اجرای آزمایشی طرح مدیریت خانواده در استان فارس؛ طرحی برای افزایش خانه‌نشینی کارمندان زن

با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، طرح‌هایی که حضور زنان در مشاغل را بیش‌ازپیش محدود می‌کند به اجرا گذاشته شده است

فعالان حقوق زنان در ایران بیشتر این طرح‌ها را در راستای کاهش مشارکت اجتماعی زنان و اقدامی برای خانه‌نشین کردن آن‌ها توصیف کرده‌اند- ATTA KENARE / AFP

استاندار فارس از اجرای طرحی به نام «مدیریت خانواده» خبر داد که براساس آن زنان کارمند متاهل باید ساعت ۱۲ ظهر به خانه برگردند و به جای شغل خود، «مدیریت خانواده» را انجام دهند.

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس، خبر اجرای این طرح را روز پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان اعلام کرد و گفت که «طرح مدیریت خانواده به دست بانوان» در استان فارس به عنوان استان پایلوت اجرا می‌شود.

نهادهای مختلف حکومتی در سال‌های گذشته طرح‌های مشابه دیگری را درباره زنان کارمند و شاغل اجرا کرده‌اند، اما فعالان حقوق زنان در ایران بیشتر این طرح‌ها را در راستای کاهش مشارکت اجتماعی زنان و اقدامی برای خانه‌نشین کردن آن‌ها توصیف کردند.

«دورکاری زنان» در دولت اول محمود احمدی‌نژاد نیز با تصویب طرحی در دستور کار دولت قرار گرفت، اما بخشنامه دورکاری زنان در سال ۱۳۹۲ لغو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دولت دوم حسن روحانی با شیوع کرونا، بار دیگر دورکاری در برخی مشاغل آغاز شد و زنان اولویت اول بخشنامه‌های دولتی برای دورکاری بودند.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران، بخشی از جمعیت زنان شاغل در جریان شیوع کرونا از بازار کار خارج شدند. مجموع زنان شاغل در تابستان ۱۴۰۰ حدود سه میلیون و ۴۹۲ هزار نفر بوده است که ۱۷۷ هزار و ۵۲۸ نفر از تعدادشان در مقایسه با فصل مشابه سال ۱۳۹۹ کاسته شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولت ابراهیم رئیسی، نیز طرح‌هایی که حضور زنان در مشاغل را بیش‌ازپیش محدود می‌کند به اجرا گذاشته شده است.

این طرح‌ها اغلب تحت عنوان «ارتقای جایگاه زنان» از طرف مقام‌های دولتی تبلیغ می‌شوند که از جمله شامل جداسازی جنسیتی و تفکیک فضای اداری زنان از مردان در ادارات، سختگیری بیشتر در مورد رعایت حجاب زنان در ادارات، گسترش دایره منع به کارگیری زنان در برخی از مشاغل اداری از جمله در دفاتر مدیران، و تشویق زنان به «دورکاری» است.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی، نیز بر لزوم «دورکاری زنان» تاکید کرده و گفته است که «زنان مسئولیت‌های بی‌شماری دارند، به همین دلیل تلاش شد تا پس از فروکش‌کردن کرونا آنان همچنان به دورکاری خود ادامه دهند». او همچنین کار کردن زنان دارای فرزند را ظلم خوانده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیسی پیش از این نیز در آبان سال ۱۴۰۰، گفته بود که باید زنان را به فرزندآوری تشویق کرد و یکی از این موارد «تشویق زنان شاغل به دورکاری است و ادارات باید به ایجاد فرصت دورکاری برای بانوان» توجه جدی داشته باشند.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از تریبون‌های رسمی نظر خود را درباره حضور زنان در عرصه‌های عمومی بیان کرده‌اند و اکنون می‌خواهند از فرصت همسویی کامل دولت، مجلس و قوه قضائیه، برای حذف حداکثری زنان از مشارکت اقتصادی و اجتماعی و بازگرداندن آن‌ها به خانه‌ها استفاده کنند.