خانواده سلطنتی در مراسم خاکسپاری ملکه چه می‌پوشند؟

شاهزاده هری لباسی متفاوت با سایر اعضای خانواده سلطنتی خواهد پوشید

مراسم خاکسپاری ملکه ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر برگزار خواهد شد. علیاحضرت روز پنجشنبه ۸ سپتامبر در ملک بالمورال در اسکاتلند درگذشت. او ۹۶ سال داشت.

پس از یک دوره سوگواری ۱۰ روزه، که در آن تابوت ملکه از آبردین‌شر به ادینبرو و سرانجام به لندن حمل شد، مراسم خاکسپاری در کلیسای وست‌مینستر برگزار خواهد شد.

ظهر روز دوشنبه، دو دقیقه سکوت به نشانه احترام به ملکه اعلام خواهد شد.

پیش از مراسم خاکسپاری، در مورد لباسی که اعضای خانواده سلطنتی خواهند پوشید، گمانه‌زنی‌هایی شده است.

پیش‌تر در این هفته، فاش شد که شاهزاده هری اجازه نخواهد داشت لباس نظامی‌اش را در مراسم خاکسپاری بپوشد، زیرا او دیگر عضو مشغول خدمت خانواده سلطنتی نیست.

با این حال، گزارش شده است که شاهزاده اندرو، که او هم دیگر عضو مشغول خدمت خانواده سلطنتی نیست، مجاز به پوشیدن لباس نظامی‌اش خواهد بود.

راه و رسم لباس مرسوم برای مراسم خاکسپاری سلطنتی چیست؟

در طول دوره سوگواری سلطنتی و همه رویدادهایی که با آن همراه است، اعضای مشغول خدمت خانواده سلطنتی باید لباس نظامی بپوشند.

این رویدادها مراسم شکرگزاری در کلیسای جامع سنت جایلز در ادینبرو، مشایعت تا وست‌مینستر هال، مراسم شب‌زنده‌داری در وست‌مینستر هال، مراسم ترحیم دولتی در کلیسای وست‌مینستر و مراسم سوگواری در کلیسای سنت جورج در وینزر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همان‌طور که مرسوم است، سایر شرکت‌کنندگان مشکی خواهند پوشید و زنان خانواده سلطنتی احتمالا برای روز خاکسپاری تور مشکی بر صورت خواهند داشت.

از آن‌جا که شاهزاده هری و شاهزاده اندرو دیگر عضو مشغول خدمت خانواده سلطنتی نیستند، مجاز به پوشیدن لباس نظامی در این رویدادها نیستند. با این حال، برای شاهزاده اندرو استثنا قائل شده‌اند که اجازه خواهد داشت در مراسم خاکسپاری ملکه لباس نظامی بپوشد.

چرا شاهزاده هری اجازه ندارد لباس نظامی خود را بپوشد، اما شاهزاده اندرو مجاز است؟

دوک و دوشس ساسکس در سال ۲۰۲۰، زمانی که خانوادگی به ایالات متحده نقل‌مکان کردند، از وظایفشان به‌عنوان اعضای ارشد خانواده سلطنتی کناره‌گیری کردند.

شاهزاده اندرو در ژانویه ۲۰۲۲ پس از آنکه ویرجینیا گیفر، قربانی حلقه قاچاق جنسی جفری اپستین، او را به تجاوز جنسی متهم کرد، از عناوین نظامی و حمایت‌های سلطنتی محروم شد. دوک یورک به‌شدت و همواره این اتهام‌ها را رد کرد. پرونده در خارج از دادگاه حل‌وفصل شد.

شاهزاده اندرو در ماه مه ۲۰۲۰ از بسیاری از وظایف دولتی‌اش استعفا کرد.

با این حال، گزارش شده است برای اندرو که به‌مدت ۲۲ سال در نیروی دریایی خدمت کرده است، استثنا قائل شده‌اند تا بتواند لباس نظامی‌اش را در روز خاکسپاری ملکه بپوشد، اما هری که ۱۰ سال در ارتش خدمت کرده است، چنین اجازه‌ای ندارد.

در بیانیه‌ای که سخنگوی هری سه‌شنبه شب (۱۳ سپتامبر) منتشر کرد، آمده است: «[شاهزاده هری] در طول مراسم بزرگداشت مادربزرگش کت‌و‌شلوار رسمی خواهد پوشید.»

«یک دهه خدمت نظامی او تعیین‌کننده لباس فرمی که می‌پوشد نیست و ما با احترام می‌خواهیم که توجه بر زندگی و میراث علیاحضرت ملکه الیزابت دوم متمرکز باقی بماند.»

چرا خانواده سلطنتی در ایام سوگواری سیاه می‌پوشند؟

رنگ مشکی رنگ سنتی سوگواری است و ملکه ویکتوریا که به نشانه احترام به همسرش شاهزاده آلبرت که در سال ۱۸۶۱ درگذشت به مدت ۴۰ سال سیاه پوشید، آن را رواج داد.

اعضای خانواده سلطنتی به‌طور سنتی برای تمام دوره سوگواری که با اعلام شاه چارلز سوم تا یک هفته پس از خاکسپاری ملکه تمدید خواهد شد، سیاه می‌پوشند.

در بیانیه کاخ باکینگهام آمده است: «اعلیحضرت پادشاه مایل است یک دوره سوگواری سلطنتی از هم‌اکنون تا هفت روز پس از خاکسپاری ملکه، برگزار شود.»

«اعضای خانواده سلطنتی، کارکنان و نمایندگان خاندان سلطنتی مشغول به انجام وظایف رسمی، همراه با نیروهای متعهد به انجام وظایف تشریفاتی، این سوگواری سلطنتی را برگزار خواهند کرد.»

این قانون چنان سختگیرانه اجرا می‌شود که اعضای خانواده سلطنتی باید همیشه با لباس مشکی در چمدان خود سفر کنند.

دلیلش این است که اگر یکی از اعضای خانواده سلطنتی از دنیا رفت و بقیه در خارج از کشور یا خارج از خانه باشند، بتوانند به نشانه مرگ عضو خانواده، لباس خود را به رنگ سیاه تغییر دهند.

چرا زنان سلطنتی برای خاکسپاری تور سیاه روی صورتشان می‌اندازند؟

زنان خانواده سلطنتی، ازجمله افراد سلطنتی غیر فعال مانند مگان مارکل، باید شکلی از تور مشکی سنتی را روی صورت خود بیندازند.

روبنده توری مشکی که آن را «روبنده سوگواری» می‌نامند، نمادین است، زیرا نشان می‌دهد که فردی که آن را روی صورت زده در حال سوگواری است، اما همچنین یک استفاده کاربردی دیگر هم دارد که به فردی که آن را زده است اجازه می‌دهد با انداختن آن روی صورت حریم خصوصی بیشتری داشته باشد.

اعضای زن خانواده سلطنتی در مراسم خاکسپاری شاهزاده فیلیپ در آوریل ۲۰۲۱ از این روبنده‌ها استفاده کردند، اما نوع ظریف‌تری از روبنده سنتی توری بلند و سیاهی را که اعضای خانواده سلطنتی تا اواسط دهه ۱۹۰۰ می‌زدند، انتخاب کردند.

© The Independent

بیشتر از جهان