ادعای وزیر نفت مبنی بر وصول چهار میلیارد دلار درآمد صادرات گاز ایران

دیوان محاسبات درآمدهای نفتی در دو ماه اول سال‌جاری را حدود ۱۵ درصد اعلام کرده است

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، در فروردین‌ ۱۴۰۱، صادرات نفت ایران به چین ۷۵ درصد کاهش یافته است_ نفت امروز

در حالی‌که گزارش دیوان محاسبات، کاهش آشکار وصول درآمدهای نفت، گاز و فراورده‌های نفتی را در دولت رئیسی اثبات می‌کند، جواد اوجی، وزیر نفت ادعا کرد در چهار ماه اخیر چهار میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات گاز وصول شده است. او در ادامه ادعای خود افزود: «این رقم تقریبا معادل کل وصول‌های گازی ایران در سال ۱۴۰۰ بود.»

وزیر نفت، روز چهارشنبه پنجم مرداد، از مصوبه دولت برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی خبر داد و گفت: «میدان‌هایی که ضریب بازیافتی‌شان زیر ۲۰ درصد بود، تا ضریب ۳۳،۳۴ درصد افزایش پیدا کرد و دولت اجازه داد که از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده شود.»

اوجی بدون اینکه توضیحی درباره چگونگی ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بدهد، آن را «نویدی خوب» دانست و مدعی شد در دولت سیزدهم نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه در خصوص توسعه میدان‌های نفتی و گازی امضا شده است. او در عین حال اذعان کرد که بخش عمده‌ای از این قراردادها با کشور روسیه است.

او همچنین گفت شش بانک و شش هلدینگ بزرگ اقتصادی با عنوان سهامدار در توسعه میدان نفتی آزادگان مشارکت می‌کنند، اما نامی از این هلدینگ‌‌ها نبرد.

وزیر نفت برداشت فعلی روزانه را ۱۹۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت که ظرف چند سال آتی ظرفیت تولید به ۵۷۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او این ادعاها را در حالی مطرح کرد که مذاکرات برجام در آستانه شکست قرار دارد و فروش نفت مستلزم این است که برجام به نتیجه برسد و تحریم‌های بین‌المللی شکسته شود، به‌ویژه اینکه روسیه پس از حمله به اوکراین و روبه‌رو شدن با تحریم‌های بین‌المللی، به سمت شرق متمایل شد و بازار نفت چین را که مشتری اصلی ایران بود، تصاحب کرد.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، در فروردین‌ ۱۴۰۱، صادرات نفت ایران به چین ۷۵ درصد کاهش یافته است.

حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت نیز، پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت هم تایید کرد که علت کاهش صادرات نفت ایران به چین، جایگزینی نفت روسیه بوده است.

وزیر نفت اواخر اردیبهشت‌ ماه تلاش روسیه برای تصاحب بازارهای نفتی ایران را به‌طور تلویحی تایید کرد و گفت ما بازارها و مشتری‌های جدید شناسایی می‌کنیم.

جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند تحریم‌ها را دور بزند به مبادله کالابه‌کالای متوسل شده است، با این حال باز هم پیدا کردن مشتری‌های جدید کار آسانی نیست.

صادرات گاز ایران هم با چالش‌هایی مشابه روبه‌رو است، با این حال وزیر نفت درباره صادرات گاز نیز ادعاهایی را مطرح می‌کند که با آمارهای رسمی همخوانی ندارد.

او خردادماه در توییتی نوشت از ابتدای سال، حجم صادرات گاز کشور ۲۵ درصد و وصول درآمدهای ارزی حاصل از آن ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این در حالی است که گزارش دیوان محاسبات اثبات می‌کند وصول درآمد حاصل از فروش نفت، گاز و فراورده‌های نفتی در دوماهه اول سال جاری کمی بیشتر از ۱۵ درصد بود، ضمن اینکه رقم بالایی از این درآمدها، مربوط به صادرات گاز ایران به عراق در سال ۲۰۲۰ میلادی است که بر اساس اعلام مقام‌های وزارت نفت اواخر خردادماه ۱.۶ میلیارد دلار آن وصول شد.

بیشتر از اقتصاد