سازمان ملل: ممکن است چین در سین‌کیانگ مرتکب جنایت علیه بشریت شده باشد

چین با هدف جلوگیری از بررسی معنادار نقض حقوق بشر در این کشور در موسسه‌های چندمیلتی اعمال نفوذ کرده است

در این گزارش به موارد خشونت جنسی و جنسیتی، خوراندن داروی اجباری و سوء‌رفتار با بازداشتی‌ها اشاره شده است-Ozan KOSE / AFP

سازمان ملل در گزارشی ۴۸ صفحه‌ای که پس از مدت‌ها تاخیر منتشر شد، به موارد جدی نقض حقوق بشر علیه اویغورها و اقلیت‌های مسلمان در سین‌کیانگ چین اشاره کرد و گفت پکن به نام «مقابله با تروریسم» اقدامات ناقض حقوق بشر انجام می‌دهد که می‌تواند به منزله جنایت بین‌المللی و جنایت علیه بشریت باشد.

پیش‌تر برخی کشورها از جمله آمریکا اقدامات چین در سین‌گیانگ را نسل‌کشی توصیف کرده بودند.

مقامات چین برای جلوگیری از انتشار این گزارش فشار زیادی وارد کردند اما در نهایت میشل باشله، کمسیونر عالی سازمان ملل در حقوق بشر آن را در آخرین روز کاری خود منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش سازمان ملل به اقداماتی نظیر دستگیری خودسرانه و ناپدیدسازی اویغورها و اقلیت‌های مسلمان در منطقه غنی از منابع سین‌کیانگ در غرب چین اشاره شده است.

مقامات چین از سال ۲۰۱۷ صدها هزار اویغور را به اردوگاه‌ها و بازداشتگاه‌های این استان انتقال داده‌اند.

پکن نخست وجود چنین بازداشتگاه‌هایی را برای اقلیت‌های مذهبی تکذیب می‌کرد اما با انتشار تصاویر این اردوگاه‌ها، مدعی شد این بخشی از سیاست‌ «مبارزه با تروریسم و ابتکارهای توسعه اقتصادی» است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که افراد در این اردوگاه‌ها که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند، شرایط مشابه زندان را تجربه می‌کنند و برای سرسپردگی به دولت چین دوباره آموزش می‌بینند.

در گزارش سازمان ملل با ده‌ها نفر که اطلاعاتی در این زمینه داشتند از جمله ۲۶ نفر که در این اردوگاه‌ها بازداشت بودند یا با آن ارتباط داشتند، مصاحبه شده است.

در این گزارش به موارد خشونت جنسی و جنسیتی، خوراندن داروی اجباری و سوء‌رفتار با بازداشتی‌ها اشاره شده است.

سازمان ملل از چین می‌خواهد ضمن آزادی بازداشتی‌ها، قوانین خود را در چارچوب مبارزه با تروریسم بازبینی کند و به تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر بپردازد و برای جبران آسیب و خسارت بازداشتی‌ها اقدام کند.

سفیر چین در سازمان ملل پیش از انتشار این گزارش گفته بود که پکن به شدت با آن مخالف است.

ژانگ جون، سازمان ملل را به دروغگویی و تلاش برای تضیف «ثبات و توسعه» چین متهم کرد.

رویترز اوایل تابستان امسال گزارش داده بود که دیپلمات‌های چین در سازمان ملل در حال لابی با دیگر کشورها برای لاپوشانی این گزارش‌اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند چین که عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل است، با هدف جلوگیری از بررسی معنادار نقض حقوق بشر در این کشور در موسسه‌های چندمیلتی اعمال نفوذ کرده است.

بیشتر از جهان