تاثیر «تخت گاز» در ترویج فرهنگ مردسالارانه رانندگی در بریتانیا

در امتحان رانندگی در بریتانیا، به دخترها بیشتر سخت گرفته می‌شود تا پسرها

آمارها نشان می‌دهد زنان رانندگی ایمن‌تری‌ نسبت به مردان دارند_ CARL COURT / AFP

آمار منتشرشده در بریتانیا نشان می‌دهد که رانندگان زن به‌مراتب بیشتر از همتایان مرد خود در امتحان رانندگی رد می‌شوند؛ اما درباره اینکه علت آن مهارت پایین‌تر است یا پیش‌فرض ذهنی مسئولان برگزاری امتحان، تردیدهایی وجود دارد.

آمار و ارقام جدید نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در آزمون رانندگی مردود می‌شوند و برخی از زنان فرهنگ حاکم بر رسانه‌ها از جمله برنامه‌هایی مانند «تخت گاز» بی‌بی‌سی را مقصر می‌دانند.

فرانچسکا پیپیسترلی، از باشگاه رانندگان فاکسی لیدی، به نشریه سان می‌گوید: «خواه رقابت محض باشد، خواه تستوسترون (هورمون مردانه) یا شانس، پسرها بیشتر از دختران در امتحان رانندگی برای اولین بار قبول می‌شوند.»

آمار اداره استاندارد رانندگان و خودروها در بریتانیا نشان می‌دهد که اگرچه نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت‌هایی دیده می‌شود، هنوز زنان برای موفقیت در آزمون رانندگی از مردان شانس کمتری دارند؛ ۴۳ درصد در برابر ۵۰ درصد.

همین آمار بیان می‌کند که زنان رانندگان ایمن‌تری‌اند. تصادف‌های مربوط به مردان جوان بسیار فاجعه‌بارترند و افراد دیگر را نیز درگیر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با انتشار آمار دولتی سال ۱۵-۲۰۱۴ در بریتانیا، مشخص شد که زنان چه ۱۷ ساله باشند و چه ۵۰ ساله، نسبت به همتایان مرد خود کمتر احتمال دارد در اولین آزمون رانندگی خود موفق شوند. احتمال موفقیت یک دختر ۱۷ ساله در اولین آزمون رانندگی‌ هفت درصد کمتر از یک پسر همسن او بود. این رقم با افزایش سن بدتر هم می‌شد و به ۱۵ درصد برای یک زن ۲۰ ساله، ۴۱ درصد برای یک زن ۳۵ ساله و ۵۰ درصد برای یک زن ۵۰ ساله افزایش می‌یافت.

انتشار نتایج تحقیقات آزمون رانندگی واکنش‌های شدید زنان بریتانیایی را برانگیخت و برخی از آن‌ها ادعا کردند که برنامه‌های تلویزیونی مانند تخت گاز به دلیل رویکرد مردسالارانه‌ای که دارند، تبعیض جنسیتی و جنسیت‌گرایی را ترویج می‌کنند.

سخنگوی سازمان استانداردهای رانندگی و وسایل نقلیه بریتانیا در آن زمان، بدون توجه به نتایج این ارزیابی، گفت که همه داوطلبان آزمون رانندگی بدون توجه به جنسیت در یک سطح ارزیابی می‌شوند؛ اما آمار این سازمان نشان می‌داد که زنان در آزمون تئوری (که قضاوت شخصی در قبولی آن تاثیر ندارد) بر مردان برتری دارند؛ به طوری که ۵۴ درصد از زنان در نخستین تلاش موفق می‌شوند. این رقم برای مردان ۴۸ درصد است.

نکته قابل توجه دیگر در این آمار این بود که نشان داد یک هزار و ۳۹۵ نفر از ممتحنان آزمون‌های رانندگی در انگلستان و ولز مرد و تنها ۳۸۱ نفر زن‌ هستند.

بیشتر از زندگی