زنان خیلی بهتر از مردان با خودروهای نیمه‌خودکار رانندگی می‌کنند

بنا بر یافته‌های محققان، واکنش زنان سریع‌تر و رانندگی‌ آنان باثبات‌تر است

سازندگان و طراحان برای ساخت وسایل‌نقلیه خودکار کاربرپسند باید رویکردی فراگیر داشته باشند - Canva

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان خیلی بهتر از مردان با خودروهای نیمه‌خودکار رانندگی می‌کنند و نسبت به همتایان مرد، واکنشی سریع‌تر و رانندگی باثبات‌تری دارند.

محققان دانشگاه نیوکاسل با سوار کردن مردان و زنانی در شبیه‌ساز یک وسیله نقلیه خودکار سطح ۳ (L3 AV)، متوجه شدند جنسیت بر عملکرد آنان اثر «چشمگیری» دارد؛ به طوری که سبقت‌های شتابزده زنان در رانندگی خیلی کمتر است، واکنششان اندکی سریع‌تر است و دست فرمان با ثبات‌تری دارند.

در این مطالعه،کیفیت و زمان‌بندی دقیق واکنش مجموع ۴۳ مرد و ۳۳ زن در کنترل مجدد [خودرو] در شرایط آب‌وهوایی مختلف را آزمایش کردند.

بر اساس این مطالعه که امروز [یکشنبه] در مجله «نیچر ساینتیفیک ریپورتس» (Nature Scientific Reports) چاپ شد، تدوین‌کنندگان خط‌مشی‌ها، طراحان و سازندگان وسایل نقلیه باید هنگام تولید خودرو به جنسیت توجه داشته باشند تا بتوانند تعامل دستگاه و کنترل‌کننده آن را بهبود دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این محققان، برای آنکه رانندگان با شناخت و اطمینان بیشتری کنترل فرمان را به دست گیرند، باید جلسات آموزش عملی هم برگزار کرد.

دکتر شوو لی، از مدرسه عالی مهندسی دانشگاه نیوکاسل و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «تحقیق ما اهمیت مقابله با نابرابری در حوزه رفت‌وآمدهای آینده را افزایش می‌دهد.»

«سازندگان و طراحان برای ساخت وسایل‌نقلیه خودکار کاربرپسند باید رویکردی فراگیر داشته باشند؛ یعنی نیازها، الزام‌ها، عملکرد‌ و ترجیح‌های کاربران نهایی در اقشار جمعیتی مختلف را به طور کامل در نظر بگیرند.»

«در گام بعدی، پژوهش آتی برای بررسی تفاوت‌های جنسیتی نیازها و الزام‌ها مرتبط با وظایف غیرمرتبط با رانندگی در وسایل نقلیه خودکار سطح ۳ و تحقیق در مورد آثار اجرای این وظایف بر رفتار و عملکرد کاربران نهایی برنامه‌ریزی می‌شود.»

پروفسور فیل بلایت، نویسنده دیگر این مطالعه، افزود:«این پژوهش بخش از برنامه‌ کاری وسیع‌تری است که کمک می‌کند موضوع و چالش‌های طراحی وسایل نقلیه خودکار را طوری درک کنیم که کاربران نهایی بتوانند آن‌ها را بشناسند و به طور ایمن به کار ببرند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی