انفجار در مسجد کابل؛ ده‌ها کشته و مجروح

مواد منفجره در محراب مسجد جاسازی شده بود و عصر چهارشنبه به وقت محلی منفجر شد

مواد منفجره در محراب مسجد جاسازی شده بود- عکس از العربیه

انفجاری در یک مسجد در کابل، شامگاه چهارشنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ (۱۷ اوت)، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و مجروح شدند. 

منابع خبری شمار قربانیان این حادثه تروریستی را که در مسجد صدیقیه در ناحیه هفدهم کابل در منطقه کوتل خیرخانه رخ داد، حدود ۳۰ تن، و شمار مجروحان را حدود ۵۰ تن اعلام کرده‌اند.

منابعی در کابل می‌گویند که مواد منفجره در محراب مسجد جاسازی شده بود و ساعت ۶:۵۲ عصر چهارشنبه به وقت محلی منفجر شد. 

در این انفجار مولوی امیرمحمد کابلی، از روحانیان صاحب‌نام کابل، جان باخت. شماری از شاگردان او و شهروندان غیرنظامی دیگر نیز در این حادثه کشته و زخمی شده‌اند.

بیمارستان اورژانس کابل اعلام کرده است که پس از این حادثه، ۲۷ زخمی به این بیمارستان منتقل شدند. طالبان فقط وقوع انفجار را تایید کرده‌اند و جزئیاتی در آن زمینه ارایه نکرده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را نپذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی امیرمحمد کابلی دومین روحانی‌ است که در یک ماه گذشته در کابل کشته می‌شود. در ماه‌های اخیر چندین انفجار و حمله‌های انتحاری در مساجد و عبادتگاه‌ها در افغانستان رخ داده است و صدها قربانی گرفته است.

طبق گزارش‌ها، خونبارترین حمله‌های انفجاری و انتحاری در کابل و استان‌های بلخ، تخار، و کندز رخ داده است.

دو هفته پیش نیز چندین انفجار و حمله انتحاری در کابل رخ داد. این حمله‌های خونبار، مراسم عاشورا را در کابل هدف قرار داده بودند و شمار کثیری از شهروندان غیرنظامی در آن حوادث کشته و زخمی شدند.

بیشتر قربانیان حمله‌های هفته‌های اخیر، شیعیان بوده‌اند. شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت آن‌ حوادث تروریستی را پذیرفته است.

در آغاز هفته جاری نیز شیخ عبدالحکیم حقانی، عضو مهم گروه طالبان، در اثر حمله انتحاری در یکی از مساجد کابل کشته شد.

بنا به گزارش‌ها، فرد حمله‌کننده که پا نداشت، توانسته بود خود را به عبدالحکیم حقانی برساند و بمب همراه خود را در کنار او منفجر کند. داعش مسئولیت آن حمله بر این عضو مهم طالبان را بر عهده گرفت.

در ۲۰ سال دوران حکومت جمهوری در افغانستان، طالبان مسئول حمله‌های انفجاری و انتحاری علیه نیروهای نظامی وبرخی نهادهای غیرنظامی افغانستان بودند.

در روزهای گذشته نیز طالبان تصویرهایی را منتشر کردند که نشان می‌داد شماری از افراد آنان آماده انجام حمله‌های انتحاری شده‌اند و در حضور سراج‌الدین حقانی، از او و دوستان خود خداحافظی می‌کنند. طالبان گفته بودند که این افراد برای حمله انتحاری عازم فرودگاه جلال‌آباد در استان ننگرهار بودند.

بیشتر از جهان