بیش از ۶۰ درصد مردم از تامین نیمی از هزینه‌های زندگی خود ناتوان‌اند

متوسط هزینه‌های زندگی یک خانواده کارگری نزدیک به ۱۸ میلیون تومان است

دولت ابراهیم رئیسی مدعی است که افزایش نرخ‌ها و هزینه‌های زندگی را با یارانه ۳۰۰ هزارتومانی جبران می‌کند - ATTA KENARE / AFP

نرخ سبد معیشت خانوارهای متوسط کارگری در شهریور ۱۴۰۱، به حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. این خبر را فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، با استناد به آخرین محاسبات اعلام کرد و هشدار داد که میان هزینه‌های زندگی و دستمزد کارگران «شکافی عظیم» وجود دارد. او این شکاف را بیش از ۶۳ درصد اعلام کرد.

پس از حذف ارز ترجیحی کالاها در اردیبهشت‌ ۱۴۰۱، بهای انواع کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در ایران به شکلی سرسام‌آور، افزایش یافت و در پی آن، سایر هزینه‌های زندگی مانند اجاره مسکن، بهداشت و حمل‌ونقل نیز افزایش یافتند.

اکنون محاسبات نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌های زندگی یک خانواده کارگری با در نظر گرفتن حداقل‌ها، نزدیک به ۱۸ میلیون تومان است. فرامرز توفیقی با بیان اینکه قبل از آزادسازی قیمت‌ها باید به این مسائل فکر می‌شد، تاکید کرد که ادعای دولت مبنی بر مهار تورم «صحت» ندارد و شیب تورم همچنان مثبت است.

این فعال کارگری به اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت مرغ اشاره کرد و افزود: «وقتی به‌راحتی اعلام می‌کنند قیمت رسمی مرغ کیلویی ۶۰ هزار تومان است، آیا به این فکر کرده‌اند که درآمد روزانه یک کارگر فقط ۲۰۰ هزار تومان است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت جهاد و کشاورزی روز ۱۲ شهریور اعلام کرد که قیمت مرغ کیلویی ۶۰ هزار تومان است و فروش به نرخ بالاتر تخلف محسوب می‌شود. هرچند شواهد میدانی نشان می‌دهد قیمت مرغ در بازار تا کیلویی ۶۵ هزار تومان هم رسیده است، اگر همین قیمت ۶۰ هزار تومانی مصوب دولت هم مبنا قرار بگیرد، به معنای آن است که حقوق یک روز کارگران فقط برای خرید سه کیلو مرغ کفایت می‌کند.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار با کنایه تلویحی به تیم اقتصادی دولت، گفت: «تئوریسین‌های اقتصادی باید توضیح بدهند که چطور یک کارگر می‌تواند با دستمزد روزی ۲۰۰ هزار تومان و یارانه نقدی ناچیز، همه مولفه‌های سبد معیشت را تامین کند.»

او در ادامه، به مبلغ اندک یارانه‌ها نیز انتقاد کرد و افزود: «اساسا یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومانی چگونه محاسبه شده است؟ کجای افزایش هزینه‌های زندگی باید با این رقم پوشش داده شود؟ نکته اینجا است که اگر هزینه‌های واقعی مسکن و اجاره خانه را محاسبه کنیم، نرخ سبد معیشت از ۱۷ میلیون تومان هم بیشتر می‌شود.»

توفیقی با بیان اینکه بیش از ۶۳ درصد جمعیت ایران حتی نصف هزینه‌های زندگی خود را هم نمی‌توانند تامین کنند، گفت: «معیشت از عرصه گفتمان فرادستان به‌کلی خارج شده است.» او از مقام‌های دولتی خواست بیایند و توضیح بدهند که وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال چه شد و در این یک سال چند خانه ساختند و به کارگران و مستاجران دادند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نرخ سبد معیشت خانوار که ابتدای سال ۱۴۰۱، حدود ۹ میلیون تومان بود، اکنون با گذشت شش ماه از سال، به ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده که به معنای تورم ۹۰ درصدی تمام هزینه‌های زندگی است.

دولت ابراهیم رئیسی مدعی است که افزایش نرخ‌ها و هزینه‌های زندگی را با یارانه ۳۰۰ هزارتومانی جبران می‌کند؛ اما محاسبات نشان می‌دهند که یارانه ماهیانه یک خانواده سه نفری با در نظر گرفتن قیمت‌های فعلی، برای هزینه‌های یک هفته هم کافی نیست.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که مصرف مرغ در ایران بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. پیش‌تر گزارش‌های مشابهی درباره کاهش قابل‌توجه مصرف برنج، گوشت قرمز، میوه و لبنیات نیز منتشر شده بود. این گزارش‌ها از خالی شدن سفره مردم و گسترش فقر حکایت دارند و خطر بروز سوءتغذیه در ایران را قریب‌الوقوع نشان می‌دهند.

ابراهیم رئیسی با ادعای «ریشه‌کنی فقر» و «حل مشکلات اقتصادی مردم» روی کار آمد؛ اما اکنون بیشترین توجه خود را روی مسائلی مانند حجاب و اجرای سیاست‌های توسعه نفوذ برون‌مرزی حاکمیت متمرکز کرده است.

بیشتر از اقتصاد