عادل‌ الجبیر:روابط با اسرائیل تا عملی شدن طرح دو کشور عادی نخواهد شد

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان، سفر بایدن را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان گفت روابط این کشور با اسرائیل تا زمان عملی شدن راه حل دو کشور و تشکیل کشور فلسطین، عادی نخواهد شد.

او همزمان با سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و تلاش وی برای پیوستن عربستان سعودی به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان گفت: «ما گفته ایم که عربستان سعودی از طرح صلح عربی حمایت می کند. در واقع ما آن را پیشنهاد کردیم. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که صلح در پایان این روند حاصل می شود، نه در آغاز آن.»

عادل الجبیر در گفتگو با شبکه سی ان ان افزود: «ما همچنین گفته‌ایم که امضای پیمان ابراهیم تصمیم حاکمیتی کشورهایی است که این کار را انجام داده‌اند و ما امیدواریم این تصمیم‌ها تأثیر مثبتی بر تلاش‌های داخلی اسرائیل داشته باشد.» 

الجبیر در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی آمادگی پیوستن به توافقنامه ابراهیم را دارد یا خیر، گفت: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم باید فرآیندی داشته باشیم و این روند باید شامل اجرای طرح صلح عربی باشد. ما به راه حل دو کشور و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی، متعهد هستیم.»

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان همچنین با اشاره به سفر جو بایدن گفت: «عربستان و آمریکا متحد و شریک هستند و هشت دهه است که با هم بوده‌اند. آن‌ها منافع فوق‌العاده‌ و مشترکی دارند که در خطر است و چالش‌های بزرگی دارند که هر دو با هم برای مقابله با آن کار می‌کنند.

وی در مصاحبه‌‌ای با عرب‌نیوز افزود: «سفر بایدن به بیانی بسیار واضح نمادی از اهمیت روابط و اهمیت پادشاهی عربستان سعودی برای ایالات متحده و صلح و امنیت جهانی است.»

بعدازظهر جمعه، اندکی پس از دیدار دوجانبه با ملک سلمان، رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاورانش با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و سایر وزرا دیدار کردند که مسیر روابط آینده را مشخص کرد.

الجبیر با اشاره به نمونه‌های متعدد همکاری گفت: «دو کشور در زمینه امنیت انرژی، مبارزه با تغییرات اقلیمی و تأمین امنیت غذایی برای کشورهایی که از کمبود رنج می‌برند بسیار نزدیک همکاری می‌کنند.»

الجبیر تأکید کرد که همین روحیه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک و بشردوستانه اعمال می‌شود.

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان گفت که دو کشور در زمینه مسائل سیاسی و نظامی برای مقابله با ایران و حمایت از عراق و مقابله با بحران‌های سوریه، لبنان، اسرائیل، فلسطین، یمن، شاخ آفریقا، لیبی و کشورهای گروه ۵ با یکدیگر همکاری می‌کنند.

«دو کشور با افغانستان همکاری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل نمی‌شود و به سمت جلو حرکت می‌کند و به یک کشور عادی تبدیل می‌شود که در آن مردان و زنان می‌توانند زندگی عادی داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الجبیر درباره اینکه چرا قبل از سفر بایدن به عربستان این همه بدبینی وجود داشته است، گفت: «شاید شکاکان افرادی باشند که به دنبال نمایش هستند. اما واقعیت این است که این رابطه بسیار محکم است. این رابطه بسیار مهم است. و این رابطه همچنان در حال رشد است.»

یکی از تحولات مهم روز جمعه، تصمیم عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی خود به روی پروازهای تجاری اسرائیل برای اولین بار بود. بایدن اولین رئیس جمهوری آمریکا بود که از فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل آویو به فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز در جده پرواز کرد.

الجبیر با اظهار نظر در مورد این اقدام که روز جمعه بایدن آن را «تاریخی» توصیف کرد، گفت که این اعلامیه مطابق با برنامه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی پادشاهی ۲۰۳۰ است که عربستان سعودی را به عنوان هاب اصلی سفر در منطقه‌ در نظر می‌گیرد.

او گفت: «به عنوان بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰، عربستان سعودی به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است.»

عربستان سعودی به دلیل قرار گرفتن بین آسیا، آفریقا و اروپا برنامه‌ای بزرگ برای تبدیل شدن به مرکز ارتباطی قاره‌ها دارد.هم اکنون  ۱۴ درصد از ترافیک دریایی جهان از دریای سرخ می‌گذرد و عربستان سعودی در تلاش است کشورش را به هاب سفرهای هوایی این سه قاره نیز تبدیل کند.

«تبدیل شدن به هاب پروازی غیرممکن است مگر اینکه کشورهای ثالث حق پرواز بر فراز قلمرو شما را مطابق با کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو داشته باشند.»

 وزیر مشاور در امور خارجی گفت اگر عربستان سعودی مایل است به یک مکان جهانی برای رویدادهای ورزشی بین‌المللی تبدیل شود، «باید به روی تمام جهان باز باشد و نمی‌تواند کشورها را از شرکت در این رویدادها محروم کند.»

پیش از ورود بایدن به عربستان سعودی، ناظران انتظار داشتند که موضوع تولید نفت با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی انرژی در نتیجه جنگ اوکراین و تحریم نفت و گاز روسیه توسط غرب، به‌طور برجسته در دستور کار نشست سران قرار گیرد.

الجبیر گفت: «سیاست عربستان سعودی در مورد نفت این بوده است که به دنبال تعادل در بازارهای انرژی باشد تا اطمینان حاصل شود که بازارها به اندازه کافی عرضه می‌شوند و کمبودی وجود ندارد.»

وی افزود: «با توجه به قیمت بنزین در آمریکا، این واقعاً تابعی از کمبود ظرفیت پالایشی است. ایالات متحده بیش از ۴۰ سال است که پالایشگاهی نساخته است...افزایش عرضه نفت خام به آمریکا مشکل را کاهش نمی‌دهد. اما سیاست عربستان سعودی این است که در اوپک و اوپک پلاس کار کند تا مطمئن شود نفت به اندازه کافی عرضه می‌شود و ما این کار را انجام داده‌ایم.»