ایرنه پاپاس، هنرپیشه مشهور یونانی در ۹۳ سالگی درگذشت

این بازیگر در ایران بیشتر به سبب بازی در نقش «هند جگرخوار» در فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» شناخته می‌شود

علت مرگ این هنرپیشه اعلام نشده است اما این بازیگر به بیماری آلزایمر مبتلا و دچار ضعف جسمانی بود‌ـ INTERCONTINENTALE / AFP

INTERCONTINENTALE / AFP

ایرنه پاپاس، هنرپیشه یونانی‌الاصل که به دلیل ایفای نقش در فیلم‌های تحسین شده بین‌المللی مانند «تفنگ‌های ناوارون» و «زوربای یونانی» شهرت داشت، در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای، پاپاس را شخصیتی «باشکوه» و «نمایشگر زیبایی یونانی در سینما و صحنه تئاتر» دانست.

علت مرگ این هنرپیشه اعلام نشده است اما این بازیگر به بیماری آلزایمر مبتلا و دچار ضعف جسمانی بود. 

ایرنه پاپاس، یکی از مشهورترین و پرکارترین بازیگران یونان بود که در حدود شش دهه فعالیت حرفه‌ای خود در بیش از ۶۰ فیلم ظاهر شد.

ایرنه للکو، که بیشتر با نام پاپاس شناخته می‌شود، سال ۱۹۲۹ در روستایی در نزدیکی شهر کورینتوس یونان در خانواده‌ای فرهنگی متولد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپاس با استعدادی سرشار، صدایی رسا، چشمان نافذ و چهره‌ای شبیه مجسمه‌های یونان باستان، در سن ۱۵ سالگی کار اجرا را در رویدادهای فرهنگی محلی آغاز کرد و سپس برای تحصیل به آتن رفت.

اولین حضور سینمایی او در سال ۱۹۴۸ در درام یونانی «فرشتگان سقوط کرده» بود و بعدا با فیلم «شهر مرده»، اولین اثر یونانی که در جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۵۲ به نمایش درآمد، وارد صحنه بین‌المللی شد.

حضور در فیلم «تفنگ‌های ناوارون» در سال ۱۹۶۱، تاثیر مهمی در زندگی حرفه‌ای پاپاس داشت. او در این فیلم در کنار گریگوری پک و آنتونی کوئین در نقش یک مبارز چریک یونانی متفکر بازی کرد.

پاپاس سپس در سال ۱۹۶۴ دوباره با کویین در فیلم زوربای یونانی، یکی دیگر از کلاسیک‌های جاودانه، همبازی شد.

این بازیگر بیشتر در ایران به سبب بازی در نقش «هند جگرخوار» همسر ابوسفیان در فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» ساخته مصطفی عقاد در سال ۱۹۷۶ شناخته می‌شود.

این هنرپیشه پرطرفدار سال ۲۰۰۲ در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: «من یونان را ترک کردم چون می‌خواستم یاد بگیرم و بدانم کجا شکوفا می‌شوم. درواقع به دنبال شغل نبودم زیرا معتقدم اگر کار خودتان را به خوبی انجام دهید، شغل خود به خود به وجود می‌آید.»

پاپاس جوایز متعددی دریافت کرده است از جمله جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم برلین ۱۹۶۱ و شیر طلایی سال ۲۰۰۹ برای یک عمر دستاورد هنری در جشنواره ونیز.

با این حال، او خودش را «بزدل» توصیف می‌کرد و معتقد بود که برای غلبه بر ترس‌هایش به تئاتر روی آورده است. پاپاس گفته است در سال‌های فعالیتش تلاش کرده شخصیت‌های شجاع روی پرده را با خود واقعی‌اش آشتی دهد.

پاپاس در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۳ درباره شهرتش گفت: «شهرت چیزی به من نداد. در مقابل، زندگی خصوصی من را نابود کرد. این موضوع باعث شد فردی که می‌خواست به من نزدیک شود، عاشق تصویر من در سینما شده باشد.»

او در سال ۲۰۰۴، از یک رابطه پنهانی و طولانی با مارلون براندو در دهه ۱۹۵۰ پرده برداشت و به یک روزنامه ایتالیایی گفت: «ما یک داستان عاشقانه داشتیم.»

پاپاس در ۱۸ سالگی با معلم بازیگری خود الکیس پاپاس ازدواج کرد. آنها فرزندی نداشتند و طولی نکشید که طلاق گرفتند، اما او نام خانوادگی شوهرش را حفظ کرد.

در آخرین سال‌های زندگی، او در نزدیکی آکروپولیس آتن زندگی می‌کرد و خواهرزاده‌اش از او مراقبت می‌کرد.

بیشتر از فیلم