محققان با هک کردن مغز مگس آنها را از راه دور کنترل می‌کنند

از این دانش می‌‌توان در همه‌جا از کنترل موقعیت بدن و درمان بیماری‌ها گرفته تا تولید واسط‌های مغز و ماشین استفاده کرد

محققان در آغاز روی مگس‌های سرکه عملیات مهندسی ژنتیکی انجام دادند - Pixabay

محققان پی بردند چگونه با هک کردن مغز مگس سرکه به‌صورت بی‌سیم آن‌ها را کنترل کنند.

گروهی از مهندسان عصب به سرپرستی دانشگاه رایس توانستند با استفاده از سیگنال‌های مغناطیسی، عصب‌هایی را که موقعیت بدن و حرکت این مگس‌ها را کنترل می‌کنند، هدف‌گیری و فعال کنند.

به گفته جیکوب رابینسون از دانشگاه رایس، این حشرات قابل‌ کنترل از دور حکم «جام مقدس» را برای فناوری‌های عصبی دارد، زیرا از این دانش می‌‌توان در همه‌جا از درمان بیماری‌ها گرفته تا تولید واسط‌های مغز و ماشین استفاده کرد.  

برای رسیدن به این دستاورد بزرگ، گروهی از کارشناسان مهندسی ژنتیک، فناوری نانو و مهندسی برق در این گروه تحقیقاتی گرد آمدند. آن‌ها در آغاز روی این مگس‌های سرکه عملیات مهندسی ژنتیکی انجام دادند تا کانال یونی حساس به گرمای خاصی در یاخته‌های عصبی آن‌ها ایجاد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این محققان نانو ذرات اکسید آهن را در مغز آن‌ها تزریق کردند تا نقش محرک حرارتی را ایفا کند و توانستند دمای این ذرات را با استفاده از میدان مغناطیسی افزایش دهند و یاخته‌ عصبی مورد نظر را فعال کنند.

یاخته‌ عصبی خاصی که آن‌ها انتخاب کردند یاخته‌ای بود که باعث می‌شد این حشرات بال‌های خود را باز کنند که حرکت رایج جفت‌گیری است.

طبق رونمایی این روش که در مجله علمی مواد طبیعت (Nature Materials) منتشر شد نشان داد که با آن می‌توان شبکه‌های عصبی را ۵۰ بار سریع‌تر از فناوری‌های قبلی فعال کرد.

رابینسون، استادیار مهندسی برق و رایانه دانشگاه رایس و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: «جامعه محققان برای آن‌که مغز را مطالعه کند یا اختلال‌های عصبی را درمان کند، در پی یافتن ابزارهایی است که هم خیلی دقیق باشد و هم ویژگی تهاجمی‌شان حداقلی باشد.»

«با میدان‌های مغناطیسی منتخبی از شبکه‌های عصبی را از دور کنترل کردن به نوعی حکم جام مقدس را برای فناوری‌های عصبی دارد. کار ما گام مهمی به سوی این هدف است، زیرا سرعت کنترل مغناطیسی از راه دور را افزایش می‌دهد و آن را به سرعت طبیعی مغز نزدیک‌تر می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم