هفت فرمانده طالبان، ازجمله ملا قیوم ذاکر و معاونش هفته گذشته در پنجشیر کشته شدند

دو مقام اطلاعاتی طالبان مرگ ملا عبدالقیوم ذاکر را در پنجشیر تایید کرده‌اند

ملا قیوم ذاکر از مهم ترین فرماندهان طالبان بود که مسوول جنگ پنجشیر و اندراب گماشته شده بودAFP/AHMAD SAHEL ARMAN

طالبان در نبرد با نیروهای مقاومت، هفت تن از مهم‌ترین فرماندهانشان را که برای سرکوب به پنجشیر فرستاده بودند، از دست دادند.

منابع آگاه در افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفتند که در جریان درگیری‌های شدید یک هفته گذشته در بخش‌هایی از پنجشیر میان طالبان و نیرو‌های جبهه مقاومت، هفت تن از مهم‌ترین فرماندهان طالبان، ازجمله ملا قیوم ذاکر، مسئول نظامی طالبان و ملا هارون، معاونش کشته شدند و یک فرمانده دیگر این گروه نیز زخمی شده‌ است.

پس از آنکه نیرو‌های جبهه مقاومت روز ۲۴ مرداد و در نخستین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان، طی حمله‌های گسترده‌ای به پاسگاه‌های طالبان هشت روستا را در بخش‌هایی از پنجشیر پس گرفتند و تلفات سنگینی به طالبان وارد آوردند و همچنین ۴۰ نفر از نیروهای این گروه  را اسیر کردند، طالبان ملا عبدالقیوم ذاکر را که رئیس کمیسیون نظامی این گروه است، مسئول نظامی پنجشیر و اندراب معرفی کردند.

در پی این انتصاب، ملا عبدالقیوم ذاکر با هزاران نفر به پنجشیر رفت و حمله‌های گسترده‌ای را بر قرارگاه‌‌های نیروهای مقاومت آغاز کرد.  

این منبع آگاه گفت ملا عبدالقیوم ذاکر روز ۲۳ شهریور حملات سنگینی را بر قرارگاه‌های جبهه مقاومت در شهرستان دره آغاز کرد و طی آن، افراد طالبان با نیروهای حاجی ملک‌خان و خنجر‌خان در «دره عبدالله خیل» به سختی درگیر شدند. ملا عبدالقیوم ذاکر در همین منطقه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

منبع آگاه افزود که طالبان ملا قیوم ذاکر را نخست به بخش فوریت‌های پزشکی بیمارستانی در عنابه بردند و پس از سه ساعت، هلی‌کوپتری از کابل در منطقه دشتک فرود آمد و او را به «بیمارستان ۴۰۰ بستر» (۴۰۰ تختخوابی) انتقال دادند. طالبان تدابیر امنیتی شدیدی در بیمارستان به کار گرفتند و یعقوب نورزی، پزشک بیمارستان را که در خانه‌اش بود فراخواندند.

منابع آگاه گفتند ملا شیرین، رئیس اطلاعات طالبان و مولوی بشیر احمد، رئیس بخش اطلاعات وزارت امور داخله طالبان، مرگ ملا عبدالقیوم ذاکر را در گفت‌وگوهای خودمانی با نزدیکانشان تایید کرده‌اند.

به گفته این منابع آگاه، عبدالقیوم ذاکر متعلق به گروه طالبان قندهاری بود و ملا شیرین، رئیس اطلاعات طالبان گفته که او «شهید» شده است، اما افراد گروه سراج‌الدین حقانی که مقابل طالبان قندهاری قرار دارند، درباره مرگ عبدالقیوم ذاکر گفته‌اند که «مردار» شد. به گفته این منبع آگاه، مولوی بشیر احمد، رئیس بخش اطلاعات وزارت امورداخله طالبان گفته که او «مردار» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع آگاه که نمی‌خواهد نامش فاش شود، گفت مولوی‌ هارون، از فرماندهان بسیار مهم و با نفوذ طالبان بود که هفته گذشته در منطقه شابه پنجشیر کشته شد. مولوی هارون پیش از تسلط طالبان بر افغانستان و براساس توافق طالبان با ایالات متحده آمریکا‌، همراه با پنج هزار زندانی دیگر از زندان پلچرخی در کابل آزاد شده و به طالبان پیوسته بود.

ملا شیرین، از ساکنان قندهار نیز یکی دیگر از فرماندهان طالبان است که هفته گذشته در شهرستان حصصه اول «خنچ» پنجشیر کشته شد. مولوی نیکمل جانی، از ساکنان هلمند و فرمانده قطعه بدری طالبان نیز در دره پوجاوه کشته شد.

حنظله هلمندی، فرمانده قطعه سیار کماندو‌های هلمند، قاری نصیر احمد، از اعضای عالی‌رتبه قطعه بدری و ناصر کوچی، معاون فرمانده قطعه لایزری طالبان، سه تن از دیگر فرماندهان طالبان‌اند که هفته گذشته در نبرد با نیروهای مقاومت در پنجشیر کشته شدند. یک فرمانده دیگر طالبان نیز در پریان زخمی شده است. 

طالبان اعلام کردند که در حمله‌های این گروه در پنجشیر، حدود ۴۰ تن از نیروهای مقاومت کشته شده‌اند. اما سخنگوی وزارت دفاع طالبان حتی زخمی‌شدن ملا ذاکر را رد کرد ودرباره درگیری‌های پنجشیر و شمار تلفاتشان در این استان سکوت کرد.

در این درگیری‌ها به نیروهای جبهه مقاومت نیز تلفاتی وارد شده است. حدود ۳۰ نفر از نیروهای جبهه مقاومت، ازجمله حاجی ملک خان، یارمحمد خان و خنجر خان، از فرماندهان این جبهه جان باختند. طالبان ابتدا فرمانده یارمحمد را با دو تن از فرزندانش و پنج تن از همرزمانش به اسارت گرفتند و پس از آن به گلوله بستند و فرمانده حاجی ملک خان نیز با افرادش در درگیری‌های رودررو با طالبان جان باختند.

 

بیشتر از جهان