نویسندگان و شاعران ایرانی خارج از کشور: در کنار رشدی می‌ایستیم

در این بیانیه تاکید شده است که «تروریسم جمهوری اسلامی همواره بدون مرز بوده است»

این بیانیه به امضای ده‌ها نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی‌ـ‌اجتماعی سرشناس رسیده است‌ـ HERBERT NEUBAUER / APA / AFP

ده‌ها نویسنده و شاعر مطرح ایرانی ساکن خارج از کشور با امضای بیانیه‌ای، حمایتشان از سلمان رشدی را اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما نویسندگان و شاعران ایرانی، ترور سلمان رشدی را محکوم می‌کنیم و حکومت جمهوری اسلامی را مسئول مستقیم آن می‌دانیم، چرا که از ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ که روح‌الله خمینی فتوای کشتن سلمان رشدی را صادر کرد، جان او همواره در خطر بوده است.»

در این متن، ضمن تاکید بر این که «ما در کنار رشدی می‌ایستیم»، آمده است: «از سال ۱۹۷۹ تا امروز، بسیاری از مخالفان و منتقدان این حکومت قربانی ترور جمهوری اسلامی بوده‌اند. تروریسم جمهوری اسلامی همواره بدون مرز بوده است، پس همبستگی برای دفاع از رشدی و ‌آزادی بیان نیز مرزی نمی‌شناسد. رشدی یکی از ماست. اگر تبلیغ و اجرای مراسم یک دین آزاد است، انتقاد و طنز و بیان مطالب خلاقانه و بررسی تاریخ واقعی آن مذهب از سوی نویسندگان و هنرمندان نیز باید آزاد و بدون هراس از ترور و قتل باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه به امضای ۵۰ نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی‌ـ‌اجتماعی سرشناس رسیده است. در این میان نام افرادی چون رامین احمدی، جلال ایجادی، بیژن بیجاری، عادل بیابانگرد جوان، سرور کسمایی، رضا فرخفال، مانا نیستانی، فرشته مولوی، اسفندیار منفردزاده، رویا حکاکیان، مریم پالیزبان و احمد باطبی دیده می‌شود.

پیش از این نیز ده‌ها کنشگر ایرانی ساکن خارج از کشور در بیانیه‌ای، دولت‌های غربی را متهم کرده بودند که با چشم فروبستن بر «اقدامات تروریستی و نفرت‌پراکن جمهوری اسلامی»، زمینه‌ساز حمله اخیر به سلمان رشدی شده‌اند.

سلمان رشدی، نویسنده مشهور کتاب «آیات شیطانی»، روز ۲۱ مرداد پیش از آغاز سخنرانی‌اش در موسسه چاتاکوا در غرب ایالت نیویورک، با ضربات متعدد چاقو از ناحیه شکم و گردن هدف حمله قرار گرفت. 

هادی مطر، ضارب رشدی، در پاسخ به این سوال که آیا برای حمله به این نویسنده ۷۵ ساله از فتوای روح‌الله خمینی الهام گرفته است، گفت وکیلش گفته است در این مورد اظهارنظر نکند. با این حال، این جوان آمریکایی-‌لبنانی از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تقدیر و از اینکه سلمان رشدی پس از حمله او زنده مانده است، ابراز تعجب کرد.