کنگره آمریکا از اروپا خواست کل «حزب‌الله لبنان» را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد

شماری از کشورها از جمله در خلیج فارس، آمریکای جنوبی و اروپا «حزب‌الله لبنان» را به‌طور کامل در فهرست نهادهای تروریستی قرار داده‌اند

«حزب‌الله لبنان» علاوه بر فعالیت‌های نظامی، فعالیت‌های اقتصادی-سیاسی و رسانه‌ای نیز دارد  - Mahmoud ZAYYAT / AFP

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، بامداد شنبه هشتم مرداد- شامگاه ۲۹ ژوئیه به وقت واشنگتن- به طرحی رای داد که بر اساس آن از «اتحادیه اروپا» خواسته شده تا گروه «حزب‌الله لبنان» را به‌طور کامل، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

شاخه نظامی «حزب‌الله لبنان» در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله در اروپا، در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

اما «حزب‌الله لبنان»، علاوه بر فعالیت‌های مشخصا «نظامی»، فعالیت‌های تجاری-اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای گسترده‌ای هم دارد که کمتر با محدودیت روبه‌رو است.

در صورت تصویب نهایی این طرح، علاوه بر تقویت همکاری میان کشورهای اروپایی و آمریکا، برای اعمال فشار بر «حزب‌الله لبنان»، فعالیت‌های سیاسی-اقتصادی این گروه هم محدود خواهد شد و جمع‌آوری کمک‌های مالی به این گروه نیز ممنوع می‌شود.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، همچنین در رای‌گیری بامداد شنبه خود، در یک قطعنامه جداگانه، از دولت آمریکا خواست تا شبکه‌‌های قاچاق مواد مخدر وابسته به حکومت بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوریه، را نیز از بین ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر شمار زیادی از کشورهای جهان، به‌طور مشخص متحدان ایالات متحده در خلیج فارس، آمریکای جنوبی و اروپا، گروه «حزب‌الله لبنان» را به‌طور کامل در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

در اروپا، فرانسه در میان کشورهای قرار دارد که میان شاخه نظامی و فعالیت‌های سیاسی-رسانه‌ای حزب‌الله تفاوت قائل است و مخالف قرار دادن تمامی نیروهای وابسته به این گروه در شمار نیروهای «تروریستی» است.

ماه گذشته، وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد یک نشست بین‌المللی، با حضور نمایندگان بیش از ۳۰ کشور جهان، برای چگونگی مقابله با تهدیدها، خطرها و مبادلات تجاری «حزب‌الله لبنان» برگزار شده است.

در بیانیه وزارت خارجه لبنان، به محل دقیق این نشست چندجانبه اشاره نشد، اما گفته شد در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شده است.

در آمریکا از سال ۱۹۹۷، «حزب‌الله لبنان» در فهرست سازمان‌های «تروریستی» قرار دارد. حکومت ایران از اصلی‌ترین حامیان مالی-تسلیحاتی حزب‌الله لبنان به‌شمار می‌رود.