ناظران سازمان ملل: رهبری القاعده به عنوان مشاور طالبان عمل می‌کند

شماری از اعضای حرکت اسلامی ترکستان شرقی به داعش خراسان پیوسته‌اند

بر اساس این گزارش، داعش یک تهدید کوتاه‌مدت است اما القاعده به عنوان تهدیدی در درازمدت مطرح است- عکس:REUTERS

تیم نظارتی کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود که سه‌شنبه، ۲۸ تیر (۱۹ ژوییه)، منتشر شد، از ارتباط نزدیک میان القاعده و طالبان خبر داد و نوشت که رهبران القاعده برای طالبان نقش مشاور را دارند. براساس این گزارش، القاعده قصد ندارد در آینده نزدیک از مبدا افغانستان چالشی برای جهان ایجاد کند؛ زیرا رهبر القاعده به طالبان قول داده است اوضاع را برای آنان دشوار نکند.

القاعده بیشتر در جنوب و شرق افغانستان فعال است اما می‌کوشد در استان‌های غربی مانند هرات و فراه نیز جایگاه خود را احیا کند. القاعده همچنین علاقه‌مند است شماری از جنگجویانش را در شمال افغانستان بسیج کند و در آنجا هم برای فعالیت‌های خود پایگاهی داشته باشد.

این گزارش، داعش را یک تهدید کوتاه‌مدت اما القاعده را تهدیدی می‌داند که در درازمدت مطرح است.

ناظران کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ نیز گزارش داده بودند که طالبان مذاکرات خود با آمریکایی‌ها را به صورت مرتب، به سران القاعده گزارش و به آنان اطمینان می‌دهند که نتایج این مذاکرات بر روابط و همکاری آنان هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند تهیه‌کنندگان این گزارش معتقدند داعش تهدیدی کوتاه‌مدت است، یافته‌های آنان نشان می‌دهد که داعش خراسان حضورش در شمال و شرق افغانستان را گسترش داده است. بر اساس این گزارش، فعالیت‌‎های منطقه‌ای داعش را شیخ تمیم الکردی رهبری می‌کند. داعش افغانستان را یک نقطه مهم برای توسعه پروژه خلافت می‌بیند و از همین‌رو، با پرداخت حقوق‌ ماهانه هنگفت، سربازگیری از میان اعضای شبکه‌های تروریستی فعال در افغانستان را افزایش داده است.

در این گزارش آمده است که داعش خراسان در تلاش است تا برای حملات تروریستی به چند پهپاد دست یابد. القاعده نیز به تجهیزات مهمی که از نیروهای خارجی در افغانستان جا مانده‌ است، چشم دارد و مشخصا دنبال دستیابی به محدود‌کننده‌های فرکانس، تجهیزات دید در شب، تصویرگرهای حرارتی و پهپادهایی با قابلیت حمل مواد منفجره است.

حرکت اسلامی ترکستان شرقی، در بغلان قرارگاه نظامی ایجاد کرده است

این گزارش دریافت که دست‌کم ۵۰ عضو حرکت اسلامی ترکستان شرقی که از تروریست‌های اویغور تشکیل شده است، به داعش خراسان ملحق شده‌اند. حرکت اسلامی ترکستان شرقی بیشتر در استان‌های بدخشان و بغلان در شمال افغانستان فعالیت می‌کند و در ۲۰ سال گذشته و در جنگ علیه دولت‌های پیشین افغانستان و نیروهای ناتو، متحد طالبان بود.

تحریک طالبان پاکستان و جماعت انصارالله تاجیکستان هم از حرکت اسلامی ترکستان شرقی حمایت می‌کنند تا در اجرای حملات تروریستی به توانایی‌ها و قابلیت‌های بیشتری دست یابند. یکی از اهداف جنگجویان حرکت اسلامی ترکستان شرقی ضربه زدن به منافع چین در افغانستان است.

براساس این گزارش، حرکت اسلامی ترکستان شرقی در استان بغلان در شمال افغانستان، یک قرارگاه نظامی ایجاد کرده و رهبر این سازمان که عبدالحق ترکستانی نام دارد، هم در بغلان است. عبدالحق ترکستانی عضو شورای مرکزی القاعده است و از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان تروریست بین‌المللی تحریم شده است.

حرکت اسلامی ترکستان شرقی در عید فطر ویدیویی پخش کرد که نشان می‌داد ترکستانی در میان اعضای این سازمان در شمال افغانستان حضور دارد. ابوسلام معاون حرکت اسلامی ترکستان شرقی و حاجی فرقان هم مسئول نظامی این سازمان تروریستی است.

تحریک طالبان پاکستانی حدود سه تا چهار هزار جنگجوی مسلح دارد که بیشتر در شرق افغانستان مستقرند. این گروه از متحدان نزدیک شبکه حقانی است و در ۲۰ سال گذشته، از سران شبکه حقانی در وزیرستان پاکستان و ایالت بلوچستان میزبانی کرده است. رهبر تحریک طالبان پاکستان مفتی نورولی محسود است.

نور ولی محسود اواخر سال ۲۰۲۱ در یک سخنرانی در میان اعضای این گروه، گفت که تحریک طالبان پاکستان و طالبان افغانستان یک گروه‌اند و تفاوتی با هم ندارند. او با استقبال از سلطه طالبان بر افغانستان گفت که جهادی‌ها پس از استقرار امارت در کابل، باید برای برقراری نظام اسلامی در پاکستان بسیج شوند.

در همین حال مجله «لانگ وار» که فعالیت سازمان‌های تروریستی و جهادی را دنبال می‌کند، در گزارشی نوشت که سیف‌العادل، از سران القاعده که مدتی در ایران پناه گرفته بود، احتمالا اکنون در افغانستان است.

در ۱۱ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، این دومین گزارش ناظران سازمان ملل متحد است که نشان می‌دهد ریشه‌های ارتباطی طالبان با القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی فعال در منطقه همچنان متصل و برقرار است. گزارش قبلی ناظران سازمان ملل متحد که اوایل ژوئن منتشر شد، نیز روابط نزدیک میان القاعده و طالبان را تایید کرده بود.

براساس دریافت‌های ناظران سازمان ملل متحد، بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان برای سازمان‌های تروریستی خارجی یک موهبت بود و اکنون این سازمان‎‌‌ها بدون هراس از حملات هوایی ناتو، در آرامش و اطمینان کامل، به تاسیس قرارگاه‌های نظامی، احیای تشکیلات نظامی و گسترش فعالیت‌هایشان می‌پردازند.

بیشتر از جهان