ند پرایس: پیش‌نویس پیشنهادی اروپا را بررسی می‌کنیم

مسئول سیاست خارجی اروپا در آخرین تلاش برای احیای برجام، پیش‌نویسی را آماده کرد

پرایس افزود که پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل در اختیار دیگر کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای نیز قرار گرفته است - MANDEL NGAN / AFP

پس از آنکه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از تهیه پیش‌نویس پیشنهادی برای احیای برجام خبر داد، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده در حال بررسی این پیشنهاد برای نهایی کردن مذاکرات برجام است و نتایج آن را به‌زودی اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده روز سه‌شنبه، چهارم مرداد (۲۶ ژوییه)، در یک نشست خبری، اعلام کرد که پیش‌نویس پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تقریبا همان چیزی است که در ماه مارس نیز آماده شده بود. او در عین حال گفت که ایالات‌متحده پس از بررسی تغییرات مطرح‌شده در پیش‌نویس جدید، به‌زودی نتایج را مستقیما به اتحادیه اروپا اعلام می‌کند.

پرایس افزود که پیش‌نویس پیشنهادی جوزپ بورل در اختیار دیگر کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای نیز قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود، گفت که امیدوار است جمهوری اسلامی ایران به‌زودی تصمیش را بگیرد و تاکید کرد که احیای برجام به نفع آمریکا است اما فرصت احیای آن نمی‌تواند نامحدود باشد.

جوزپ بورل روز سه‌شنبه در مقاله‌ای که در فایننشال تایمز منتشر شد، اعلام کرد که فرصت برای سازش بیشتر تمام شده است. او در این مطلب نوشت که اکنون زمان تصمیم‌گیری‌های سریع سیاسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات و بازگشت به برجام است. بورل همچنین با اشاره به پیش‌نویس‌ پیشنهادی خود گفت: «من اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای موردنیاز برای احیای برجام می‌پردازد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه افزود: «این یک توافق بی‌نقص نیست اما به تمامی عناصر ضروری می‌پردازد و سازش دشوار تمام طرفین را شامل می‌شود. تصمیم‌های لازم برای استفاده از این فرصت و آزاد کردن پتانسیل عظیم اعمال کامل توافق باید همین حالا گرفته شود. من رویکرد جامع یا موثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.»

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه ایران، در پاسخ به یادداشت بورل، در توییتر نوشت: «در طول هفته گذشته، تبادل‌نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل درباره مذاکرات وین انجام شد. هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه کرد. ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات هم از لحاظ شکلی و هم از نظر محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.»

نوشته بورل در حالی منتشر شد که مذاکرات احیای برجام به بن‌بست خورده‌ و دور اخیر مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر، پس از یک روز، بی‌نتیجه به پایان رسیده است.

بورل در مقاله خود یادآوری کرد که برجام هفت سال پیش توانسته بود فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کند و وسیع‌ترین نظام نظارت در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اعمال کند. ایران هم در عوض، از لغو تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل سود می‌برد. این دیپلمات اسپانیایی یادآوری کرد که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، برای خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، جلو اعمال کامل این توافق را گرفت و ایران هم فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داد و فعالیت‌های نظارتی آژانس را محدود کرد.