پوتین در میان اندک سران دعوت‌نشده به مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا

ایران از وزارت خارجه بریتانیا دعوت‌نامه دریافت کرد اما پیش‌بینی می‌شود فقط در سطح نمایندگان سفارت حضور یابد

به گفته منابع آگاه در وایت‌هال، روسیه یکی از سه کشوری است که برای شرکت در مراسم خاکسپاری حکومتی ملکه الیزابت دوم در روز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دو‌شنبه، ۱۹سپتامبر، دعوت‌نامه تکی دریافت نخواهند کرد.

در پی حمایت بلاروس از حمله روسیه، همسایه نزدیک و متحد آن، به اوکراین، نمایندگان این کشور هم به مراسم خاکسپاری دعوت نشده‌اند.

و میانمار، مستعمره پیشین بریتانیا، نیز که پس از کودتایی نظامی در فوریه سال گذشته [۲۰۲۱] اکنون تحت حاکمیت ژنرال‌ها است، سومین کشور قلم‌خورده است.

در همین حال، ایران از وزارت خارجه بریتانیا دعوت‌نامه دریافت کرده اما انتظار می‌رود «فقط در سطح نمایندگان سفارت حضور یابد».

قرار است در این مراسم که یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های دیپلماتیک در دهه‌های اخیر است، نزدیک به ۵۰۰ چهره سرشناس خارجی به خاندان سلطنتی سوگوار بریتانیا در لندن بپیوندند و برای آخرین بار به پادشاهی که دارای طولانی‌ترین مدت سلطنت بر بریتانیا بود، ادای احترام کنند.

آن‌ها در روز دوشنبه، ساعت ۱۱ صبح، همراه درباریان و سایر شخصیت‌های ارشد جامعه بریتانیا از جمله نخست‌وزیران پیشین و کنونی بریتانیا، در کلیسای وست‌مینستر حضور خواهند یافت.

این منبع در وایت‌هال در مصاحبه با خبرگزاری پی‌ای گفت: «این بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی است که ما در چند دهه اخیر میزبانی کرده‌ایم.» و آن را به برگزاری هم‌زمان «صدها» دیدار رسمی تشبیه کرد.

جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده از جمله نخستین سران جهان بود که پس از تایید دریافت دعوت‌نامه از وزارت خارجه بریتانیا برای خودش و بانوی نخست ایالات متحده جیل بایدن اعلام کرد در مراسم خاک‌سپاری حضور خواهد یافت. البته روسای جمهور پیشین ایالات متحده از جمله دونالد ترامپ دعوت نشده‌اند که عدول از سنت دعوت نمایندگان ایالات متحده به طور کامل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود اکثر سران کشورهای مشترک‌المنافع در مراسم ۱۹ سپتامبر شرکت کنند. جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، تایید کرد همراه دیم سیندی کایرو، فرماندار کل نیوزیلند، روز چهار‌شنبه سفری تقریبا ۲۴ ساعته انجام خواهند داد تا به‌موقع در مراسم خاکسپاری حضور یابند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، فرانک-والتر اشتاین‌مایر، صدراعظم آلمان، سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، و ژاییر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، گفته‌اند که برای شرکت در مراسم خاکسپاری [به بریتانیا] سفر خواهند کرد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، و همتای استرالیایی او، آنتونی آلبانیزی، نیز حضور خود را تایید کرده‌اند. آلبانیزی گفت که او و دیوید هرلی، فرماندار کل استرالیا، به همراه ۱۰ مقام استرالیایی، افرادی که «به جامعه خود کمک‌های بزرگی» کرده‌اند، [به بریتانیا] سفر خواهند کرد.

انتظار می‌رود اورزولا فون درلاین، رئیس اتحادیه اروپا، نیز در این مراسم حضور داشته باشد.

فیلیپه، پادشاه اسپانیا، و ناروهیتو، امپراتور ژاپن، از جمله پادشاهانی‌اند که بنا بر گزارش‌ها قصد دارند برای حضور مراسم خاکسپاری با هواپیما به بریتانیا سفر کنند. انتظار می‌رود اعضای خاندان سلطنتی بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد نیز راهی لندن شوند؛ اما جزئیات بیشتر هنوز تایید نشده است.

ملکه ۸ سپتامبر در سن ۹۶ سالگی و پس از ۷۰ سال سلطنت بر بریتانیا، در بالمورال اسکاتلند درگذشت. تابوت او روز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌یکشنبه پس یک سفر شش‌ساعته از بالمورال به کاخ هولی‌رودهاوس در ادینبورو رسید و قرار بود تا ساعت ۵ بعدازظهر سه‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت در کلیسای جامع سنت جایلز ادینبورو در معرض دیدار عمومی باشد.

تابوت ملکه قرار بود بعدا در همان روز سه‌شنبه، با هواپیما به لندن انتقال یابد و شب در کاخ باکینگهام بماند. سپس به تالار کاخ وست‌مینستر انتقال داده شود و تا زمان خاکسپاری، در آنجا به مدت پنج روز برای دیدار عمومی بماند.

© The Independent

بیشتر از جهان