لایحه سناتور اسکات؛ تمدید تحریم‌‌ها علیه حکومت ایران

ناظرانی می‌گویند لایحه تهیه شده از سوی سناتور اسکات این پیام را به کاخ می‌فرستد که حتی در صورت احیای برجام نیز باید فشار بر تهران ادامه یابد

«کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (AIPAC) و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تهیه و حمایت از لایحه تهیه شده به‌وسیله سناتور اسکات نقش بسزایی دارند -- CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

گروهی متشکل از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه، لایحه‌ای را به سنای ایالات متحده آمریکا ارائه دادند مبنی بر تمدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی. به‌گزارش العربیه انگلیسی، این لایحه در وضعیتی به سنا ارائه شده است که حکومت ایران و دولت آمریکا در میانه مذاکرات مربوط به احیای برجام‌اند و گمانه‌زنی‌ها بر آن است، که در صورت احیای این توافق، برخی تحریم‌های نفتی اعمال شده بر جمهوری اسلامی یا لغو می‌شود یا کاهش ‌یابد.

با این‌حال تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی بیش از یک دهه پیش از انعقاد توافق برجام، یعنی در سال ۱۹۹۶، اعمال شد. این تحریم‌ها حاصل گذراندن قانونی در کنگره آمریکا بود که به رئیس جمهوری ایالات متحده اجازه می‌داد تا تحریم‌هایی ثانویه بر بخش انرژی حکومت ایران اعمال کند. این قانون بعدها گسترش پیدا کرد و به دولت آمریکا اجازه داد تا شرکت‌هایی که این دست تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را نقض می‌کنند را نیز در فهرست تحریم‌هایش قرار دهد.

حالا گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا استدلال می‌کنند با توجه به آنکه دولت ایالات متحده از اهداف و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان ندارد، لازم است تا تحریم‌های مورد نظر تمدید شوند. این گروه از سناتورهای آمریکایی در بخشی از بیانیه‌ای که در این مورد منتشر کردهند چنین نوشته‌اند:«ضروری است تا ایالات متحده، به‌منظور اعمال فشار بر یک حکومت سرکش [جمهوری اسلامی]، تحریم‌های اصلی خود را تحکیم کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم اسکات، سناتور ایالت کارولینای شمالی و یکی از امضاکنندگان این نامه، در این مورد گفت:«ایالات متحده، اسرائیل و شرکای عرب ما همچنان نگران تهدید قریب‌الوقوع یک ایران هسته‌ای برای منطقه‌ خاورمیانه‌اند. [بنابراین] تحریم‌های آمریکا یک عامل بازدارنده ضروری در مقابل این حکومت خطرناک و بی‌ثبات است؛ لایحه [تنظیم شده از سوی] من نیز به همین خاطر سنگ‌ بنای تحریم علیه حکومت ایران را دائمی می‌کند.»

مگی حسن، سناتور دموکرات ایالت نیوهمشایر، نیز در دفاع از لایحه تهیه شده به‌وسیله سناتور اسکات گفت «این لایحه دو حزبی» متضمن این مهم است که ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهد و این امر باعث می‌شود تا حکومت ایران توانایی دنبال کردن فعالیت‌هایی که امنیت ملی آمریکا و اسرائیل را به خطر می‌اندازد نداشته باشد.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (AIPAC) و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تهیه و حمایت از لایحه تهیه شده به‌وسیله سناتور اسکات نقش بسزایی دارند.

العربیه انگلیسی با انتشار خبر مربوط به ارائه این لایحه نوشت، با توجه به آنکه ایالات متحده آمریکا در چهار دهه گذشته مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است، هنوز مشخص نیست که تحریم‌های مد نظر لایحه سناتور اسکات مشمول چه مواردی می‌شود. با این‌وجود، العربیه انگلیسی، از قول یکی از استادهای دانشگاه مونت آلیسون، توضیح می‌دهد که این لایحه به معنای اعمال تحریم‌هایی جدید علیه حکومت ایران نیست، بلکه تحریم‌هایی را که پیش‌تر اعمال شده‌اند را تمدید می‌کند.

العربیه از قول این فرد نوشت تمدید تحریم‌های مدنظر، کار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مذاکرات احیای برجام را سخت‌تر خواهد کرد چون لایحه تهیه شده از سوی سناتور اسکات این پیام را به کاخ سفید می‌فرستد که چه برجام احیا شود و چه احیا نشود، آمریکا باید سخت‌گیری‌هایش نسبت به تهران را ادامه دهد.