ترکیه حقوق مزدوران سوری تحت استخدام خود در لیبی را نمی‌دهد

نیروهای سوری تحت استخدام ترکیه به دلیل پرداخت نکردن دستمزد و بدرفتاری فرماندهان خواستار بازگشت شده‌‌اند اما ترکیه حاضر به بازگرداندن آنها به سوریه نیست

دیده‌بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع خود نوشت ‌ترکیه حدود شش ماه است که دستمزد نیروهای سوری مزدور خود در لیبی را پرداخت نکرده و حاضر هم نیست آنان را به کشور خودشان بازگرداند.

به‌گزارش این نهاد مدافع حقوق بشر، ترکیه اجازه نمی‌دهد که نیروهای تحت استخدام سوری خود از پادگان‌ها‌ خارج شوند و اگر کسی این مقررات را نقض کند و تلاش کند تا از اردوگاه‌های نظامی لیبی فرار کند با مجازات سنگین و شکنجه‌های وحشیانه مواجه می‌شود.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای سوری تحت استخدام ترکیه به دلیل پرداخت نشدن دستمزد و بدرفتاری فرماندهان خواستار بازگشت به کشورشان شده‌‌اند اما ترکیه حاضر به بازگرداندن آنها به سوریه نیست.

پیشتر در ۱۹ ماه اوت، گزارش شده بود که ترکیه برای پنجمین ماه متوالی از پرداخت دستمزد به مزدوران سوری در اردوگاه الیرموک در لیبی خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد مدافع حقوق بشر در سوریه که در بریتانیا مستقر است، همچنین به نقل از منابع خود نوشته است که نیروهای سوریه‌ای تحت استخدام ترکیه، قصد دارند در اعتراض به اقدامات اخیر ترکیه و به‌ویژه آشتی با حکومت سوریه و همچنین خودداری از پرداخت دستمزد به سوری‌ها، تظاهرات کنند.

آنکارا هزاران نیروی رزمی سوری را از حدود سه سال پیش به لیبی اعزام کرده است تا در مقابل نیروهای تحت هدایت خلیفه حفتر در شرق، برای دولت وفاق ملی سابق مستقر در طرابلس بجنگند.

از آن زمان، درخواست‌های بین‌المللی درباره لزوم خروج سربازان تحت استخدام ترکیه از لیبی و قطع مداخله‌های خارجی در آن کشور ادامه یافته است اما ترکیه چندین بار گفته است که حضورش در لیبی مشروع است، هر چند در دو نشست مذاکرات صلح در لیبی، در ژانویه ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۱ وعده داد که نیروهایش را از آنجا خارج خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۴ لیبی میان دو حکومت در شرق و غرب تقسیم شد، که هر یک گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی خود را دارند. در این جنگ قدرت و در حال حاضر، دولت وحدت ملی در طرابلس به ریاست عبدالحميد دبيبه، با دولت مستقر در شرق به رهبری فتحی باشاغا در نبرد است.

بیشتر از جهان