احتمال شیوع آنفلوآنزا پس از بازگشت زائرین ایرانی از عراق

گویا: «کوچکترین اشتباه در تصمیم‌گیری پیامدهای سنگینی خواهد داشت»

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت - عکس از ایران آنلاین

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در سمپوزیوم کشوری آنفولانزا دل‌ها را خالی کرد و از قول سازمان جهانی بهداشت، در خصوص پاندمی آنفلوآنزای پیش‌رو هشدار داد.

محمد مهدی گویا ضمن توضیح پیچیدگی‌های آنفولانزا گفت: «آنفلوآنزا یک بیماری پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان تفاوت‌ها و تشابه‌های هر فصل آنفلوآنزا را با فصل قبل از آن سنجید مگر اینکه فصل به اتمام برسد. در وزارت بهداشت در حال تهیه برنامه استقرار واکسیناسیون در حوزه آنفلوآنزا با همکاری یک تیم متخصص و کارشناس هستیم».

آنفلوآنزا یکی از بیماری‌هایی است که می تواند از مرزها و کشورها عبور کند و جهانی شود. پاندمی(همه‌گیری جهانی) آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ نزدیک به ۱۰۰ میلیون کشته در دنیا به جای گذاشت و بعدتر در سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۶۸ تکرار شد که مجددا مرگبار بود ولی در مقیاس کمتر. تازه‌ترین پاندمی در دهه اخیر و در سال ۲۰۰۹ رخ داد.

حال، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از هشدار سازمان جهانی بهداشت و از ابتلای ۴۰ درصد زائران اربعینی امسال عراق خبر داده است: «طبق روال سال‌های اخیر، طغیان احتمالی این بیماری در ایران زمانی شروع می‌شود که زائران از عراق باز می‌گردند. برای افرادی که به مراسم اربعین رفته‌اند و در حال بازگشت هستند، یک نظام مراقبت داریم و به صورت سندرومیک بیماری‌های آنها را ثبت کنیم. بین ۳۶ تا ۴۰ درصد کسانی که تاکنون به عراق عزیمت کرده‌اند و دچار بیماری شده‌اند، بیماری آنها با سندرم تنفسی بوده است. بنابراین باید منتظر باشیم که با بازگشت زائران، آن‌ها مبتلا به بیماری تنفسی و از جمله آنفلوآنزا باشند».

خبر بسیار بدی است. زائرین اربعین هر ساله با لشکری از مبتلایان به نوعی از بیماری باز می‌گردند. سال گذشته ۱۲۳ هزار نفر از زائران ایرانی هنگام مراجعت در مرز علائم بیماری و یا تب داشتند و حدود ۶ هزار نفر به درمان نیاز داشتند.

با توجه به هشدار اخیر و اعلام کم‌توانی وزارت بهداشت در تامین واکسن مورد نیاز، احتمال شیوع این بیماری خطرناک در ایران وجود خواهد داشت. آقای گویا ضمن بیان اینکه در یک فصل معمولی آنفلوآنزا، حدود ۲۰ درصد مردم مبتلا می‌شوند، افزود: «مجبوریم که تنها با یک یا دو دارو به جنگ ویروسی با پیچیدگی زیاد برویم و بنابراین کوچکترین اشتباه در تصمیم‌گیری پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت. به هر شکلی که نگاه کنیم تامین واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد واجد شرایط با توجه به محدودیت منابع مالی، تقریبا امکان‌پذیر نیست و به ویژه اگر پاندمی آنفلوآنزا به صورت انفجاری و غافلگیرکننده رخ دهد، حتی شرکت‌های واکسن‌سازی هم توانایی تامین واکسن برای همه افراد را نخواهند داشت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی وزارت بهداشت بی‌مورد نیست و از این رو در همه گیت‌های ورودی، زائران با یک تب‌سنج معاینه خواهند شد. با این حال توصیه وزارت بهداشت به مردم، پرهیز «به‌جد» از دست دادن و روبوسی با دیگران و شستن دست و صورت با آب و صابون است.

در همین رابطه، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت نیز از امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه بهداشت با عراق خبر داد تا طی همکاری نیروهای عراقی و مأموران وزارت بهداشت با نیروهای هلال‌احمر در عراق و از طریق گشت‌های مشترک بهداشتی، «تمام مسائل رصد شوند». وی در همین رابطه افزود: «مأموران وزارت بهداشت در تمام گیت‌های ورودی مرزهای چهارگانه عراق حضور دارند و همه زائران بدون استثنا در مرز از نظر بیماری و تب کنترل می‌شوند. طبق آمار سال‌های قبل، بیشترین مشکل بهداشتی بروز موارد آنفلوآنزا بین زائران و بعد از آن اسهال و استفراغ است».

معمولا همه کشورهای جهان می بایست یک برنامه واکسیناسیون آنفلوآنزا داشته باشند که در آن برنامه مشخصی برای توزیع واکسن به افراد جامعه در صورت بروز پاندمی وجود داشته باشد و در صورت اجرای دقیق و اصولی این برنامه‌هاست که می توان با یک بیماری همه‌گیر مقابله کرد.

بیشتر از