داستان شکستن قفل مرکز شمارش آرا

تیم ثبات و همگرایی مساله قفل شکسته را تا حد وقوع کودتا، بزرگ کرد

AFP- محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله

به‌نظر می‌رسد تا مدت‌ها امکان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر میسر نباشد. زیرا دو تیم پیشتاز انتخابات یکدیگر را به تقلب، اخلال روند شمارش آرا و توطئه علیه همدیگر متهم می‌کنند. به‌تازگی تیم ثبات و همگرایی ادعا کرده است که قفل مرکز شمارش آرا توسط افرادی شکسته شده که نزدیک به تیم دولت‌ ساز، به رهبری محمد اشرف غنی هستند. داستان از این قرار است که روز یکشنبه گزارشی به کمیسیون انتخابات رسید که حاکی از احتمال حمله به این کمیسیون و مرکز شمارش آرا بود. درخواست کمیسیون از پلیس باعث شد تا تعدادی بیشتر از سربازان پلیس به کمیسیون انتخابات گسیل شوند.

 اختلاف از آنجا شروع شد که دو سرباز وظیفه که در نزدیکی مرکز شمارش آرا مستقر بودند، شب هنگام به دلیل افزایش سرما و نبود پوشش کافی برای آنها، با همکاری کارمند امنیتی کمیسیون، قفل در زیرزمین مرکز شمارش آرا را شکسته و وارد آن‌جا شدند. این مساله سریعا در همان شب به ستاد انتخاباتی دکتر عبدالله گزارش داده می‌شود و رئیس ستاد ثبات و همگرایی در محل حاضر می‌شود.

روز دوشنبه تیم ثبات و همگرایی با راه اندازی یک نشست خبری، مساله شکسته شدن قفل زیرزمین مرکز را اعلام و گفت که به نظر آنان این کار از سوی تیم دولت ساز صورت گرفته است. پس از آن این مساله وارد فضای مجازی شد و شبکه‌های اجتماعی میدان نبرد میان هواداران دو تیم انتخاباتی شدند. با این که مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گویند که هیچ گونه دستکاری به سیستم شمارش آرا، دستگاه‌ها و کارت‌های حافظه و لب‌تاپ‌های ثبت آرا صورت نگرفته و به جز قفل زیرزمین بقیه قفل‌ها همه سالم‌اند، با این حال تیم ثبات و همگرایی می‌گوید پشت این حادثه نیت سوء تیم دولت ساز نهفته است.

در ادامه این تنش‌ها روز سه شنبه تیم ثبات و همگرایی بار دیگر نشست خبری برگزار کرد و در این نشست از کمیسیون انتخابات خواست تا از ثبت آرایی که در این محل قرنطینه شده بود و مربوط به ۲۴۰۰ محل رای دهی بود، خودداری ورزیده و (مانع بروز بحران شود).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال کمیسیون انتخابات در نشست خبری که روز سه شنبه برگزار کرد، آغاز دوباره انتقال اطلاعات به سرور مرکزی را که به دلیل چالش‌هایی چون شکسته شدن قفل در مرکز شمارش آرا معطل شده بود‌، اعلام کرد. کمیسیون انتخابات از رسانه‌ها خواست تا خود به مرکز شمارش آرا رفته تا در حضور آنان مهر و موم مرکز شمارش آرا باز شده و روند انتقال اطلاعات از سر گرفته شود.

چرا داستان شکستن قفل مرکز شمارش آرا بزرگ شد؟

از روز دوشنبه که قضیه شکستن قفل مرکز شمارش آرا همگانی شد، شبکه‌های اجتماعی پر از تحلیل‌های متفاوت و متضاد در این رابطه بود. قضیه شکستن قفل مرکز شمارش آرا در حدی نبود که این همه پر و بال به آن داده شود. زیرا تنها قفل زیرزمین مرکز شمارش آرا شکسته شده بود و به قفل‌ها و مهر و موم‌های دیگر کوچکترین آسیبی نرسیده بود. اما تیم ثبات و همگرایی این مساله را تا حد وقوع کودتا علیه دموکراسی بزرگ کرده است. این تیم در اعلامیه خبری که به همین دلیل منتشر کرده نوشته است: (تیم ثبات و همگرایی، در پی اعلام موضع مطبوعاتی امروزش، و با تائید همه شرایط و جزئیاتی که از طریق رسانه‌ها شرح داده شد، بار دیگر تأکید می‌کند که این حمله، یک حمله سازمان یافته و در تبانی با تیم ارگ است. از این جهت نوعی کودتا علیه جمهوریت و دموکراسی و دستبرد به آرای مردم تلقی می‌گردد).

تیم آقای عبدالله همچنین کمیسیون را به بی تفاوتی در قبال موضع گیری‌های این تیم متهم کرده و به نحوی خواسته تا کمیسیون را به جانب‌داری از تیم دولت ساز متهم کند. این تیم از کمیسیون انتخابات همچنین خواسته تا تمامی آرای قرنطینه شده ۲۴۰۰ محل رای دهی که در این مرکز بوده، به دلیل احتمال دست کاری شدن وارد سرور مرکزی نشود.

تحلیل‌گران به این عقیده‌اند که تیم ثبات و همگرایی به‌دنبال درهم ریختن وضعیت در کوتاه مدت هستند. حتی بعضی‌ها بر این عقیده‌اند که در صورتی که کمیسیون در اعلام نتایج، تیم دولت ساز را که ظاهرا هم رای بیشتر از ۵۰ درصد به دست آورده، به‌عنوان پیروز انتخابات اعلام کند، احتمال این که این نتیجه از سوی تیم ثبات و همگرایی پذیرفته نشود زیاد است. این تیم تلاش کرده تا در طول روند شمارش آرا خود را پیروز میدان عنوان کند. حالا اعلام نتیجه انتخابات برخلاف انتظار تیم ثبات و همگرایی، برای این تیم هیچ چیز جز تقلب تیم دولت ساز و همراهی کمیسیون با آنان معنی نخواهد داشت. باید تا روز اعلام نتایج انتخابات منتظر بود که کدام تیم برنده عنوان می‌شود و رویکرد رقیب‌ها در این رابطه چه خواهد بود. 

بیشتر از