پلیس آمریکا یک شهروند افغانستان را به اتهام قتل در نیومکزیکو بازداشت کرد

این مرد متهم به قتل دو شهروند پاکستان و مظنون به قتل دو تن دیگر شناخته شده است

پلیس شهر آلباکرکی تصویر محمد سید، مظنون به انجام به دو فقره قتل را  منتشر کرد -  AFP/Albuquerque Police Department

پلیس ایالت نیومکزیکو در آمریکا یک مرد افغان را به اتهام قتل بازداشت کرد. به گزارش آسوشیتیدپرس، پلیس نیومکزیکو روز سه‌شنبه، ۹ اوت (۱۸ مرداد ۱۴۰۱)، محمد سید ۵۱ ساله را در شهر آلباکرکی بازداشت کرده است.

به گزارش آسوشیتیدپرس به نقل از پلیس، این فرد محمد سید نام دارد و به قتل دو شهروند پاکستان به نام‌های محمد حسین و آفتاب حسین تن متهم است، و در پیوند با دو قتل دیگر نیز مظنون شناخته شده است.

احمد سید، رئیس بنیاد اسلامی نیومکزیکو، در این باره گفته است که «زندگی‌ها زیر و زبر شده است».

تاکنون مشخص نشده است که محمد سید وکیلی دارد تا به نمایندگی از او سخن بگوید، یا خیر.  

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از این قربانیان در نوامبر گذشته به قتل رسیده است و سه قربانی دیگر نیز بین ۲۶ ژوئن و ۵ اوت به قتل رسیده‌اند. پلیس گفت که انگیزه این قتل‌ها هنوز روشن نیست.

هارولد مدینا، رئیس پلیس شهر آلباکرکی، گفته است که نیروهای پلیس با ردیابی خودرو فردی که گمان می‌رفت در یکی از قتل‌ها در این شهر دست داشته باشد، راننده آن را بازداشت کردند. به گفته پلیس، فرد بازداشت‌شده مظنون اصلی قتل‌ها است. 

پلیس همچنین گفته است که این شخص بر پایه اطلاعاتی که جامعه مسلمان این شهر در اختیار آنان قرار داده است، بازداشت شده است.

به گفته پلیس و به نقل از آسوشیتدپرس، متهم با دوتن از قربانیان آشنایی داشته است و احتمال می‌رود که اختلاف‌های شخصی انگیزه قتل‌ باشد.

پلیس می‌افزاید که کشف یک فقره سلاح از خانه محمد سید، و نیز گلوله‌هایی که از محل وقوع قتل‌ها به دست آمده است، این دو را به هم پیوند داده است.

در چند ماه اخیر ۹ شهروند کشورهای اسلامی در ایالت نیومکزیکو کشته شده‌اند و فرماندار این ایالت، این رویدادهای امنیتی را «قتل‌های هدفمند» عنوان کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میشل لوگان گریشم، فرماندار نیومکزیکو، گفته است که قتل‌ هدفمند مسلمانان در این ایالات برایش پذیرفتنی نیست.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در نیمه تابستان ۲۰۲۱ میلادی، هزاران تن از شهروندان این کشور میهن خود را ترک کرده‌اند و از جمله به کشورهای اروپا، امریکا، کانادا، و استرالیا پناهنده شده‌اند. 

هنوز روشن نیست که مرد متهم به قتل در ایالت نیومکزیکو، از پناهندگان اخیر افغان به آمریکا در سال گذشته است، یا از کسانی است که در سال‌های پیش‌تر به ایالات متحده رفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا در روند تخلیه نیروهای خود و همکاران محلی آنان از افغانستان، هزاران تن از شهروندان افغانستان را، بی‌آنکه سوابق تمامی آنان بررسی شود، سوار هواپیماهای نظامی کرد و به آمریکا انتقال داد. چگونگی این روند، با انتقادهای زیادی همراه بوده است.

بیشتر از جهان