رشد ۹ میلیون نفری جمعیت زیر خط فقر ایران از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸

در دولت ابراهیم رئیسی، برخلاف ادعاها، دامنه فقر همچنان روبه‌گسترش است

مردم ایران به واسطه ناکارامدی و بلند‌پروازی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی روز‌به‌روز فقیر‌تر و از آینده ناامید‌تر می‌شوند- شفقنا

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش کرد از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸، به جمعیت زیر خط فقر در  ایران ۹ میلیون نفر افزوده شده است.

این خبرگزاری با استناد به آمار‌های رسمی نوشت که در دولت‌های حسن روحانی، شدت فقر در ایران «به میزان قابل‌توجهی» افزایش یافت و میزان جمعیت زیر خط فقر از ۲۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۳۲ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید؛ به طوری که در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۷.۶ میلیون نفر از مردم ایران زیر خط فقر قرار داشتند، اما در سال ۱۳۹۶ این رقم به ۲۶.۶ میلیون نفر رسید.

این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که در یک سالی که دولت ابراهیم رئیسی در ایران به قدرت رسیده، جمعیت فقرا بازهم بیشتر شده است. حذف ارز ترجیحی، افزایش مالیات‌ها و در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصاد انقباضی در فقیرتر شدن مردم نقش داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، رئیسی دستور داد تا نرخ تورم و گرانی در ایران کاهش یابد که این دستور حسابی حاشیه‌ساز شد و بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی آن را دستمایه طنز و انتقاد قرار دادند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مقام‌های دولت سیزدهم، افزایش قیمت کالا و خدمات در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ تمامی رکوردهای تورم و فقر در تاریخ ایران را شکسته است. آخرین گزارش وزارت کار ایران در مهر ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹، بیش از یک‌سوم جمعیت ایران «فقیر مطلق» بوده‌اند.

«خط فقر مطلق» در سال ۱۳۹۹ برای یک خانوار سه‌ نفری دو میلیون و ۷۵۸ هزار تومان تعیین شد که عددی بسیار پایین‌تر از واقعیت‌های اقتصادی در جامعه ایران بود.

مقام‌های دولت سیزدهم تلاش می‌کنند با پایین آوردن شاخص هزینه زندگی خانوار‌ها در شهر و روستا، جمعیت خانوار‌های فقیر در ایران را کمتر از واقعیت‌های موجود نشان دهند. داریوش ابوحمزه، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از جمله این مقام‌ها است که دی ۱۴۰۰ ادعا کرد میانگین خط فقر در ایران برای یک خانواده چهار نفره، حدود چهار میلیون تومان است. در حالی که مردم ایران به دلیل ناکارامدی و بلند‌پروازی‌ و پنهان‌کاری‌های مقام‌های جمهوری اسلامی روزبه‌روز فقیر‌تر و از آینده ناامید‌تر می‌شوند.

با وجود این، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به همراه سایر روحانیون حاکم بر ایران تلاش می‌کنند از وضعیت وخیم مردم در ایران تصویری متفاوت برای جامعه جهانی ترسیم کنند. خامنه‌ای چندی پیش در دیدار با اعضای هیئت دولت، از آنان بسیار تعریف و تمجید‌ کرد و برای آنان دستاورد‌های زیادی برشمرد. دستاوردهایی که در واقعیت، هیچ‌یک نتوانسته‌اند به بهبود شرایط اقتصادی وخیم مردم ایران منجر شوند.