ادعای وزیر دولت‌های محلی سوریه: پناهندگان سوری می‌توانند از لبنان برگردند

 حسین مخلوف گفت به پناهندگان کمک خواهد شد به این کشور بازگردند

نیمی از جمعیت ۳۲ میلیونی پیش از جنگ درون سوریه آواره و یا در کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند-Aaref WATAD / AFP

یک وزیر کابینه سوریه روز دوشنبه مدعی شد که پناهندگان سوری در لبنان می‌توانند به کشورشان بازگردند و دمشق به آن‌ها در این امر یاری خواهد رساند.

لبنان با وجود مساحت کم میزبان حدود یک میلیون پناهنده سوری است که از مارس ۲۰۱۱ به بعد، در پی انقلاب علیه حکومت استبدادی بشار اسد و در گرفتن جنگ داخلی در سوریه، از این کشور گریختند.

حسین مخلوف، وزیر دولت‌های محلی سوریه، در دیدار با عسام شرف‌الدین، وزیر موقت آوارگان و پناهندگان، که برای سفری دیپلماتیک به دمشق رفته است، این موضوع را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخلوف در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که بسیاری از سوری‌ها از دست حکومت اسد به لبنان گریخته‌اند و راه امنی برای بازگشت به این کشور ندارند. کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری مخالف اعزام اجباری پناهندگان به سوریه‌اند و این کار خطرناک می‌دانند.

مخلوف گفت: «درها برای بازگشت پناهندگان سوری باز است.» او مدعی شد که دولت سوریه به پناهندگان کمک خواهد کرد.

این وزیر گفت افرادی که خانه‌هایشان در جنگ تخریب شده است مسکن جدید دریافت می‌کنند. در جریان جنگ داخلی سوریه صدها هزار نفر کشته‌ شده‌اند و نیمی از جمعیت ۳۲ میلیونی پیش از جنگ نیز درون کشور آواره و یا در کشورهای دیگر (بخصوص کشورهای همجوار سوریه همچون لبنان، اردن و ترکیه) پناهنده شده‌اند. بیش از پنج میلیون پناهنده سوری در این سه کشور زندگی می‌کنند.

در پی پیروزی اسد در بسیاری جبهه‌های جنگ داخلی سوریه و پس گرفتن شهرهای عمده مثل حلب، صحبت‌هایی در مورد بازگشت پناهندگان بوده است. اما کمتر پناهنده‌ای خواهان بازگشت است. در پی بحران‌های اقتصادی در لبنان و ترکیه تحرک‌های ضدمهاجران در این کشورها نیز شدت گرفته‌ است.

در طول سال گذشته صدها نفر از پناهندگان سوری مقیم لبنان به همراه شهروندان لبنان و پناهندگان فلسطینی سعی کرده‌اند از این کشور با قایق به سوی اروپا بروند.

بیشتر از جهان