کاشف مقبره توت‌عنخ‌آمون سارق آن هم بود؟

این شایعه مطرح است که هوارد کارتر گنج‌هایی از مقبره یکی از فراعنه مصر سرقت کرده است

هوارد کارتر در نوامبر ۱۹۲۲ مقبره توت‌عنخ‌آمون را حین حفاری در «وادی‌الملوک» پیدا کرد-AFP

شواهد جدید حاکی از آن است که باستان‌شناسی که مقبره توت‌عنخ‌آمون را در اوایل دهه ۱۹۰۰ کشف کرد، ممکن است در آن زمان برخی از گنجینه‌های فرعون مصر را بدون اجازه سرقت کرده باشد.

هوارد کارتر در نوامبر ۱۹۲۲ مقبره توت‌عنخ‌آمون را حین حفاری در «وادی‌الملوک»* پیدا کرد. او در آن زمان در دفتر خاطرات خود نوشته بود که اتاق مملو از «ترکیب شگفت‌انگیزی از اشیای خارق‌العاده و زیبا است که بر روی یکدیگر انباشته شده­‌اند.»

نامه‌ای که به تازگی منتشر شده است، ادعا می‌کند که کارتر احتمالا برخی از این موارد را از محل دزدیده است. این نامه پیش از این هرگز منتشر نشده بود.

سر آلن گاردینر که یکی از پژوهشگران تیم حفاری کارتر بوده است، در سال ۱۹۳۴ این نامه را برای آقای کارتر ارسال کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش گاردین، کارتر به سر آلن گاردینر یک حرز و طلسم «وهم آمولت» نشان داده بود که برای هدیه و نذورات به مردگان پیشکش می‌­شد. کارتر ظاهرا به او اطمینان داده بود که این شیء از مقبره توت‌عنخ‌آمون بیرون نیامده است.

با این حال، مدیر وقت بریتانیایی موزه مصر در قاهره به سر آلن گفته بود که این طلسم با سایر حرزهای موجود در مقبره مطابقت دارد و احتمالا دزدیده شده است.

او نظر مدیر را در ضمیمه نامه‌­ای به آقای کارتر قرار داد. در آن نوشته شده بود: «طلسمی که به من نشان دادی، بدون شک از مقبره  توت‌عنخ‌آمون به سرقت رفته است.»

سر آلن خطاب به آقای کارتر نوشته بود: «من عمیقا متاسفم که در چنین موقعیت ناخوشایندی قرار گرفته‌ام... طبیعتا به انگلباخ [مدیر] نگفتم که طلسم را از شما گرفته‌ام.»

این شایعه مدت‌ها وجود داشته است که آقای کارتر گنج‌هایی را از حفاری‌­ها به سرقت ­‌برده است.

این نامه‌ها در کتاب جدیدی به نام «توت‌عنخ‌آمون و مقبره‌­ای که جهان را تغییر داد» از انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر خواهد شد.

*«وادی‌الملوک» به معنی دره پادشاهان، دره‌ای باستانی در مصر است که گورستان فرعون‌ها بوده است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر