کاظمی همه رهبران عراق را به یک گفت‌وگوی ملی دعوت می‌کند

بن‌بست سیاسی در عراق در پی اختلاف جریان مقتدی صدر و گروه‌های نزدیک به ایران موسوم به چهارچوب هماهنگی بر سر تشکیل دولت ایجاد شده است

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، تاکید کرد که چهارشنبه ۱۷ اوت، همه رهبران عراق را به گفت‌وگوی ملی دعوت خواهد کرد-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، تاکید کرد که چهارشنبه ۱۷ اوت، همه رهبران عراق را به گفت‌وگوی ملی دعوت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، کاظمی در نشست روز سه‌شنبه هیئت دولت، در مورد بن‌بست سياسی در عراق و اثرات آن بر عملکرد دولت ابراز نگرانی کرد. 

او گفت تنها از طریق گفت‌وگو می‌توان این بن‌بست سیاسی را حل کرد.

او همچنین بیان کرد که وضعیت آشفته عراق تنها منحصر به این کشور نیست و موارد مشابه‌ای در دیگر کشورها هم وجود داشته است. 

بن‌بست سیاسی در عراق در پی اختلاف جریان مقتدی صدر و گروه‌های نزدیک به ایران موسوم به چهارچوب هماهنگی بر سر تشکیل دولت ایجاد شده است.

مقتدی صدر در تازه‌ترین موضع‌گیری خود گفت اعتراض‌های طرفداران خود را که برای روز شنبه تنظیم شده بود، به تعویق می‌اندازد.

مقتدی صدر گفت این کار را با هدف خنثی کردن توطئه جریان چهارچوب هماهنگی انجام می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدر گروه‌های نزدیک به ایران را به بازی با آتش به‌دلیل فراخوان برای تظاهرات متهم کرد. پیش از این، خود مقتدی صدر خواستار گسترش اعتراض‌ها از طریق فراخواندن طرفداران خود از سراسر کشور به بغداد و انجام تظاهرات میلیونی شده بود.

بحران سیاسی اخیر در عراق هنگامی شروع شد که هیچ‌یک از جریان‌های سیاسی این کشور در انتخابات پارلمانی سال گذشته موفق به کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت نشدند. جریان وابسته به مقتدی صدر به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه در پارلمان عراق چندین نوبت تلاش کرد با همکاری نمایندگان سنی و کُرد، نخست‌وزیر مورد نظر خود را معرفی کند، اما به‌دلیل همراهی نکردن گروه‌های شیعه نزدیک به ایران موفق به معرفی نخست‌وزیر نشد. در پی آن، مقتدی صدر اعلام کرد که نمایندگان این جریان از پارلمان عراق استعفا می‌دهند.

طرفداران مقتدی صدر همچنین پس از اشغال پارلمان عراق در منطقه سبز بغداد، خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید شدند. جریان چهارچوب هماهنگی  با رد این تقاضا خواستار احترام گذاشتن مقتدی صدر به نهادهای قانونی عراق شده است.

افزایش دامنه اختلاف‌ها بین مقتدی صدر و گروه‌های نزدیک به ایران مانع از تشکیل دولت، معرفی نخست‌وزیر و تعیین رئیس‌جمهوری جدید برای عراق شده است. طبق توافق سیاسی موجود در عراق، نخست‌وزیر همیشه از بین شیعیان، رئیس‌جمهوری از میان کردها و رئیس مجلس از میان سنی‌ها انتخاب می‌شوند.