۴۰ جنگجوی طالبان در  پنجشیر، به اسارت نیروهای جبهه مقاومت ملی درآمدند

هفت روستا از کنترل طالبان خارج شد و مقداری تجهیزات نظامی به دست نیروهای جبهه مقاومت ملی افتاد

بامداد دوشنبه، ۲۴ مرداد (۱۵ اوت)، هم‌زمان با یک‌ سالگی سقوط کابل به دست طالبان، درگیری در چند شهرستان پنجشیر میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان از سر گرفته شد. براساس اطلاعات منابع آگاه در پنجشیر، درگیری زمانی آغاز شد که نیروهای جبهه مقاومت ملی به مواضع طالبان در شهرستان دره حمله کردند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای گفت، در نتیجه درگیری میان نیروهای این جبهه و جنگجویان طالبان در شهرستان عنابه استان پنجشیر، ۴۰ جنگجوی طالبان اسیر شدند، پنج تنشان کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

 

ساعتی پیش از نشر این خبرنامه، امرالله صالح، از رهبران جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت که ده‌ها جنگجوی طالبان، در یک عملیات از قبل طرح‌ریزی شده نیروهای جبهه مقاومت ملی، اسیر شدند. صالح افزود: «این پیروزی را به مردم افغانستان مبارک‌باد می‌گویم. یقین داشته باشید که بساط گروه جهل و تبعیض از خاک پاک ما جمع شدنی است.»

به گفته یکی از این منابع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، در نتیجه حمله نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان به مواضع طالبان، هفت روستا در شهرستان‌های دره، آبشار، پریان و رخه، از کنترل طالبان خارج شد. این منبع افزود که جنگجویان طالبان در خانه‌ غیرنظامیان پناه گرفته‌ و در جریان درگیری‌ها، یک دختر ۱۴ ساله ساکن روستای دره عبدالله‌خیل را کشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع ساکن شهرستان دره گفت که فرماندهی حمله به مواضع طالبان در این شهرستان را ملک خان، از فرماندهان جبهه مقاومت ملی، برعهده دارد. ملک خان، اهل شهرستان دره است و چند سال عضو طالبان بود. او در ماه مه و در جریان تهاجم سنگین طالبان به پنجشیر، از این گروه جدا شد و با نیروهای تحت امر خود به جبهه مقاومت ملی افغانستان پیوست.

گفته می‌شود روستاهای منی، کوک‌زار، اودک، خجه، خان‌خیل، سراسیب و دهدادو در شهرستان دره به تصرف نیروهای جبهه مقاومت ملی درآمده‌اند.

این منبع اضافه کرد که درگیری در چند قسمت دیگر پنجشیر نیز ادامه دارد و نیروهای جبهه مقاومت ملی در حال پیشروی به سمت مواضع طالبان‌اند. وقوع سیل در شهرستان‌های پنجشیر و تخریب قسمت‌های از راه‌های عبوری باعث شد طالبان نتوانند برای سرکوب نیروهای جبهه مقاومت ملی نیروی کمکی اعزام کنند.

یکی از ساکنان شهرستان دره ویدیویی از پرواز یک فروند هلی‌کوپتر نظامی طالبان در آسمان این شهرستان را برای ایندیپندنت فارسی فرستاد و پیش‌بینی کرد درگیری میان دو طرف گسترش یابد. بر اساس اطلاعات این منبع، مقداری از تجهیزات نظامی طالبان در پایگاه نظامی این گروه در روستای خواجه عبدالله خیل شهرستان دره به دست نیروهای جبهه مقاومت ملی افتاده است.

طالبان روز دوشنبه، ۲۴ مرداد، را به مناسب سقوط کابل، تعطیل اعلام کرده‌اند. اعضای این گروه در حال برگزاری نمایش‌های نظامی در خیابان‌های قندهار، کابل و شماری دیگر از شهرهای افغانستان‌اند.

شهر کابل، قبل از ظهر ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ و پس از فرار اشرف غنی و نزدیکانش به خارج از افغانستان، بدون درگیری به دست طالبان افتاد.