سپاه پاسداران در حمایت از نیروی انتظامی و مخالفت با معترضان بیانیه صادر کرد

اغلب مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون از تهدید علنی مردم معترض خودداری کرده‌اند

ایران این روزها باشکوه‌ترین اعتراض‌های مردمی علیه نظام جمهوری اسلامی را شاهد است- AFP

سازمان سرکوب جمهوری اسلامی در ششمین روز اعتراض‌های سراسری در ایران هم نتوانست چون گذشته با زبان زور و تهدید و ارعاب با مردم سخن بگوید و پلیس و سپاه پاسداران، دو بازوی اصلی سرکوب جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور، درباره دور تازه اعتراض‌ها در ایران موضعی محتاطانه همراه با تهدید ملایم را در پیش گرفتند.

سپاه پاسداران در بیانیه خود، از برخورد «هوشمندانه» پلیس در مواجهه با اعتراض‌ها قدردانی کرد و این اعتراض‌ها را مثل همیشه، «توطئه سازمان یافته دشمنان» خواند. 

سپاه روایت‌ها از مرگ مهسا امینی را «جعلی» و جهت‌دار» خواند و مدعی شد که دشمنان «با سازماندهی و آموزش تمامی ظرفیت‌های شکست‌خورده و پراکنده و تجهیز آن‌ها به سلاح، خشونت و رفتار داعشی را دنبال می‌کنند».

در این بیانیه، اعتراض‌های سراسری مردم ایران «فتنه» نامیده و هدف آن «انتقام از ایستادگی، پیشرفت، موفقیت و دستاوردهای راهبردی اخیر نظام» اعلام شد.

سپاه همچنین مدعی شد که این اعتراض‌های سراسری با هدف «تحت‌الشعاع قرار دادن راهپیمایی اربعین» و سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک بوده‌اند.

در این بیانیه تلاش شده چنین القا شود که مردم همواره حامی پلیس‌اند و با اعتراض‌های سراسری همراه نخواهند شد. سپاه پاسداران در عین حال، از قوه قضاییه خواست «شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان» در پرونده مهسا امینی را شناسایی و با آن‌ها برخورد کند.

در این بیانیه، علیه مردم معترض خط‌ونشان روشنی و صریحی کشیده نشد و سپاه چون گذشته از تهدید علنی و مستقیم مردم خودداری کرد. این رفتار معنادار در سخنرانی روز چهارشنبه علی خامنه‌ای هم بروز و ظهور داشت و رهبر جمهوری اسلامی حاضر نشد درباره این اعتراض‌ها موضع‌گیری کند.

در ادامه این سیاست سکوت، حسن کرمی، فرمانده یگان‌هایی ویژه فراجا، گفت: «مردمی که اعتراض دارند، هنگامی که مسالمت‌آمیز به میدان می‌آیند، ماموران یگان ویژه امنیت آن‌ها را برقرار و تامین می‌کنند.»

کرمی ادعا کرد: «بعضی اوقات از برخی از افراد رفتارهای ضدانقلاب سر می‌زند که یگان ویژه مجبور می‌شود با آن‌ها برخورد کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌‌کننده سپاه پاسداران، از دیگر فرماندهان نظامی است که در مواجهه با اعتراض گسترده مردم ایران ترجیح داد نسبت به گذشته‌، از زبان و ادبیات ملایم‌تری استفاده کند. اما روزنامه کیهان صریح‌تر از نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی موضع‌گیری کرد و خواستار برخورد شدید با معترضان در خیابان‌ها شد.

در رویکردی کم‌سابقه، بسیاری از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و نهاد‌های دولتی اخبار اعتراض‌ها را پوشش دادند و مقام‌های قضایی در استان‌ها هم از اعلام شمار کشته‌‌ها و زخمی‌ها ابایی ندارند.

دولت سیزدهم در نخستین مواجهه خود با اعتراض‌های سراسری مردم ایران، تلاش می‌کند علیه این اعتراض‌ها موضعی سفت و سخت و روشن نگیرد و به طور غیرملموس، پایش را از این مسئله بیرون بکشد.

اغلب رسانه‌های وابسته به حاکمیت و دولت هم آمار‌هایی از مصدومان و مجروحان نیرو‌های پلیس و بسیج منتشر می‌کنند و می‌کوشند به‌نوعی مظلوم‌نمایی کنند.

این رویکرد کم‌سابقه می‌تواند ناشی از گستردگی اعتراض‌های مردمی و همراهی بسیاری از گروه‌های مذهبی با این اعتراض‌ها باشد که خروجی آن‌ها در وهله نخست، لغو قوانین ضدحقوق بشری علیه مردم ایران به‌خصوص زنان است. جلوگیری از تکرار هزینه‌های هنگفتی که نظام جمهوری اسلامی در پی سرکوب خونین آبان سال ۱۳۹۸ در داخل و خارج ایران متحمل شد، می‌تواند از دیگر زمینه‌های این رویکرد نظام در مواجهه با اعتراض‌های سراسری این روز‌های مردم ایران باشد.

از قرائن و شواهد چنین پیدا است که مجموعه حاکمیت تاکنون تلاش کرده است مثل کشتار آبان ۱۳۹۸، دامن خود و دولت رئیسی را زیاد به خون‌ آلوده نکند تا روند تزلزل پایه‌های مشروعیت خود در افکار عمومی ایران را کند‌تر کند.

قطع سراسری اینترنت و فراخوان برگزاری راهپیمایی حامیان نظام در شهر‌های مختلف دو سیاست دیگری‌اند که روحانیون شیعه حاکم بر ایران امیدوارند از طریق آن‌ها بتوانند اعتراض‌های سراسری را با کمترین هزینه خاموش کنند.