تجمع هواداران مقتدی صدر؛ «گفتگوهای سیاسی به نفع مردم و کشور نیست»

مهند الموسوی در سخنان روز جمعه‌اش گفت گروه‌هایی که در گفتگوهای روز چهارشنبه شرکت کردند در پی بقای خود در قدرت‌ سیاسی‌اند

مهند الموسوی:«این گفتگوها هیچ ارزشی ندارد و ما برای آنها ارزشی قائل نیستیم» -- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

مهند الموسوی، از چهره‌های نزدیک به مقتدی صدر، در سخنانی که در جریان اقامه نماز جمعه برگزار شده به‌وسیله طرفدارهای جریان صدر ایراد کرد، نیروهای سیاسی عراق را متهم کرد که قصد دارند تا با حضور در گفتگوهای ملی سرنوشت مردم عراق را تحت کنترل خود بگیرند و موجب تقلب در انتخابات شوند.

سخنانی که الموسوی در روز جمعه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۱، بیان کرد به گفتگوهای میان جریان‌های سیاسی عراق اشاره داشت که روز چهارشنبه، و به ابتکار مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، برگزار شد. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی شرکت‌کنندگان در این جلسه، جریان‌های سیاسی عراق بر روی پنج محور توافق کردند که مهمترین‌ آنها توافق بر سر وفاداری به «ثبات و وحدت ملی»، تعهد به «نظام دموکراتیک عراق» و همچنین «برگزاری انتخابات زود هنگام» بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گروه‌های سیاسی حاضر در این گفتگو تاکید داشتند بحران‌های سیاسی موجود در عراق باید از طریق گفتگو و پرهیز از خشونت حل‌وفصل شود. با این‌وجود جریان صدر در گفتگوهای روز چهارشنبه شرکت نکرد.

جریان سیاسی حامی مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه و مخالف سیاست‌های مداخله‌جویانه جمهوری اسلامی در عراق، می‌گوید راه‌حل وضعیت فعلی انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زود هنگام است. اما ائتلاف «چارچوب هماهنگی»، که از حمایت حکومت ایران برخوردار است، در مقابل خواست جریان وابسته به صدر می‌گوید که حتی اگر قرار به برگزاری انتخابات زود هنگام باشد، دولت باید از سوی مجلس فعلی تشکیل شود.

به‌گزارش شبکه خبری الجزیره، الموسوی در خطبه‌های روز جمعه گفت:«این مردم عراق هستند که سرنوشت‌شان را رقم می‌زنند [...] و قیام امروز مردم نه علیه [نهاد] دولت بلکه بر علیه فساد و افرادی است که به مردم و دولت احترام نمی‌گذارند.» این چهره نزدیک به مقتدی صدر گروه‌های سیاسی عراق را متهم کرد که به‌منظور ماندن در قدرت در گفتگوهای روز چهارشنبه شرکت کرده‌اند و آنها دغدغه مشکلات مردم و حل شدن بحران سیاسی موجود را ندارند.

او در بخشی از خطبه‌هایش گفت:«گفتگوهای سیاسی‌ای که شما برگزار می‌کنید به‌نفع مردم و کشور نیست، بلکه به نفع بقای شماست؛ این گفتگوها هیچ ارزشی ندارد و ما برای آنها ارزشی قائل نیستیم.»

الموسوی در حالی این سخنان را ایراد می‌کرد که، در چهار هفته گذشته، طرفدارهای مقتدی صدر در مقابل مجلس عراق تحصن کرده‌اند و بر خواست انحلال مجلس پافشاری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف عمیق میان طرفدارهای صدر و چارچوب هماهنگی موجب تعمیق بحران سیاسی در عراق شده و زمینه تقایل خیابانی طرفدارهای این دو جریان سیاسی را به‌وجود آورده است؛ تقابل‌هایی که از نظر ناظران و جریان‌های سیاسی عراق می‌تواند جرقه‌های یک جنگ داخلی دیگر را در این کشور بزند.

بحران سیاسی در عراق موجب نگرانی نهادهای بین‌المللی نیز شده است. به‌عنوان مثال جنین هنیس بلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، با انتشار توییتی در روز جمعه نوشت نیروهای سیاسی عراق را به گفتگو با یکدیگر دعوت می‌کند تا فداکاری‌های صورت گرفته برای آنکه این کشور به ثبات سیاسی برسد، هدر نرود. نماینده آنتونیو گوترش در عین‌حال تاکید کرد که به گمان او بحران فعلی عراق قابل گفتگو و حل شدن است.

سر آغاز بحران سیاسی موجود در عراق به انتخابات اکتبر سال گذشته بر می‌گردد. در آن انتخابات، نماینده‌های نزدیک به جناح مقتدی صدر ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی مجلس این کشور را به‌دست آوردند تا به بزرگ‌ترین برنده انتخابات تبدیل شوند. با این‌حال اختلاف‌های موجود میان گروه‌های سیاسی باعث شد تا مجلس جدید نتواند بر سر انتخاب رئیس جمهوری و نخست‌وزیر، و به تبع آن تشکیل دولت، به توافق برسد.

از این‌رو مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای در روز ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، از نماینده‌های همسو با خودش خواست تا در اعتراض به بن‌بست سیاسی طولانی‌مدت در عراق به‌منظور تشکیل دولت این کشور، استعفانامه خود را به‌صورت دسته‌جمعی به ریاست مجلس عراق تحویل دهند.

مجلس عراق، پس از استعفای ۷۳ نماینده نزدیک به مقتدی صدر، مراسم سوگند نماینده‌های جایگزین شده این گروه را برگزار کرد. روز پنجشنبه، ۲۳ ژوئن، ۶۶ نماینده جدید سوگند یاد کردند و ۹ تن دیگر، بدون آنکه دلیلی برای غیبت‌شان ذکر کنند، در این مراسم حضور نداشتند.

به‌گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، یک روز پیش از این جلسه، یعنی روز چهارشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲، مقتدی صدر نماینده‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که بر نماینده‌های مستقل تازه انتخاب شده و همچنین افراد نزدیک به جناح او اعمال فشار می‌کنند. او به همین دلیل از نماینده‌های مجلس خواسته بود تا در برابر فشارها تسلیم نشوند.

بیشتر از جهان