ماهواره ایتالیایی برخورد فضاپیمای ناسا به سیارک دیمورفورس را ثبت می‌کند

دارت در ساعت ۷:۱۴ عصر دوشنبه ۲۶ سپتامبر، به وقت شرق آمریکا، با سرعتی بیش از ۲۲ هزار کیلومتر بر ساعت به دیمورفوس برخورد خواهد کرد

این ماهواره یک مکعب کوچک ۱۴ کیلوگرمی با دو دوربین اپتیکی است که ماموریت دارت را از راه دور ثبت می‌کند ‌ـ Twitter/@ASI_spazio

ماموریت ناسا برای تغییر مسیر یک سیارک از طریق برخورد شدید با فضاپیمایی با سرعت بالا، روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، به لحظه‌ تحقق نزدیک‌تر شد، چرا که فضاپیمای آزمایش تغییر مسیر سیارک دوگانه (دارت)، ماهواره کوچکی را از خود جدا کرد که در ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، نظاره‌گر نابودی [فضاپیمای] دارت خواهد بود.

فضاپیمای دارت، کیوب‌ست لایت ایتالیایی برای تصویربرداری از سیارک‌ها، یا [با نام اصلی] «لیچیا کیوب» (LiciaCube) را اوایل صبح دوشنبه رها کرد تا مطمئن شود ماهواره کوچکی که سوار بر دارت به اعماق فضا رفته بود، در برخورد نهایی‌ دارت به یک سیارک، در امان خواهد ماند. این مکعب کوچک ۳۱ پوندی (۱۴ کیلوگرمی) شامل دو دوربین اپتیکی است که ماموریت دارت را از راه دور ثبت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیمون پیروتا، مدیر پروژه لیچیاکیوب سازمان فضایی ایتالیا، در سال ۲۰۲۱ به ناسا گفت: «دیدن لیچیاکیوب نصب‌شده بر دارت هیجان‌انگیز بود، چرا که این ماموریت زمینه جدیدی برای سازمان فضایی ایتالیا (ASI) و تمامی بخش فضایی ایتالیا ایجاد می‌کند. این نخستین ماهواره ایتالیایی خواهد بود که در اعماق فضا فعالیت می‌کند، و نیازمند هدایت یک گروه ملی بزرگ و باانگیزه است، که اینک شرایط لازم برای مقابله با چالش‌های مشابه در آینده را دارد.»

دارت فضاپیمایی به اندازه یک خودرو کوچک است که در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ به منظور رسیدن به منظومه‌ای از سیارک‌های نزدیک به زمین، دیدیموس، سیارک بزرگ‌تر با قطر نیم مایل (۷۸۰ متر) و دیمورفوس، قمر بسیار کوچک‌تر آن که قطرش فقط ۵۲۵ فوت (۱۶۳ متر) است، به فضا پرتاب شد.

دارت در ساعت ۷:۱۴ عصر دوشنبه ۲۶ سپتامبر، به وقت شرق ایالات متحده، با سرعتی حدود ۱۴ هزار مایل بر ساعت (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر بر ساعت) به دیمورفوس برخورد خواهد کرد تا مدار سیارک را در اطراف دیدیموس اندکی تغییر دهد، یک ماموریت اثبات مفهومی برای آزمایش اینکه آیا فضاپیمای دارت در مقیاس بزرگ‌تر خواهد توانست سیارک بزرگ‌تری را که خطری برای زمین محسوب شود، منحرف کند یا نه.

دیمورفوس و دیدیموس اکنون تهدیدی برای زمین به شمار نمی‌آیند، و ماموریت دارت با آن‌ها ادامه نخواهد یافت.

ناسا برخورد دارت [به دیمورفوس] را به‌صورت زنده در وب‌سایت سازمان فضایی، تلویزیون ناسا، و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی ناسا در یوتیوب، توییتر و فیس‌بوک پخش خواهد کرد.

برخی از این فیلم‌ها ممکن است از سیستم دوربین نصب‌شده روی خود دارت، «دوربین شناسایی دیدیموس و سیارک برای ناوبری نوری» (DRACO)، ثبت شود که به‌تازگی نخستین تصویر دارت از این جفت سیارک را از فاصله ۲۰ میلیون مایلی (۳۲ میلیون کیلومتری) نمایش داد.

اما لیچیاکیوب نیز فیلمی نیز تهیه خواهد کرد که برای دانشمندان و ماموریت دارت بسیار مهم است، به‌ویژه تصاویر ابری از موادی که هنگام برخورد دارت به سیارک، از دیمورفوس پرتاب می‌شود.

الیزابتا دوتو، هماهنگ‌کننده علمی لیچیاکیوب از موسسه ملی اخترفیزیک در رم، به ناسا گفت: «ما مشتاقیم که این تصاویر منحصر‌به فرد آن‌جا را به دست آوریم.» ‌‌

«بررسی ماهیت و ساختار چنین اجرام عجیب‌وغریبی به‌صورت دوتایی [سیارک‌های نزدیک به زمین] برای نخستین بار، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از علوم