حمله هکرهای روسی با پوشش عملیات سایبری ایران

کارشناسان می‌گویند نشانه‌ای از تبانی بین گروه تورلا روسیه و طعمه ایرانی‌اش وجود ندارد

Kacper Pempel/Reuters

هکرهای روسی در قالب عملیات جاسوسی-سایبری ایران به سازمان‌های دولتی و صنعتی چند کشور حمله کرده و به گفته مقامات آمریکایی و بریتانیایی، اینگونه وانمود کرده‌اند که این حمله‌ها را از سوی جمهوری اسلامی انجام شده است.

به گزارش اسکای نیوز، ‌این گروه هکرهای روسی مشهور به «تورلا» از سوی مقامات جمهوری چک به فعالیت برای سرویس امنیتی اف‌اس‌بی روسیه متهم شده است. مقامات امنیتی بریتانیا می‌گویند، این گروه در ۱۸ ماه گذشته از ابزار و زیرساخت‌های کامپیوتری ایرانی برای عملیات هک کردن سازمان‌ها در ۲۰ کشور مختلف استفاده کرده‌اند.

به گفته آنها این کمپین هک کردن از نظر گستردگی حمله‌ها در خاورمیانه بی‌سابقه بوده و در عین برخی سازمان‌های بریتانیایی را نیز هدف گرفته است.

پاول چیچستر،‌مقام عالی بریتانیایی در آژانس اطلاعاتی جی‌سی‌اچ‌کیو می‌گوید، این فعالیت نشان می‌دهد که هکرهای تحت حمایت دولت در فضایی بسیار شلوغ کار می‌کردند و حمله‌ها و روش‌های جدیدی برای از بین بردن ردپای خود ابداع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات بریتانیایی می‌گویند،‌ پیام ما به هکرها این است که از هر روشی برای پوشش خود استفاده کنند،‌ در نهایت آنها را شناسایی خواهیم کرد.

به گزارش رویترز، مقامات ایران و روسیه هنوز در مورد این گزارش اظهار نظر نکره‌اند.

الجزیره در این زمینه می‌نویسد، از نگاه مقامات غربی، روسیه و ایران دو تهدید جدی در فضای سایبری به‌شمار می‌روند. در این فهرست نام چین و کره شمالی نیز مشاهده می‌شود که همه آنها به انجام حمله‌های سایبری علیه دیگر کشورها متهم هستند.

این در حالی است که از نظر مقامات امنیتی نشانه‌ای از تبانی بین ایران و هکرهای روسی وجود ندارد. گفته می‌شود تورلا از  پوشش هکرهای ایرانی با نام «ای‌پی‌تی۳۴» برای این حمله‌ها استفاده کرده‌اند.

به گفته آنها گروه روسی به این منظور از پوشش هکرهای ایرانی استفاده کرده که کشورهایی که آنها را هدف قرار می‌داده انتظار حمله از سوی کشور دشمن را داشته‌اند.

این در حالی است که آمریکا و متحدان غربی‌اش هم از حمله‌های سایبری هارجی برای تسهیل عملیات جاسوسی خود استفاده می‌کنند.

بیشتر از