ادعای تکراری و مبهم وزارت اطلاعات درباره بازداشت شبکه‌ موساد در ایران

در این اطلاعیه به موارد مبهم متعددی از جمله درباره جزئیات اقدام‌ها و اهداف افراد بازداشت‌شده اشاره نشده است

به‌دنبال گزارش‌ها از افزایش عملیات‌های اسرائیل در داخل ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای ادعا کرد که «شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل» را در ایران بازداشت کرده است. اطلاعیه‌ای که دو ماه پیش مشابه آن را سپاه پاسداران نیز منتشر کرده بود؛ با محتوایی‌ مبهم، بدون جزئیات که در آن تعداد، هویت، تابعیت و زمان بازداشت‌های مورد ادعا اعلام نشده است.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: «اعضای این شبکه از طریق یکی از کشورهای همسایه با عوامل سازمان جاسوسی موساد در ارتباط بودند و از اقلیم کردستان وارد کشور» شده بودند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه نیز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شد که افراد بازداشت‌شده «با بهره‌گیری از به‌روزترین تجهیزات عملیاتی و ارتباطی و قوی‌ترین مواد انفجاری، قصد انجام اقدامات خرابکارانه و عملیات تروریستی بی‌سابقه‌ای در برخی نقاط حساس و اهداف از پیش تعیین شده را داشتند» اما در «عملیات چندمرحله‌ای و پیش‌دستانه‌» بازداشت شدند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی افزود که «تسلیحات، مواد انفجاری، تجهیزات فنی و ارتباطی آن‌ها نیز به طور کامل کشف و ضبط» شده است.

در این اطلاعیه به موارد مبهم متعددی از جمله درباره جزئیات اقدام‌ها و اهداف افراد بازداشت‌شده اشاره نشده است و همچنین بدون ذکر اسامی، هویت و تابعیت افراد بازداشت‌شده، تعداد آن‌ها و زمان بازداشت‌های مورد ادعای وزارت اطلاعات نیز بیان نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال وزارت اطلاعات در این اطلاعیه تاکید کرد که «با توجه به ادامه‌دار بودن تحقیقات و رصدهای اطلاعاتی پیرامون هرگونه ارتباط داخلی و خارجی با این تیم تروریستی، اطلاعات تکمیلی متعاقبا» اعلام خواهد شد.

در هفته‌های گذشته، حسن صیاد خدایی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران، به ضرب گلوله‌ دو موتورسوار در تهران کشته شد و اخبار مرگ وهاب فرامرزیان، محمد عبدوس و علی کمانی، سه افسر هوافضای سپاه پاسداران، نیز به اشکال مختلف منتشر شد.

ماه گذشته و پس از انتشار گزارش‌های مختلف از افزایش عملیات اسرائیل در ایران، حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، از سمت خود برکنار شد.

با این حال، هفته گذشته روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک از سیاستمداران اصلاح‌طلب نوشت که اسرائیل یک سازمان گسترده در ایران ایجاد کرده است و آزادانه عملیات خود را انجام می‌دهد.

دانشگاه امام حسین، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در گزارشی با فهرست کردن ۳۳ عملیات اسرائیل در داخل ایران، تاکید کرد که اقدام‌های اسرائیل در ایران براساس الگوی خرابکاری دومینویی و مبتنی بر «عملیات اطلاعاتی کاملا سری و موثر» بوده، کوبنده و مخرب است، و مدام بر «کمیت» و «کیفیت» عملیات‌ اسرائیل افزوده می‌شود.

در روزهای اخیر، ویدیویی نیز درباره بازجویی نیروهای موساد از فردی به نام «روح‌الله خدمتی» در داخل خاک ایران منتشر شد که در آن خدمتی خود را معاون علی‌اصغر نوروزی، فرمانده آماد و پشتیبانی سپاه پاسداران، معرفی می‌کند و توضیحاتی درباره اقدام‌های سپاه پاسداران برای ارسال سلاح به سوریه، عراق، لبنان و یمن ارائه می‌کند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بازجویی از خدمتی در داخل خاک ایران را تایید کرد اما نوشت: «او یکی از نیروهای جهادی وابسته به سپاه است که توسط اراذل و اوباش ربوده و به اطراف تهران برده شده و با تهدید و شکنجه مجبور به اعترافات ساختگی و بیان مطالبی شده که در حوزه کاری و تخصصی او نیست.»

پیش از این نیز شبکه ایران‌اینترنشنال ویدیویی از بازجویی نیروهای موساد در داخل ایران از «منصور رسولی، از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران» منتشر کرده بود که در آن رسولی به ماموریت خود برای انجام سه ترور در ترکیه، آلمان و فرانسه اقرار می‌کند.

یک ماه پس از انتشار ویدیو منصور رسولی نیز سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از بازداشت «شبکه‌ای از اراذل‌واوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی اسرائیل» خبر داد و مدعی شد که افراد بازداشت‌شده «با هدایت سرویس اطلاعاتی اسرائیل ، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش» می‌کردند.

دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها با انتشار اطلاعیه‌هایی از بازداشت‌های افرادی به اتهام همکاری با شبکه جاسوسی اسرائیل خبر داده‌اند، اما جزئیات و هویت بازداشت‌شدگان اعلام نشده است.

در مواردی چون بازداشت ده‌ها نفر در سال ۱۳۹۱ و پس از «ترور دانشمندان هسته‌ای»، وزارت اطلاعات حتی با همکاری صدا‌وسیما اقدام به پخش اعتراف‌های این افراد کرد.

دو سال بعد، در سال ۱۳۹۲، اما مشخص شد که بازداشت‌شدگان افرادی بوده‌اند که از اساس ارتباطی با کشته‌ شدن دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی نداشته و بی‌گناه بازداشت شده‌اند اما نیروهای وزارت اطلاعات آن‌ها را تحت شدیدترین شکنجه‌ها به اعتراف‌های اجباری و دروغین همکاری با اسرائیل مجبور کرده بودند.

مازیار ابراهیمی یکی از بازداشت‌شدگان در این پرونده، بعدها فاش کرد که یک شرکت نصب تجهیزات تلویزیونی در سلیمانه عراق داشته و پس از چند مورد همکاری با صداوسیما، فقط به استناد نامه رقیب شغلی‌اش به حراست صدا و سیما، بازداشت شده و ماه‌ها در سلول انفرادی و تحت شدیدترین شکنجه‌ها به اعتراف‌های اجباری دروغین مجبور شده است.

یکی از بازداشت‌شدگان در این سناریوسازی وزارت اطلاعات، مجید جمالی فشی، دارنده مدال برنز جهانی کیک‌بوکسینگ، بود که به اتهام دست داشتن در «ترور مسعود علی‌محمدی به دستور اسرائیل» در شهریور سال ۱۳۹۱ اعدام شد.

مازیار ابراهیمی پس از آزادی و خروج از ایران در سال ۱۳۹۸ گفت که نیروهای وزارت اطلاعات جمالی فشی را هم در یک سناریوی‌سازی مشابه و دروغین بازداشت و اعدام کردند.