سیلاب در شرق افغانستان جان ده‌ها تن را گرفت

سازمان هواشناسی افغانستان از ادامه بارش باران تا روز دوشنبه خبر داد

بارش باران و به دنبال آن وقوع سیلاب در افغانستان در یکی دو ماه گذشته، خسارات مالی و تلفات جانی زیادی را در پی داشته است - AFP

وقوع سیلاب‌های سهمناک در شرق افغانستان جان شماری از شهروندان این کشور را گرفت و صدها خانه را ویران کرد. در پی بارش سنگین باران در شرق و مرکز افغانستان، در بعضی از این مناطق سیلاب رخ داد.

به گفته مردم محلی، این سیلاب‌ها در استان لوگر جان ۲۰۰ نفر را گرفته و ده‌ها خانه را ویران کرده است. تصاویری که از سرازیر شدن این سیلاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی باز‌نشر شده است نشان می‌دهد که خانه‌های زیادی تخریب شده‌اند.

وقوع این سیلاب‌ها از شنبه شب آغاز شد و در طول روز یکشنبه نیز ادامه داشت. بر اساس گزارش‌ها، سیل در شهرستان خوشی در لوگر، ۲۰۰ کیلومتری شرق کابل، تقریبا بیشتر روستاها را ویران کرده است و ده‌ها نفر در سیلاب گرفتار شده‌اند و به دلیل نبود امکانات، اقدامی برای نجات جان آنان صورت نگرفته است.

مولوی عنایت‌الله، استاندار طالبان در لوگر، به رسانه‌ها گفت وقوع سیل در این استان، به‌ویژه در شهرستان خوشی بی‌سابقه بوده و هزاران تن را گرفتار کرده است. او از مجامع بین‌المللی درخواست کمک فوری برای مردم سیل‌زده این منطقه کرد. سیلاب همچنین در استان لغمان نیز تاکنون جان سه تن را گرفته و ۱۵ تن دیگر را زخمی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، مقام‌های طالبان می‌گویند به دلیل تخریب جاده‌های منتهی به مناطق سیل‌زده و نبود امکانات برای رسیدن به محل، ارائه آمار دقیق تلفات و خسارات ممکن نیست. ژنرال مبین خان، یکی از مقام‌های طالبان در صفحه توییترش نوشت تلاش زیادی برای رسیدن به مناطق سیل‌زده صورت گرفت، اما به دلیل بارش باران و تداوم سیلاب، در حال حاضر امکان رفتن به مناطق سیل‌زده وجود ندارد.

از سوی دیگر اداره هواشناسی افغانستان از ادامه بارش سنگین و وقوع سیلاب در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داد. این اداره گفت بارش باران که از روز شنبه در مناطقی از شرق و مرکز افغانستان آغاز شده است، در روزهای یکشنبه و دوشنبه در ۲۱ استان افغانستان ادامه خواهد داشت و احتمال وقوع سیلاب نیز وجود دارد. اداره هواشناسی افغانستان احتمال بارندگی در روزهای یکشنبه و دوشنبه را بین ۱۵ الی ۷۰ میلی‌متر اعلام کرده است.

بارش باران و به دنبال آن وقوع سیلاب در افغانستان در یکی دو ماه گذشته، خسارات مالی و تلفات جانی زیادی را در پی داشته است و هزاران هکتار زمین کشاورزی نیز در اثر وقوع این سیلاب‌ها تخریب شده‌اند. مقام‌های رژیم طالبان که از کمک به سیل‌زدگان ناتوان شده‌اند، وقوع این سیلاب‌ها را عذاب الهی خواندند و از کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کردند.