تاکید رهبران آمریکا و اسرائیل بر همکاری گسترده‌تر در آغاز سفر خاورمیانه‌ای بایدن

رئیس‌جمهوری آمریکا سفرش به اسرائیل و کشور مستقل یهود را مایه افتخار خود دانست

JACK GUEZ / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از ورود به فرودگاه بن گوریون تل آویو، بر روابط گسترده آمریکا و اسرائیل و اراده واشنگتن برای گسترش مناسبات دوجانبه با این کشور تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا، در ابتدای سخنان خود به سفرهای قبلی‌اش در مقام سناتور و معاون رئیس‌جمهوری به اسرائیل اشاره کرد و گفت او در مقام یک سناتور جوان، پیش از اولین سفر یک رئیس‌جمهوی آمریکا به اسرائیل سفر کرده بود. 

این دهمین سفر جو بایدن به اسرائیل است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفت روابط اسرائیل و آمریکا بهتر و نزدیک‌تر از همیشه است و در این دیدار، آمریکا بر حمایت خود از امنیت و دفاع از اسرائیل تاکید خواهد کرد.

بایدن در سخنرانی خود بر همکاری‌های گسترده نظامی و اقتصادی بین اسرائیل و آمریکا تاکید کرد و گفت این کشور تلاش می‌کند که اسرائیل هر چه بیشتر به کشورهای منطقه نزدیک شود.

جو بایدن در آغاز سخنرانی خود، سفرش به اسرائیل و کشور مستقل یهود را مایه افتخار خود دانست.

رئیس‌جمهوری آمریکا در هنگام ورود، از سوی رئیس‌جمهوری، نخست وزیر موقت و شماری از اعضای کابینه اسرائیل، از جمله نفتالی بنت مورد استقبال قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت اسرائیل نیز در پیام خوشامدگویی خود، از بایدن به عنوان یکی از نزدیک‌ترین دوستان اسرائیل یاد کرد و گفت:« شما سال‌هاست که به اسرائیل سفر نکرده‌اید و در این سفر شاهد پیشرفت و ارتش قوی این کشور خواهید بود.»

رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز در خوشامدگویی خود از جمله به مسئله صلح اعراب و اسرائیل و نیز بحران ایران اشاره کرد و گفت در جریان این سفر این موضوعات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همان طور که از پیش اعلام شده بود، جو بایدن به محض ورود به اسرائیل و انجام سخنرانی خود، با حضور در بخش دیگری از فرودگاه بن گوریون، از نزدیک از سامانه دفاع موشکی لیزری اسرائیل بازدید کرد.

تقویت سپر دفاع موشکی، دفاع پدافند هوایی مشترک در منطقه، تلاش برای بهبود هر چه بیشتر روابط اسرائیل با کشورهای منطقه و بررسی پرونده فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران از اهداف اصلی سفر بایدن به اسرائیل اعلام شده است.

روز چهارشنبه و اندکی پیش از ورود بایدن به اسرائیل، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی در سخنانی هشداردهنده در واکنش به این سفر گفت این اقدامات برای اسرائیل «امنیت‌ساز» نخواهد بود و جمهوری اسلامی «تمام تحولات منطقه را به دقت زیر نظر دارد و از هیچ تحرکی غافل نیست.»

 بایدن روز جمعه در کرانه باختری با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات می‌کند. دولت دونالد ترامپ موضع سختگیرانه‌ای درقبال فلسطین اتخاذ کرده بود و از همین رو دیدار بایدن و عباس پراهمیت توصیف شده است.

او سپس از اسراییل با پروازی مستقیم به جده در عربستان سعودی می‌رود. برنامه بایدن در جده شامل ملاقات با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی و شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس است.

مقامات آمریکایی می‌گویند نخستین سفر بایدن به منطقه به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند به برداشته شدن گام‌های بیشتری در مسیر عادی‌سازی روابط اسراییل و عربستان سعودی کمک کند.

بیشتر از جهان