جوزپ بورل: دیگر وقت مذاکره نیست، باید تصمیم‌‌گیری شود

به‌ نوشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با امضا «برجام» محدودیت‌های شدیدی بر روی فعالیت‌های اتمی ایران حکومت ایران وضع شد

پس از شش دور مذاکره، تا ژوئن سال ۲۰۲۱ و بعد ادامه تماس‌ها تا اواخر نوامبر سال گذشته، مذاکرات به‌‌تعلیق درآمد تا به حکومت ایران زمان برای تصمیم‌گیری داده شود- Ludovic MARIN / AFP

کمتر از یک هفته بعد از انتشار مقاله جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روزنامه فایننشال‌تایمز، او بار دیگر با انتشار یادداشتی تاکید کرد که زمان برای گفت‌وگوهای اضافی به پایان رسیده و تصمیم‌های سیاسی برای نجات توافق‌نامه «برجام» باید همین حالا گرفته شود.

جوزپ بورل روز شنبه هشتم مرداد ماه ۱۴۰۱ با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت اتحادیه اروپا نوشت پس از گذشت ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شمار با اعضای «برجام» و ایالات متحده، زمان برای مصالحه و سازش‌های اضافی به‌پایان رسیده و اکنون باید از فرصت باقی مانده به‌ منظور اتخاذ و اعلام تصمیم‌‌های نهایی استفاده شود.

به‌‌ نوشته جوزپ بورل، با احیای توافق‌نامه «برجام» تمامی محدودیت‌های پیشین برنامه اتمی حکومت ایران مجددا اعمال خواهد شد و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی نیز می‌تواند نظارت‌های خود را ادامه دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از مقاله روز شنبه‌اش، ضمن اشاره به پیشینه طولانی مذاکرات هسته‌ای میان حکومت ایران و گروه ۱+۵ از سال ۲۰۰۳ نوشت هدف ما در طول همه این سال‌ها این بوده که به توافقی دست‌ یابیم که نه تنها در جهت منافع اتحادیه اروپا و ایران باشد، بلکه منافع کل جهان را تامین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ نوشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با امضا «برجام» محدودیت‌های شدیدی بر روی فعالیت‌های اتمی ایران حکومت ایران وضع شد.

در نتیجه اعمال این محدودیت‌ها، ۹۸درصد ذخایر اورانیوم ایران کاهش یافت و هزاران سانتریفیوژ نیز از برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران کنار گذاشته شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خروج آمریکا از توافق‌نامه هسته‌ای و اعمال سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را سیاستی شکست خورده توصیف کرد که در نهایت نتوانست جلوی توسعه برنامه اتمی حکومت ایران را بگیرد.

جوزپ بورل در بخش دیگری از مقاله روز شنبه‌اش در وب‌سایت «اتحادیه اروپا»، ضمن اشاره به گفت‌وگوهای احیای «برجام» نوشت، پس از شش دور مذاکره، تا ژوئن سال ۲۰۲۱ و بعد ادامه تماس‌ها تا اواخر نوامبر سال گذشته، مذاکرات به‌‌تعلیق درآمد تا به حکومت ایران زمان برای تصمیم‌گیری داده شود.

به ‌نوشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، زمان برای گفت‌وگوهای اضافی به‌ پایان رسیده و حالا زمان تصمیم‌گیری است. به‌گفته او طرحی آماده شده که به جزئیات روند لغو تحریم‌ها و گام‌های حکومت ایران برای بازگشت تعهدات برجامی‌اش می‌پردازند. درباره این طرح، باید تصمیم‌گیری سیاسی شود و زمانی برای سازش، مصالحه یا گفت‌وگوهای بیشتر نیست.

همزمان با انتشار مقاله روز شنبه جوزپ بورل در وب‌سایت «اتحادیه اروپا»، سفیر آلمان در تهران نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر از مواضع بورل استقبال کرد و نوشت: «اکنون زمان «نجات برجام» است. این مسئولیت مشترک ما است که این توافقنامه مهم را بازگردانیم. تصمیم‌ها باید همین الان گرفته شود!»