پوتین به اروپا: اگر گاز می‌خواهید خط لوله نورداستریم۲ را باز کنید

نورداستریم۲ که از بستر دریای بالتیک می‌گذرد، تقریبا به موازات خط لوله نورداستریم۱ است و یک سال پیش ساخته شده است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که کشورش در بحران انرژی اروپا هیچ نقشی ندارد- SERGEI BOBYLYOV / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که کشورش در بحران انرژی اروپا هیچ نقشی ندارد.

او در سخنانی که روز جمعه، ۲۵ شهریور، ایراد کرد، گفت که اگر کشورهای اتحادیه اروپا گاز بیشتری می‌خواهند، باید از اوکراین بخواهند خطوط لوله گاز را باز کند. او همچنین کشورهای اروپایی را ترغیب کرد برای دریافت گاز روسیه تحریم‌هایی را که مانع باز شدن خط لوله نورداستریم۲ می‌شود، لغو کنند.

پوتین که در نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان سخن می‌گفت، آنچه آن را «برنامه سبز» توصیف کرد، مقصر بروز بحران انرژی دانست و تاکید کرد که روسیه به تعهدات خود در بخش انرژی عمل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «اگر بحثی دارید، اگر واقعا برایتان مهم است، تحریم‌ها علیه نورداستریم۲ را که برابر با ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز در سال است، رفع کنید. کافی است دکمه را فشار دهید تا همه‌چیز درست شود.»

نورداستریم۲ که از بستر دریای بالتیک می‌گذرد، تقریبا موازی خط لوله نورداستریم۱ است و یک سال پیش ساخته شده است. اما آلمان تنها چند روز قبل از اعزام سربازان روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، تصمیم گرفت که از همکاری در آن انصراف دهد.

روسیه ارسال گاز به بلغارستان و لهستان را به دلیل خودداری آنان از پرداخت هزینه گاز خریداری‌شده از مسکو به روبل به جای واحد پول قیدشده در قرارداد، قطع کرد. این کشور انتقال گاز از نورداستریم۱ را هم متوقف کرد. این خط لوله گاز روسیه را به آلمان و دیگر مشتریان اروپایی می‌رساند. مسکو می‌گوید که تحریم‌های اروپا مانع از انجام تعمیرات لازم در خط لوله شده است.

کشورهای غربی خریدار گاز روسیه این بهانه را رد می‌کنند و می‌گویند که مسکو به تلافی تحریم‌های اقتصادی اروپا علیه روسیه که پس از حمله آن کشور به اوکراین اعمال شد، جریان انتقال گاز را به اروپا مختل کرده است. قیمت گاز در اروپا به دنبال اختلال در جریان گاز روسیه به این قاره، در مقایسه با اوایل سال ۲۰۲۲ و قبل از شروع جنگ اوکراین، بیش از دو برابر شده است. این افزایش قیمت کشورهای اروپایی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و بسیاری از صنایع تولید خود را متوقف کرده‌اند.

گازپروم، شرکت عظیم نفت و گاز روسیه، اعلام کرد که خط لوله نورداستریم۱ که مسیر عمده انتقال گاز روسیه به اروپا است، به دلیل مشکل فنی در یکی از موتورهای ایستگاه انتقال گاز، بسته شده است.