مولوی مجیب‌الرحمن انصاری، روحانی پرحاشیه افغان در شهر هرات کشته شد

فضل رحمان انصاری، برادر مولوی انصاری و شماری از محافظانش نیز در این انفجار کشته شدند

مولوی مجیب الرحمن انصاری، روحانی با نفوذ و پر حاشیه افغان، در یک حمله انتحاری در مسجد گازرگاه شهر هرات کشته شد.

این انفجار، روز جمعه ۱۱ شهریور، حوالی ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی در کنار آرامگاه خواجه عبدالله انصاری در شمال شهر هرات رخ داد. تصاویری که از لحظه انفجار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که اجساد زیادی در محل انفجار روی زمین افتاده‌اند.

سخنگوی پلیس طالبان در هرات شمار کشته‌شدگان این حادثه را ۱۸ و تعداد زخمی‌ها را ۲۳ نفر اعلام کرد؛ اما منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که در نتیجه این انفجار، ۴۱ تن کشته و ۹۰ تن زخمی شده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. شاهدان حادثه تایید کردند که حمله از نوع انتحاری بوده و حامل انتحاری‌کننده حین دست دادن با مولوی مجیب‌الرحمن انصاری، جلیقه مملو از مواد انفجاری‌ خود را منفجر کرده است.

 یکی از نزدیکان مجیب الرحمن انصاری در صحبت با ایندیپندنت فارسی، کشته شدن او را تایید کرد. این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: «همراه با مجیب الرحمن انصاری، برادرش فضل رحمان انصاری نیز کشته شده است.»

او کشته شدن ۱۳ محافظ مجیب الرحمن انصاری را نیز تایید کرد.

به گفته شاهدان عینی، آمار تلفات این انفجار بسیار زیاد است. منابع رسمی تاکنون آمار دقیق کشته‌‌ها و زخمی‌های این انفجار را اعلام نکرده‌اند. فرماندهی پلیس هرات نیز خبر کشته شدن مجیب الرحمن انصاری را تایید کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

در همین حال، شهروندان هرات در شبکه‌های اجتماعی از مردم درخواست کردند که برای اهدای خون‌، به بانک خون هرات مراجعه کنند. تصاویر منتشر‌شده نشان می‌دهد که ده‌ها نفر مقابل بیمارستان دولتی تجمع کرده‌اند و نیروهای طالبان راه را به روی مردم و خودروها بسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان اعلام کرد که ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان نیز برای شرکت در یک نشست رسمی در هرات حضور دارد و چند ساعت قبل از انفجار، با مجیب‌الرحمن انصاری نیز دیدار داشته‌، اما در مسجد گازرگاه حضور نداشته است.

مجیب الرحمن انصاری، از چهره‌های جنجالی مذهبی هرات به شمار می‌رفت. او سال‌های زیادی از منبر مسجد خواجه عبدالله انصاری علیه دولت‌های جمهوری سخنرانی و مردم را به شورش علیه نیروهای خارجی تحریک می‌کرد. او در سال ۲۰۱۱ مردم هرات را تحریک کرد تا در واکنش به سوزاندن قرآن در سوئد قیام کنند. شورش مردم در هرات باعث شد تا ده‌ها خودرو به آتش کشیده شود و تعدادی نیز زخمی شدند.

مولوی انصاری در سال‌های آخر حکومت اشرف غنی، به نفع طالبان تبلیغ می‌کرد و پس از قدرت گرفتن طالبان، به چهره حامی این گروه تبدیل شد. او در همایش روحانیان طرفدار طالبان که در کابل برگزار شد‌، سخنرانی کرد و گفت هرکس که با امارت اسلامی مخالفت می‌کند، سرش باید بریده شود.

انصاری در سال‌های اخیر جمعیت محتسبان و ماموران امربه‌معروف را در هرات تشکیل داد که در مکان‌های عمومی به نظارت و امر و نهی مردم به‌ویژه زنان می‌پرداختند.

واکنش‌ها به کشته شدن روحانی تندرو حامی طالبان

خبر کشته شدن مولوی انصاری مثل بمب در فضای مجازی افغانستان صدا کرد و بسیاری از حامیان و مخالفان او در تایید یا رد عقاید او مطالبی منتشر کردند.

برخی کاربران رسانه‌‌های اجتماعی حمله انتحاری روز جمعه را محصول افراط گرایی و اسلام تندرویی خواندند که انصاری خود به آن معتقد بود.در همین حال، برخی سیاستمداران دولت پییشین افغانستان با انتشار اطلاعیه‌هایی در رسانه‌های اجتماعی، حمله انتحاری به مسجد هرات را محکوم کردند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در حساب فیس‌بوک خود، حمله به مسجد هرات را مخالف همه ارزش‌ها و اصول انسانی و اسلامی دانست و با خانواده‌های قربانیان حادثه ابراز همدردی کرد؛ البته کرزی به کشته شدن مولوی انصاری در این حادثه هیچ اشاره‌ای نکرد.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین افغانستان، نیز در پیامی، کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در حادثه انتحاری مسجد خواجه عبدالله انصاری در هرات را محکوم کرد. او بدون اشاره به کشته شدن روحانی همسو با طالبان، نوشت: «حمله به مساجد و اماکن مذهبی و هدف قرار دادن مردم بی‌گناه جنایت علیه بشریت است و من شدیدا آن را محکوم می‌کنم.»جبهه مقاومت ملی نیز ساعاتی پس از این حادثه، با انتشار پیامی، به خانواده‌ قربانیان این حادثه تسلیت گفت. صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، در فیس‌بوک نوشت: «طالبان با تربیت تروریست‌های انتحاری کشور را به کوره‌ آتشی تبدیل کرده‌اند که هیزم آن مرد‌م‌اند.»