاکرات صلح با طالبان برگزار کرد. در این کنفرانس خبری اعلام شد که اعضای شورای حراست و ثبات افغانستان، از هر دو کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور می‌خواهند که با در نظرگرفتن اصل بی‌طرفی، استقلال عمل، و جدا سازی آرای پاک از ناپاک، نتیجه انتخابات را هر چه زوتر اعلام کند و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نیز به تصمیمات کمیسیون‌های انتخاباتی،احترام گذاشته، تمکین کنند.

آقای ترشت‌وال گفت: «نظر شواری حراست و ثبات افغانستان، این است که نتیجه انتخابات را هر چه هست، زوتر اعلام کنند و همچنین نامزدهای انتخاباتی نیز به تصمیمات کمیسیون‌های انتخابات، احترام بگذارند».

ترشتوال، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواست: «قواعد و ضوابط بازی انتخابات ریاست جمهوری را رعایت نموده و با ابراز نظر‌های ‌بی‌مورد و جهت دادن افکار عمومی مردم، پیش از اعلام نتایج انتخابات ششم مهر، افغانستان را به بحران نبرند که این کار آن‌ها به خیر ملت و نظام کنونی نیست». به گفته ‌آقای ترشت‌وال: «برای شورای حراست و ثبات، بقای افغانستان و اتحاد شهروندان این کشور مهم‌تر از همه چیز بوده و ما خود را مسئول می‌دانیم».

شورای حراست و ثبات، هشدار داد: «تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و تبلیغات بحران‌زا، به معنی رفتن این کشور (افغانستان)، به عقب است که برای ما قابل قبول نیست. ما (شورای حراست و ثبات)، از کمیسیون‌های انتخاباتی، می‌خواهیم که نتیجه را هر چه زوتر اعلام کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترشت‌وال، همچنین در این کنفرانس خبری در رابطه با موضع شورای حراست و ثبات در مورد آغاز دوباره مذاکرات صلح برای افغانستان گفت:«موضع اصلی ما در مورد آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح، وحدت جغرافیایی، شهروندان این کشور و بقای نظام جمهوری اسلامی افغانستان بوده و هر که برای تامین صلح، ثبات دائمی و ختم جنگ در این کشور، تلاش می‌کند مورد حمایت ما (شورای حراست و ثبات)، قرار دارد».

او افزود: «از آغاز دوباره مذاکرات صلح برای افغانستان حمایت می‌کنیم، مشروط به اینکه برنامه و جهت‌های مذاکره کننده در نزد شهروندان افغانستان، روشن باشد، در صورت که برنامه این روند روشن نبوده و طرف‌ها هم دقیق معلوم نباشد و در یک حالت ابهام قرار گیرد گفت‌وگوهای صلح، نتیجه نخواهد داد».

آقای ترشت‌وال، تعدد افراد را از طرف حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح، به صلاح ملت ندانسته تاکید کرد:«هیات مذاکره کننده که از طرف حکومت افغانستان، تعیین می‌شود باید همه شمول(‌ فراگیر) بوده و تمام طرف‌های سیاسی، احزاب، و نمایندگان قربانیان این چند دهه اخیر را نمایندگی کنند. این هیات نخست، باید اختلاف‌ها ودیدگاه‌های خویش را در داخل کشور حل نموده و با یک نظر واحد و همه شمول به طرف میز مذاکره بروند، در غیر آن این گفت‌وگوها هیچ نتیجه نخواهد داد».

شمس الحق عمری، کارشناس مسائل سیاسی دراین مورد به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «ما قبلآ چنین چیزی را که امروز اعضای شورای حراست و ثبات افغانستان به رهبری جناب استاد سیاف، ابراز کرده است گفته بودیم و اکنون نیز بر گفته‌های قبلی خود تاکید داریم که باید طرف اصلی مذاکره با گروه طالبان، هیات افغانی و همه شمول باشد، این هیات دیدگاه واحد داشته و بتوانند از همه اقوام و اقشار ملت افغانستان نمایندگی کند و خواسته‌های برحق و صلح جویانه‌شان را به طرف مقابل که طالبان هستند برسانند».

آقای عمری افزود:«همه ما مانند دولت و نمایندگان طالبان، می‌دانیم که یکی از دلایل اصلی ناکام شدن مذاکرات قبلی صلح برای افغانستان، نبود نمایندگان واقعی و شناخته شده مردم افغانستان بود. اگر این بار هم چند فرد، بدون در نظر داشت خواسته‌ها و نظرات مردم، احزاب و سیاسیون کشور به نمایندگی از افغانستان بر سر میز مذاکره با طالبان بنشینند و توافق کنند، بدانند که توافق آن‌ها تنها روی کاغذ خواهد بود و قابل اجراء نخواهد بود، چیزی که در «۹ دور» گفت‌وگوی طالبان و آمریکا برای همه ما ثابت شد».

شورای حراست و ثبات افغانستان، در حالی در مورد آغاز دوباره مذاکرات صلح، شرایط هیات مذاکره کنند از طرف حکومت با طالبان و اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز نظر می‌کنند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، برای صلح افغانستان، در سفر تازه‌اش به کابل، با عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی و رئیس شورای حراست و ثبات، دیدار نموده و در مورد صلح و نتیجه‌ی انتخابات افغانستان، با یکدیگر صحبت کرده‌اند.

بیشتر از