نتایج یک پژوهش: عمر مصونیت واکسن کووید «کوتاه‌مدت» است

به گفته دانشمندان، به‌روزرسانی مداوم واکسیناسیون‌ها و تزریق‌های تقویتی امری ضروری‌ است

مصونیت قابل‌ اعتماد در برابر ابتلا مجدد به ویروس کرونای جدید، به تقویت به‌روز واکسن‌ها نیاز دارد_ AFP

بر اساس یک مطالعه‌ جدید، مصونیتی که واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر ابتلا به ویروس کرونای جدید ایجاد می‌کنند «کوتاه‌ مدت» است و دوزهای تقویت‌ کننده به‌روز برای سیستم ایمنی «قابل اعتماد» در برابر ویروس ضروری‌اند.

این یافته‌ها که هفته گذشته در نشریه پی‌ناس (PNAS) منتشر شد، شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که واکسیناسیون تقویت‌ کننده رویکردی حیاتی در جهت کاهش عفونت‌های پیشرو به شمار می‌روند که در آن، فرد با وجود واکسینه شدن، در اثر آلودگی مجدد به ویروس کووید-۱۹ دوباره بیمار می‌شود.

در این مطالعه، پژوهشگرانی به سرپرستی محققان دانشکده بهداشت عمومی ییل در ایالات متحده آمریکا، احتمال ابتلا در آینده را بعد از ابتلای طبیعی یا واکسیناسیون با واکسن‌های مدرنا، فایزر، جانسون‌اند‌جانسون یا آکسفورد-آسترازنکا، سنجیدند.

آن‌ها می‌گویند که خطر ابتلاهای پیشرونده به نوع واکسن بستگی دارد؛ واکسن‌های ام‌آران‌ای (mRNA) مثل واکسن‌های فایزر و مدرنا [نسبت به انواع دیگر] طولانی‌ترین مدت مصونیت را ارائه می‌دهند.

این مطالعه نشان داد که واکسن‌های ام‌آران‌ای تقریبا سه برابر بیشتر از ابتلا‌ی طبیعی و واکسن‌های جانسون‌اندجانسون و آکسفورد-آسترازنکا مصونیت می‌دهند.

جفری تاونسند، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی ییل، گفت: «واکسن‌های ام‌آران‌ای بالاترین سطح واکنش آنتی‌بادی را ایجاد می‌کنند و در تجزیه و تحلیل ما، نسبت به سایر واکسن‌ها یا ابتلا، مصونیت ماندگارتری به وجود می‌آورند.»

دکتر تاونسند گفت: «با این‌ حال، مهم است که به یاد داشته باشید مصونیت طبیعی و واکسیناسیون با هم ناسازگار نیستند. بسیاری از افراد از منابع متعدد به مصونیت جزئی می‌رسند؛ بنابراین درک این دوام نسبی برای تصمیم‌گیری درمورد اینکه چه زمانی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید، نقش کلیدی دارد.»

این مطالعه نشان می‌دهد که «مصونیت قابل‌ اعتماد» در برابر ابتلا مجدد به ویروس کرونای جدید به تقویت به‌روز با واکسن‌هایی نیاز دارد که با تغییرات ویروس که بخشی از تکامل طبیعی آن در طول زمان محسوب می‌شود، سازگار شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکس دورنبرگ، نویسنده دیگر این مطالعه، گفت: «ما معمولا فراموش می‌کنیم که در مسابقه‌ای تسلیحاتی با ویروسی درگیریم که برای فرار از واکنش ایمنی طبیعی و واکنش ایمنی ناشی از هر واکسنی، راه‌هایی ایجاد می‌کند.»  

دکتر دورنبرگ گفت: «همان‌طور که درمورد سویه اومیکرون دیدیم، واکسن‌ سویه‌های ویروس اولیه در مبارزه با سویه‌های جدید اثربخشی کمتری دارد.»

دانشمندان در این مطالعه، خطرهای ابتلا به ویروس کووید-۱۹ را در مقایسه آن با احتمال ابتلا مجدد به ویروس‌های کرونا بومی مانند آن‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، سنجیدند.

دکتر تاونسند گفت: «سارس-کوو-۲ نمونه سایر ویروس‌های کرونا بومی است که با وجود مصونیت طبیعی، نسبت به سویه‌های قبلی، تکامل یافته‌اند و دوباره ما را مبتلا می‌کنند.»

پژوهشگران با استناد به برخی محدودیت‌های این مطالعه می‌گویند تمرکز بر ایمنی ناشی از آنتی‌بادی در این مطالعه عوامل دیگری مانند تنوع سنی، وضعیت ایمنی، شدت ابتلا، واکنش واکسن و حافظه سلول‌های تی و بی سیستم ایمنی را «پنهان» می‌کند.  

دانشمندان گفتند: «رویکرد ما این عوامل یا تعامل‌های آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد.» با این حال، افزودند که آنتی‌بادی‌ها نشان داده‌اند عنصر غالب سیستم ایمنی‌اند که در برابر ابتلای ویروس کرونا جدید از بدن محافظت می‌کنند.

دکتر تاونسند افزود: «به‌روزرسانی مستمر برنامه واکسیناسیون و تزریق‌ تقویت‌کننده‌ها برای مبارزه ما با سارس-کوو-۲ ضروری است.»  

© The Independent