بز قاجاری در مراسم تشییع جنازه ملکه بریتانیا چه می‌کند؟

گله بزهای سلطنتی را در اصل محمدشاه قاجار، شاه ایران در سال‌های ۱۸۳۴ تا ۱۸۴۸ به ملکه ویکتوریا هدیه کرد

در مراسم تشییع جنازه ملکه بریتانیا، یک بز هم به همراه هنگ ارتشی خود در مراسم ادای احترام به پیکر ملکه الیزابت دوم حاضر شد.

تابوت حامل ملکه بریتانیا در راه به لندن با استقبال گروه‌های مردمی و دولتی مواجه شد؛ از جمله اعضای ارتش این کشور و البته  فوزیلیر ویلیام وینزر که یک بزی است که در ارتش به عنوان طلسم خوش‌شانسی خدمت می‌کند.

بزهای ارتش از کجا آمده‌اند؟

سنت داشتن بز در ارتش به عنوان طلسم‌های خوش‌شانسی به حدود ۲۵۰ سال قبل در سال ۱۷۷۵ بازمی‌گردد؛ سال جنگ استقلال آمریکا؛ زمانی که یک بز وحشی در میدان نبرد بوستون سرگردان شد و نهایتا، در پایان نبرد بانکر هیل، نیروهای هنگ ولز را از میدان نبرد به بیرون هدایت کرد. از آن زمان، همواره یک بز در این گردان خدمت کرده است. سه بز مشهور هنگ‌های ارتش ویلیام، تافی و شنکین نام دارند و هر کدام به نحوی به ارتش پیوستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۸۸۴، ملکه ویکتوریا یک بز کشمیری را از گله سلطنتی خود به این هنگ که در آن زمان «رویال ولش فوزیلیرز» (Royal Welch Fusiliers) نامیده می‌شد، اهدا کرد و سنت آغاز شد. از آن زمان تاکنون پادشاهان بریتانیا همواره از گله سلطنتی خود یک سری از بزهای کشمیری را به رویال ولش فوزیلیرز اهدا کرده‌اند. گله بزهای سلطنتی را در اصل محمدشاه قاجار، شاه ایران در سال‌های ۱۸۳۴ تا ۱۸۴۸، زمانی که ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۳۷ به تخت نشست، به او هدیه کرد.

همه بزها ویلیام (Gwylim) وینزر یا به اختصار بیلی نامیده می‌شوند. وظیفه اصلی آن‌ها این است که در تمام مراسم تشریفاتی، در راس گردان حرکت کنند.

طلسم فعلی فوزیلیر ویلیام وینزر، در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۰۹ از بین یک گله بزرگ انتخاب شد. بز قبلی، سرجوخه ویلیام وینزر، یک بز کشمیری از گله سلطنتی باغ وحش ویپسنید در بدفوردشایر، بود که ملکه الیزابت دوم در سال ۲۰۰۱ آن را به هنگ اهدا کرد. او پس از هشت سال خدمت برجسته نظامی، در ۲۰ مه ۲۰۰۹ به دلیل کهولت سن بازنشسته شد. زمانی که او برای آخرین بار از پادگان دیل در چستر خارج می‌شد، صدها سرباز گردان در مسیر او صف کشیدند تا با او خداحافظی کنند و بابت خدمات خوب چندین ساله‌اش از قدردانی به عمل آورند. او به باغ وحش ویپسنید در بدفوردشایر برده شد و در آنجا دوران بازنشستگی پرافتخار خود را سپری می‌کند. نگهبانان باغ وحش می گویند که او در مزرعه کودکان زندگی راحتی دارد.

بزها اینک بیشتر از یک نماد و طلسم شانس‌اند. آن‌ها یکی از اعضای کامل گردان محسوب می‌شوند و در گذشته، زمانی که اعلام می‌شد یک واحد از هزار نفر تشکیل شده است، در واقع به این معنا بود که در آن، ۹۹۹ نفر به اضافه یک بز حضور دارد.

بز به عنوان یک سرباز، می‌تواند ارتقا درجه هم دریافت کند. کار بز به عنوان یک «فوزیلیر» شروع می‌شود و اگر رفتار خوبی داشته باشد و در رژه‌ها خوب عمل کند، اغلب به درجه سرجوخگی ارتقا می‌یابد و به عنوان یک عضو کامل گردان، عنوان و امتیازهای این درجه به او اعطا می‌شود.

کار به عنوان طلسم هنگ مزایایی هم دارد. مثلا بیلی مانند یک سرباز در نوشیدنی و سیگار هم جیره دارد.

گردان دوم (هنگ سلطنتی ولز سابق) - بزی به نام تافی

همان‌طور که گفته شد،‌ اولین بار در سال ۱۷۷۵ به طلسم بز هنگ اشاره شد. این نماد رسما به عنوان «بز اعلیحضرت» شناخته می‌شد. گفته می‌شود در طول جنگ کریمه در سال ۱۸۸۵ در یک شب سرد، یک سرباز به نام گویلیم جنکینز که نگهبانی می‌داد، برای اینکه خود را گرم نگه دارد، بزغاله‌ای داخل کتش گذاشت. جنکینز سر پست خوابش برد، اما خوشبختانه بزها شنوایی بسیار خوبی دارند و بزغاله با شنیدن صدای جابه‌جایی دشمن شروع به سروصدا کرد. جنکینز با صدای بزغاله از خواب پرید و از حضور یک گشت روسی در حال پیشروی مطلع شد. او توانست به کشیک جلویی هشدار دهد و دشمن عقب رانده شد. از آن زمان به بعد، هر بار که هنگ پیاده‌نظام ۴۱ (ولزی)، سلف هنگ سلطنتی ولز، راهی میدان نبرد می‌شد، یک بز به عنوان طلسم خوش‌شانسی پیشاپیش آن‌ها حرکت می‌کرد.

پس از جنگ کریمه، ملکه ویکتوریا در ۲۹ ژوییه ۱۸۵۶ از هنگ‌هایی که از کریمه بازگشته بودند دیدار کرد. یکی از هنگ‌های حاضر، هنگ ۴۱ (ولزی) پیاده‌نظام بود که طلسم بز روسی خود را به همراه داشت. در آن مناسبت، ملکه از سنت طلسم بز در هنگ مطلع شد و به آن‌ها قول داد که پس از مرگ آن بز، آن را با یکی از بزهای گله سلطنتی در پارک بزرگ وینزر جایگزین کند.

در سال ۱۸۶۲ اولین بز از گله سلطنتی رسما در ویندزور به هنگ بخشیده شد و سنت آغاز شد. این بز به طور رسمی در فهرست جیره‌بندی گردان با نام گویان جنکینز ثبت شد اما او را با نام مستعار «تافی» صدا می‌زنند. او رسما به عنوان بز هنگ ثبت شد.

در حال حاضر، طلسم گردان تافی پنجم است که درجه سرجوخه دارد. سربازی که از بز مراقبت می‌کند به عنوان سرگرد بز شناخته می‌شود که در واقع درجه سرجوخه دارد.

گردان سوم (هنگ سلطنتی ولز سابق) - بزی به نام شنکین

طلسم گردان حاضر یک بز سفید کشمیری به نام شنکین سوم است که ۸ سپتامبر ۲۰۰۹ از گله بزهای سفید سلطنتی خود ملکه در شمال ولز انتخاب شد. او از نوادگان مستقیم بز اصلی گردان است که ملکه ویکتوریا پس از جنگ کریمه به سومین هنگ سلطنتی ولز داد. شنکین سوم در پادگان میندی در کاردیف ساکن است.

بز قبلی، سرجوخه شنکین دوم، ۱۴ ژوییه ۲۰۰۹ در اثر کهولت سن در پادگان میندی درگذشت. او از سپتامبر ۱۹۹۷ طلسم گردان بود. ملکه پس از مرگ شنکین، پیام تسلیتی خصوصی ارسال کرد و کاخ باکینگهام به هنگ اجازه داد برای شنکین جایگزین انتخاب کند.

سرجوخه شنکین دوم خدمت خود را در سن ۱۸ ماهگی آغاز و ۱۲ سال خدمت کرد. شنکین دوم در طول خدمت طولانی خود، با ملکه ملاقات کرد، از خانه شاهزاده چارلز در گلاسترشایر بازدید کرد و به خانه شماره ۱۰ در خیابان داونینگ (دفتر نخست‌وزیر بریتانیا) رفت. او جایگزین شنکین اول شد که هم‌زمان با شاهدخت دایانا درگذشت.

بیشتر از جهان