سازمان ملل: در حملات اخیر افغانستان، ۱۲۰ نفر کشته یا زخمی شدند

عزاداران محرم با حملات تروریستی پیاپی مواجه‌اند

در پی حملات تروریستی به مراسم عزاداری دهه اول محرم در افغانستان، سازمان ملل متحد از رژیم طالبان خواست امنیت عزاداران را تامین کنند و جلو حملات تروریستی به شرکت‌کنندگان در مراسم عاشورا را بگیرند.

یوناما روز دوشنبه، ۱۷ مرداد، در حساب توییتر خود نوشت: «به دنبال انفجار روزهای گذشته در کابل که دولت اسلامی (داعش خراسان) مسئولیت آن‌ها را به عهده گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته یا زخمی شدند. سازمان ملل متحد در افغانستان خواستار تامین امنیت اقلیت‌های قومی و مذهبی است تا مراسم عاشورا بدون حملات بیشتر برگزار شود.»

در همین حال، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز در پیامی در توییتر، خواهان تامین امنیت عزاداران در مراسم عاشورا شد. بنت نوشت: «بگذارید کسانی که این جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند بدانند که با عدالت روبرو خواهند شد.»

مراسم عزاداری دهه اول محرم ۱۴۰۱ در کابل با حملات تروریستی پیاپی همراه شد؛ به طوری که از روز جمعه تا یکشنبه، هر روز یک انفجار در غرب کابل به وقوع پیوست. به گفته سازمان ملل متحد، تنها در دو انفجار جمعه و شنبه، ۱۲۰ تن کشته یا زخمی شدند.

در پی این حملات، طالبان در مناطق برگزاری مراسم عاشورا تدابیر نظامی سنگینی در نظر گرفتند. تعدادی از رسانه‌های داخلی می‌گویند که طالبان از عزاداران خواسته‌اند مراسم عزاداری را داخل مساجد برگزار و از تجمع در محیط‌های باز خودداری کنند. گفته می‌شود طالبان در شهر مزار شریف، مانع از برگزاری مراسم عاشورا در صحن زیارتگاه حضرت علی در این شهر شدند و تنها اجازه دادند مراسم داخل مساجد اهل تشیع برگزار شود.

در کابل، نیز محدودیت‌هایی برای مراسم عاشورا وضع شد و گفته می‌شود از روز یکشنبه در برخی از مناطق غرب کابل، خدمات مخابراتی با قطعی یا اختلال شدید روبرو است. تعدادی از خیابان‌ها هم بسته‌ شده و طالبان جنگجویان خود را در این مناطق مستقر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله به مراسم محرم سال‌ها است که حوادث خونینی در افغانستان به وجود آورده است. در سال ۲۰۱۱، یک حمله انتحاری به مراسم عاشورا در مرکز شهر کابل به کشته شدن نزدیک به ۱۰۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ تن منجر شد. این خونین‌ترین عاشورا در افغانستان بود. پس از آن، به طور معمول هر سال به مراسم دهه اول محرم حمله تروریستی شده است و پس از نفوذ داعش در افغانستان، این حملات شدت بیشتری گرفت.

در سال‌های گذشته، برگزارکنندگان مراسم محرم خود مسئولیت تامین امنیت را برعهده می‌گرفتند اما امسال طالبان به هیچ کس اجازه ندادند تا در مناطق برگزاری مراسم عاشورا تدابیر امنیتی را اجرا کند و به همین دلیل نگرانی از احتمال حملات تروریستی افزایش یافت.