۱۷ مفقود، ۱۲۱ زخمی و یک کشته در آتش‌سوزی تاسیسات نفتی کوبا

این آتش‌سوزی گسترده در اثر اصابت صاعقه به یک مخزن نفت در شهر ماتانزاس اتفاق افتاد

آتش‌نشان‌ها به طور مداوم در حال پاشیدن آب روی مخازن سالم‌اند تا آنها را خنک نگه دارند و از گسترش آتش جلوگیری کنند - Yamil LAGE / AFP

وزارت انرژی و معادن کوبا از وقوع آتش‌سوزی عظیم در تاسیسات نفتی شهر ماتانزاس خبر داد. مقام‌های کوبا اعلام کردند که این آتش‌سوزی در اثر طوفان و اصابت صاعقه در جمعه‌شب رخ داده است و آتش‌نشان‌ها همچنان برای خاموش کردن آن تلاش می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت کوبا اعلام کرد که در اثر این آتش‌سوزی، حدود ۸۰۰ نفر ناچار شدند محله خود را که در نزدیکی این پایگاه نفتی بود تخلیه کنند. مقام‌های کوبا در عین حال گفتند که از کارشناسان بین‌المللی در «کشورهای دوست» که در صنعت نفت تجربه دارند، درخواست کمک کرده‌اند.

کارلوس فرناندز دی کوسیو، معاون وزیر امور خارجه کوبا گفت که ایالات متحده برای خاموش کردن آتش کمک فنی ارائه کرده است. دقایقی بعد، میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا از کشورهای مکزیک، ونزوئلا، روسیه، نیکاراگوئه، آرژانتین و شیلی برای ارائه پیشنهاد کمک تشکر کرد. شنبه‌شب نیز یک پرواز به منظور کمک و پشتیبانی از مکزیک وارد کوبا شد.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی کوبا، صاعقه در ابتدا به یک مخزن نفتی برخورد کرد و منجر به آتش‌سوزی شد و سپس آتش به مخزن‌های بعدی سرایت کرد. در حالی که هلیکوپترهای نظامی بر فراز این محوطه پرواز می‌کردند و آب روی آتش می‌ریختند، دود متراکم سیاه از تاسیسات بلند و در هوا پخش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روبرتو د لا توره، رئیس عملیات آتش‌نشانی در شهر ماتانزاس، گفت که آتش‌نشان‌ها به طور مداوم در حال پاشیدن آب روی مخازن سالم‌اند تا آنها را خنک نگه دارند و از گسترش آتش جلوگیری کنند.

وزارت بهداشت کوبا تاکنون از مجروح شدن ۱۲۱ نفر خبر داده و گفته که حال پنج نفر از آنها وخیم است. منابع رسمی دیگر نیز از مفقود شدن ۱۷ نفر خبر دادند که اغلب آنها آتش‌نشانانی بودند که برای مهار آتش فعالیت می‌کردند. اواخر روز شنبه، وزارت بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک جسد پیدا شده و مقامات در تلاش برای شناسایی هویت او هستند.

این حادثه در حالی رخ می‌دهد که کوبا با کمبود سوخت دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال هنوز خبری در مورد در خطر بودن میزان نفت تاسیسات ذخیره‌سازی منتشر نشده است. این تاسیسات دارای هشت مخزن غول‌پیکر است که نفت مورد استفاده برای سوخت نیروگاه‌های تولید برق را در خود نگه می‌دارد.

حاضران در نزدیکی این محوطه می‌گویند که بوی تند گوگرد در فضا پیچیده است و مردم مناطق دورتر نیز تصمیم گرفته‌اند خانه‌هایشان را به طور موقت ترک کنند. شهر ماتانزاس، حدود ۱۴۰ هزار جمعیت دارد.

بیشتر از جهان